آمریکا، امپراتوری تبعیض ها (۱)

اقلیت ها و خشونت پلیس در آمریکا

کدخبر: 2281948

خشونت پلیس آمریکا علیه اقلیت­ های این کشور و حتی مظنونان کودک و نوجوان وابسته به گروه­ های اقلیت، بویژه در سال های اخیر نگرانی­ های زیادی را در جامعه آمریکا ایجاد کرده است. به نظر می ­رسد خشونتی که علیه اقلیت­ ها در جامعه آمریکا توسط پلیس اعمال می­ شود، در نژادپرستی عمیقی سابقه دارد که از دیرباز در ایالات متحده آمریکا، حکمفرما بوده است.

خشونت پلیس آمریکا علیه اقلیت­ های این کشور و حتی مظنونان کودک و نوجوان وابسته به گروه­ های اقلیت، بویژه در سال های اخیر نگرانی­ های زیادی را در جامعه آمریکا ایجاد کرده است. به نظر می ­رسد خشونتی که علیه اقلیت­ ها در جامعه آمریکا توسط پلیس اعمال می­ شود، در نژادپرستی عمیقی سابقه دارد که از دیرباز در ایالات متحده آمریکا، حکمفرما بوده است. از سوی دیگر، رفتارهای خشن پلیس امریکا که منتقدان به آن سبُوعیت (وحشی گری) پلیسی می گویند، بازتابی از خشونت نهادینه شده در جامعه این کشور است. آمریکا، توسط مهاجران اروپایی و به ویژه انگلیسی، پی­ ریزی شده و از طریق داد و ستد بردگان و کار آنها، پیشرفت کرده است. بطور کلی، گروه های اقلیت در امریکا شامل رنگین پوستان مانند سیاه پوستان، سرخ پوستان و زردپوست ها و اقلیت های نژادی مثل چینی ها، لاتینوها و اقلیت های مذهبی مانند مسلمانان، بودایی ها، یهودیان می شوند.

در سالهای نه چندان دور، اقلیت سیاه پوستان به عنوان برده و کارگران سخت­ کوش مزارع و دیگر بخش ­های آمریکا بودند. گروه دوم یعنی سرخ ­پوستان، ساکنان اولیه این قاره محسوب می شوند که به علت چپاول ثروت هایشان ، مردمانی فقیر اما پرتلاش محسوب می شوند. اقلیت زردپوست آسیایی و اقلیت لاتینو که به دلیل دستمزد کم و دقت و سرعت کاری بالای آنان، در صنایع مختلف آمریکا به کار مشغول شدند، در گروه سوم و چهارم جای گرفته اند. در حقیقت، پیشرفت و مدرنیته کنونی ایالات متحده به طور وسیعی، مدیون حضور این چهار اقلیت رنگین پوست و استثمار آنها توسط سفید پوستان مهاجر به امریکا است.به اقلیت های چهارگانه رنگین پوست آمریکایی باید اقلیت پنجمی و ششمی را اضافه نمود که آنها نیز خشونت پلیس امریکا را تجربه کرده اند و آن اقلیت مسلمان و اقلیت یهودی ضد صهیونیسم است. نظام اقتصادی سرمایه­ داری آمریکا که اقتصادی به اصطلاح لیبرال است، امکان پیشرفت معیشتی در سطح کلان برای این گروه­ های اقلیتی را فراهم نکرده و حتی به سرکوب آنان از طرق مختلف پرداخته است.

البته اقتصاد سرمایه ­داری امریکا ، نه تنها گریبان­گیر اقلیت ها، بلکه به طور وسیعی سایر مردم آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داد و حاصل آن خشم گسترده مردمی بود که در قالب جنبش وال استریت، نمایان شد، هرچند که با خشونت پلیس ، در نهایت راه به جایی نبرد. در سال­های 2011 و 2012میلادی، شعار معترضان وال استریت این بود که ما مردم آمریکا در حالی که 99 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می­ دهیم اما تنها 1 درصد از ثروت این کشور را در دست داریم و 99 درصد ثروت در دست صاحبان سرمایه است. امروزه نیز این روند همچنان در آمریکا تداوم دارد. طعم این فقر را عمدتا اقلیت­ هایی تجربه می کنند که از دیرباز مورد تبعیض نژادی قرار گرفته­ اند و فقر و جرم، زندان رفتن و خشونت پلیس علیه آنان به هم گره خورده است.

به دلیل سیاست های تبعیض آمیز، سیاه ­پوستان آمریکا، در حالی که حدود 12 درصد جمعیت این کشور را تشکیل داده ­اند،به علت شرایط ناشی از فقر و تبعیض ، 50 درصد از مجرمان آمریکا را تشکیل می دهند. فقر سیاهان در امریکا موجب بزه و یا قصد انجام جرم در میان گروه زیادی از آنان می­ شود، این آمار بالای بزه سیاه ­پوستان موجب سوءظن پلیس به تمامی جمعیت سیاه ­پوست می­ شود که نتیجه آن خشونت پلیس علیه آنان و زندانی شدن آنان است. تبعیض وخشونت علیه زنان سیاه ­پوست نیز در امریکا وجود دارد و این عوامل همگی به شکل نهادینه شده­ ای دایره­ وار مدام در حال تکرار می­ باشد. با این عمل تبعیض نژادی به تبعیض جنسیتی در مورد زنان سیاه پوست تبدیل می­ شود. با زندانی شدن مردان سیاه­پوست، زنان برخی از آنان برای تامین معیشت خانواده که اغلب تعداد زیادی فرزند را در برمی­ گیرد دست به کارهای مختلف از جمله روسپی­گری می­ زنند .فقر مالی زنان بی سرپرست دوباره به کامل­ شدن چرخه بزه در محله­ های سیاه ­پوست نشین و گسترش تفکر منفی نسبت به سیاهان در میان سفیدپوستان کمک می­ کنند. با به زندان افتادن سیاهان، این الگوی رفتاری به فرزندان شان منتقل می­ شود و در نهایت، ظاهراً راهی برای توقف آن وجود ندارد. این موارد باعث می شود که شکاف طبقاتی گسترده ­تر شود و محله ها و ایالت از یکدیگر جدا می­ شوند. به گونه ­ای که هنگامی که یک استاد دانشگاه سیاه ­پوست وارد یک محله مرفه سفیدپوست می­ شود تمامی نگاه­ ها متوجه او می­ شود، تمامی حرکات و رفت و آمدهای او زیر نظر گرفته می­ شود. رفتار و حرکات او در فروشگاه در حین خرید و پرداخت پول به شدت جلب توجه می­ کند و تمامی این­ ها به شکل نهادینه شده ­ای در جامعه امریکا و همچنین در سینمای هالیوود دیده می شود.

طی دهه­ های گذشته در هالیوود فیلم­ های متعددی با مضامین نژادپرستانه علیه سرخ ­پوستان و سیاه­ پوستان ساخته شد. در فیلم­ های اولیه هالیوودی همچون تولد یک ملت، به وضوح، شاهد نژادپرستی و تبلیغات گسترده علیه سیاهان هستیم. در نمونه­ های دیگری نیز، چهره ه­ای خشن از اقلیت­ هایی همچون سرخ­ پوستان به جامعه آمریکایی، نشان داده می­ شود. به عنوان نمونه در فیلم مظنون ، هالیوود به مسئله خشونت پلیس علیه سیاه پوستان و در فیلم پاییز قبیله شایان، به خشونت نیروهای دولتی علیه سرخ پوستان می­ پردازد. در واقع نژادپرستی، به ویژه علیه سیاهان از واقعیات نهادینه شده و سیستماتیک آمریکاست. نژادپرستی در آمریکا با تاریخ برده داری در این کشور گره خورده و به سده­ های هفده میلادی به بعد باز می­ گردد، اگر چه قرن ­ها از زمان قانون «برده داری» گذشته ولی همچنان اقلیت های نژادی و قومی مختلف در این کشور از سیاهان گرفته تا سایر مهاجران، همواره به نژاد پرستی موجود در آمریکا معترض هستند. تا آنجا که امروز آمریکایی­ ها خود به این مسئله معترف می باشند.

«باراک اوباما»، تنها رئیس جمهور سیاه پوست این کشور، در جریان کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست 18 ساله توسط یک مامور سفید پوست پلیس و بی­ گناه شناخته شدن آن مامور در دادگاه، در سال 2013 م گفت: کمتر کسی از آمریکایی-آفریقایی ­های حاضر در آمریکا را می ­توان یافت که بدرفتاری پلیس و یا تعقیب شدن از سوی آنها را تجربه نکرده باشد و من خودم هم این موضوع را تجربه کرده­ ام. این درحالی است که تبعیض هدفمند علیه سیاه پوستان در آمریکا به وسیله پلیس و دستگاه قضایی این کشور و سرکوب اعتراضات مردم، نشان بارزی از نقض حقوق بشر اقلیت ها و رنگین پوستان در آمریکاست.امریکا با استفاده ابزاری از حقوق بشر، سالانه گزارشات متعددی علیه کشورهای مستقل منتشر می کند اما روسای جمهوراین کشور به جای تلاش جدی برای تغییر قوانین و پایان دادن به تبعیض و خشونت پلیس، تنها به ابراز همدری با سیاه پوستان می پردازند، نتیجه این روند تداوم خشونت پلیس علیه سیاه پوستان و دیگر اقلیت ها می باشد .

در یک نمونه از این خشونت­ ها، 9 مامور پلیس در شهر سن برناردینو ایالت کالیفرنیا مظنونی را به مدت چند دقیقه مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. همچنین، در سالگرد حادثه قتل یک جوان بی­گناه سیاه­ پوست در شهر فرگوسن به دست افسر پلیس سفیدپوست، که راهپیمایی آرام مردم در ایالت ­های مختلف آمریکا را به همراه داشت، خشونت نیروهای پلیس منجر به کشته شدن جوان سیاه­پوست دیگری در انظار عمومی گردید. تکرار چنین حوادثی از نهادینه شدن رفتارهای خشن، نژادپرستانه و تبعیض آمیز در تشکیلات پلیس آمریکا حکایت دارد که توسط قوه قضائیه این کشورنیز حمایت می شود.

رندی شورت، دکترای مطالعات آفریقا در امریکا در این خصوص می گوید: موسسه مستقل بازبینی عملکرد پلیس آمریکا بعد از بررسی بیش از 100 فیلم و مدرک درباره برخورد پلیس با مردم، گزارشی را منتشر کرده است که از برخورد خشن و حتی تیراندازی نیروهای پلیس به غیرنظامیان حکایت دارد. رندی شورت خشونت پلیس امریکا علیه سیاه پوستان در سراسر امریکا، به ویژه در شهرهای اصلی را نوعی «سرکوب» نظام مند و «پاکسازی قومی» علیه سیاه‌پوستان دانسته است.

معاونت برون مرزی صداوسیما

ارسال نظر: