مسدودسازی چاه‎های غیرمجاز با سرعت فعلی ۲۷ سال زمان می‌برد

کدخبر: 2276981

اگر با همین سرعت که در سه سال و نیم اخیر چاههای غیرمجاز مسدود شده اند، بقیه چاههای غیرمجاز نیز مسدود شوند، حداقل ۲۷ سال طول می کشد تا جلوی برداشت های غیرمجازی که فقط توسط چاههای غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی کشور صورت می گیرد را بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، "از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 1394 تا نیمه اول سال جاری، در مجموع 44 هزار و 572 حلقه چاه غیرمجاز با حجمی معادل 2 میلیارد و 257 میلیون مترمکعب مسدود شده است" به عبارتی در سه سال و نیم گذشته، هر سال قریب به 12 هزار و 735 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

طبق آخرین اعلام مسئولان مربوطه، حداقل 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف کشور داریم. اگر با همین سرعت که در سه سال و نیم اخیر چاههای غیرمجاز مسدود شده اند، بقیه چاههای غیرمجاز نیز مسدود شوند، حداقل 27 سال طول می کشد تا جلوی برداشت های غیرمجازی که فقط توسط چاههای غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی کشور صورت می گیرد را بگیریم.

بیشتر بخوانید عقب ماندگی فاحش مهمترین طرح آبی ایران / کُندی عجیب در برخورد با چاههای غیرمجاز

زمان 27 ساله برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز چاههای غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی در صورتی است که فرض کنیم از امروز تا 27 سال آینده هیچ چاه غیرمجازی حفر نمی شود و نظارت در این بخش آنقدر قوی خواهد بود که از حفر چاههای غیرمجاز جدید جلوگیری شود.

سوال اصلی اینجاست که اگر دولت برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از چاههای غیرمجاز 27 سال زمان صرف کند، منابع آب زیرزمینی باقی خواهد ماند که بخواهیم به صورت مجاز و مدیریت شده، آنرا برداشت کنیم؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: