پیش‌بینی فارس درست از آب درآمد

نفوذ مدافعان تراریخته، مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی را از سازمان محیط زیست گرفت

کدخبر: 2282260

سپرده شدن مسئولیت مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی پس از ماه‌ها انکار مسئولان سازمان محیط زیست امروز از سوی هیئت دولت تائید و تصویب شد، واگذاری این مرجعیت تبعات بسیاری برای تنوع زیستی و ایمنی زیستی کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سازمان محیط زیست مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد. این خبر امروز در میان مصوبات دولت در نشست هیئت وزیران و رئیس جمهور به صورت رسمی اعلام شد.

دولت همچنین با تعیین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی و کلیه پروتکل‌های مرتبط موافقت کرد در میان تنها مرجعیت تسهیلات جهانی محیط زیست به سازمان محیط زیست تعلق گرفته است.

خبرگزاری فارس اسفندماه سال گذشته از زمزمه‌هایی برای تغییر وضعیت کنوانسیون تنوع زیستی در کشور خبر داده بود اما عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در جریان یک نشست خبری که در مردادماه امسال و در پاسخ به نگرانی خبرنگار فارس درخصوص انتقال این مرجعیت به وزارت جهاد کشاورزی و نفوذ بهره‌برداران و طرفداران محصولات تراریخته به تنوع زیستی کشور اظهار داشت: وزارت امور خارجه مسئولیت رسیدگی به موضوع تغییر اقلیم و تنوع زیستی را دارد! و ما از دولت درخواست کردیم که این مرجعیت را به سازمان محیط‌زیست واگذار کنند که هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.

آیا سپردن مسئولیت حفاظت از تنوع زیستی کشور به وزارت جهاد کشاورزی عقلانی است؟

مصطفی پناهی ، عضو هیئت‌علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه تهران پیش از اعلام خبر رسمی انتقال این مرجعیت در گفت‌وگو با فارس این تصمیم را صحیح ندانسته مساله ایمنی زیستی را مورد مناقشه موجود میان این دو دستگاه مسئول خواند و با انتقال این مرجعیت به این وزارتخانه‌ای که مسئولیت بهره‌برداری انتفاعی از منابع طبیعی را بر عهده دارد عقلانی ندانست.

فرهاد دبیری معاون پیشین سازمان محیط زیست نیز در این‌باره اظهار کرده بود: مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا عموماً دستگاه‌های محیط زیست کشورها هستند. اگر قرار است تغییری در مرجعیت تنوع زیستی در کشور بیفتد باید قانون ایمنی زیستی تغییر کند؛ چراکه اینگونه تصمیمات را شورای ایمنی زیستی می‌گیرد.

اصغر محمدی فاضل نماینده سازمان محیط زیست به عنوان مرجعیت تکنیکال و علمی کنوانسیون تنوع زیستی جمهوری اسلامی ایران پیش از این انتقال مرجعیت این کنوانسیون به وزارت جهاد کشاورزی را بعید دانسته و گفته بود: هیچ کارشناس خردمندی دراین‌باره کوچک‌ترین شکی ندارد که تنوع زیستی از صفرتا صد در فهرست مأموریت‌های سازمان محیط زیست است.

مرجعیت ملی‌ کنوانسیون‌ تنوع زیستی در ایران‌ پیش از این بر عهده سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ و معاونت محیط زیست طبیعی بود.

این معاونت اهدافی همچون حفظ‌ تنوع‌ زیستی‌، استفاده‌ پایدار از گونه‌ها و سهیم‌ شدن‌ عادلانه‌ و برابر در مزایای‌ حاصل‌ از کاربرد منابع‌ ژنتیکی‌، از جمله‌ از طریق‌ دسترسی‌ مناسب‌ به‌ منابع‌ ژنتیکی‌ و انتقال‌ صحیح‌ تکنولوژی‌های‌ مربوط‌، با در نظر گرفتن‌ کلیه‌ حقوق مربوط‌ به‌ آن‌ منابع‌ و تکنولوژی‌ها، همچنین‌ از طریق‌ تأمین‌ مالی‌ لازم‌ را برعهده داشت، حال با تغییر مرجعیت این کنواسیون باید منتظر تغییرات قابل توجهی در اهداف آن باشیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: