وزارت بهداشت در هفته‌اى که گذشت؛

از آمار‌های تکان‌دهنده از میزان مصرف قند، شکر و نمک تا مرگ روزی ۲ نفر با قرص برنج

کدخبر: 2276115

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته با رویداد هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می پردازیم.

تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران/ ۸۰درصد از علت مرگ و میر و ناتوانی مربوط به بیماریهای غیر واگیر است

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت : از نظر علم و فناوری در کشور طی سالهای قبل و بعد از انقلاب به واسطه جنگ تحمیلی از نظر تولیدات علمی رشد کمی داشتیم اما در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری داشته ایم و توانستیم از همه ی کشورهای منطقه در تولیدات علمی پیشرفت چشم گیری داشتیم و از نظر تولیدات علمی و مقالات منتشر شده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ کیفیت تولید در ایران بالا بوده و در بین ۲۰ کشور تولید علم ایران در رده ۱۵ قرار دارد.

ملک زاده گفت: در رشته کودکان باید گفت نسبت به کشورهای جهان در ده رتبه اول نیستیم و در رتبه ۲۲ قرار گرفتیم این درحالی است که ما در علم رتبه ۱۵ داریم و این نشان می دهد از نظر تحقیقات در رشته کودکان ضعیف تر هستیم و باید محققین جوان بیشتر تربیت کنیم و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشته کودکان اظهار کرد : برای آنکه بتوان مانند سایر رشته ها فعالیت بهتری انجام شود رشته کودکان یکی از ۴ رشته مهم کشور است و بزرگان پزشکی ما در رشته اطفال هستند خدماتی که در کشور در حیطه کودکان داشته ایم و مهم است که این بخش تقویت شود.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا برای پیاده روی اربعین/ ژل ضد عفونی دست را فراموش نکنید

پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان این که زائران اربعین حسینی به منظور حفظ سلامتی خود لازم است نکات بهداشتی را در حین سفر اعمال کنند، گفت: زائران در صورت داشتن بیماری یا مشکلات جسمی قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کرده و در حین سفر داروهای مصرفی روزانه و همچنین لیست داروهای مصرفی و دوز آنها را به همراه داشته باشید.

وی در ادامه با اشاره به این که از تماس نزدیک با افراد ناخوشی که سرفه، عطسه و تب دارند خودداری کنید و بیش از یک متر فاصله بگیرید، افزود: دستهای خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوئید چرا که شستشوی مداوم دستها به تنهایی تا 50 درصد از انتقال بیماری های عفونی پیشگیری می کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور همچنین توصیه کرد: ژل ضدعفونی دست همراه داشته باشید واز تماس دست آلوده به چشم و دهان خود جدا بپرهیزید و همچنین از سجاده، لیوان و بطری آب شخصی خود استفاده نمایید.

موافقت شورای عالی بیمه با افزایش تعرفه های هتلینگ بیمارستان ها/ تحریم های بانکی چالش صنعت دارو و تجهیزات پزشکی

ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به افزایش هزینه های تمام شده در حوزه سلامت باتوجه به رشد نرخ ارز و درخواست ها برای افزایش تعرفه های پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی با توجه به روند تعاملی که همیشه در پیش داشته است، پیگیر مطالبات جامعه پزشکی است، به طوری که در آخرین جلسه شورای عالی بیمه بحث تعرفه های واقعی و هزینه های افزایش یافته در حوزه هتلینگ بیمارستانی و حتی هزینه های اجرایی بیمارستان ها مطرح شد.

ظفرقندی ادامه داد: افزایش هزینه های آب، برق، دارو و تجهیزات پزشکی به غیر از حقوق پرسنل بیمارستان ها باید مدنظر قرار گرفته شود که در آخرین جلسه شورای عالی بیمه در هفته گذشته همه این مطالب مورد بررسی قرار گرفت و امیدوارم در دولت افزایش این تعرفه ها به تصویب برسد تا در آینده حوزه سلامت از نظر اقتصاد دچار چالش نشود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی یادآوری کرد: سازمان نظام پزشکی در حال بررسی و ارزیابی تعرفه های واقعی است و شورای عالی بیمه قبول کرده است تا تعرفه خدمات تجهیزاتی، دارویی و لوازم پزشکی و هتلینگ مطابق با نرخ تورم جامعه افزایش پیدا کند، ولی هنوز میزان تعرفه واقعی سال آینده جامعه پزشکی در حال بررسی بوده است البته تعرفه های مصوب شورای عالی بیمه باید به تصویب هیئت وزیران برسد.

آغاز به کار ۱۰۰ استارتاپ سلامت تا پایان سال/ ارزش ۵ میلیارد تومانی استارتاپ های حوزه سلامت

امیرحسین اسدی دبیر جشنواره دیجیتال سلامت در نشست خبری جشنواره دیجیتال سلامت گفت: این جشنواره با هدف بسترسازی و توسعه حوزه دیجیتال سلامت راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: 230 بیلیون دلار اقتصاد سلامت دنیا در حوزه IT بوده، در حالی است که اقتصاد آی تی در کشور ما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، در این بین استارتاپ های سلامت در کشور ما ۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده اند. هدف از برگزاری جشنواره جشنواره دیجیتال سلامت بسترسازی بوده است.

اسدی گفت: امسال ۱۶۳۵ اثر به جشنواره دیجیتال سلامت ارسال شد و از این میان ۳۵۰ اثر به مرحله پایانی رسید، در نهایت ۴۲ اثر در مراسم اختتامیه به عنوان برگزیده معرفی می شوند

دبیر جشنواره دیجیتال سلامت از شروع به کار ۱۰۰ استارت اپ حوزه سلامت تا پایان سال خبر داد و گفت: اکنون ۷۰ استارتاپ در حوزه سلامت داریم و طبق برنامه های تعیین شده قرار است تا پایان سال ۱۰۰ استارتاپ در حوزه سلامت داشته باشیم.

اعزام ۱۰ هزار پزشک و پرستار برای اربعین حسینی/ زائران مراقب سلامتشان باشند

وزیر بهداشت در حاشیه مراسم اعزام کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی در جمع خبرنگاران گفت: از سازمان اورژانس تشکر می کنم که در ایام اربعین در کنار زائران حضور دارند و به آنها خدمت رسانی می کنند.

هاشمی با بیان اینکه اربعین حسینی مهم ترین رخداد مذهبی در سراسر جهان است، افزود: با توافق صورت گرفته با وزارت بهداشت عراق، امسال توان و ظرفیت اورژانس و گروه بهداشت برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اعزام شماری از نیروهای بهداشتی و درمانی برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی ، گفت: امسال 17 هزار نفر در قالب نیروهای فوریت های پزشکی به مناطق مرزی و کشور عراق اعزام می شوند، همچنین نیروهای بهداشتی در قالب 40 گروه بر سلامت زائران نظارت دارند ؛ افزون بر این 10 هزار پزشک متخصص و پرستار در قالب کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی اعزام خواهند شد.

فعالیت ۱۸ کرسی یونسکو در ایران/ درمانگری، هدف اصلی طب سنتی نیست

محمدرضا شمس اردکانی دبیر کرسی تاریخ طب سنتی یونسکو اظهار کرد: طب سنتی به تغذیه سالم اهمیت زیادی می دهد زیرا معتقد است که نوع تغذیه ارتباط مستقیمی با سبک زندگی سالم دارد.

وی ادامه داد: آموزش طب سنتی در راستای بهره مندی بیشتر مردم برای یک زندگی سالم و داشتن تغذیه سالم است و این طب توانایی درمان بیماری های مختلف را دارد.

دبیر کرسی تاریخ طب سنتی یونسکو اضافه کرد: ما باید به سوی فرهنگ و مکتب غنی طب سنتی و ایرانی حرکت کنیم و طب سنتی همیشه سعی در حفظ سلامتی دارد و موضوع درمان در اولویت بعدی قرار دارد.

شهنام گفت: ما در ایران دارای 18 کرسی یونسکو هستیم که کرسی طب سنتی یونسکو در کشورمان بسیار فعال است.

آمارهای تکان دهنده از میزان مصرف قند، شکر و نمک ایرانی ها/ سرانه بالای مصرف نوشابه در ایران

زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی غذا و سبک زندگی ایرانیان گفت: متأسفانه الگوی مصرف غذایی مردم ایران مطلوب نیست و شاهد مصرف زیاد نمک و چربی بیش از حد در الگوی غذای ایرانی ها هستیم.

وی ادامه داد: ذائقه مردم ایران به سمت مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور تغییر پیدا کرده است؛ همچنین مردم به میزان مورد نیاز میوه و سبزی مصرف نمی کنند.

عبدالهی با اشاره به میزان مصرف سبزی و میوه در سبد غذایی ایرانیان گفت: بر اساس استانداردهای جهانی هر فرد باید میزان 5 واحد سبزی و میوه مصرف کند اما بر اساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت فقط 48 درصد مردم ایران حداقل 5 واحد میوه و سبزی مصرف می کنند؛ در واقع نیمی از جمعیت کشور به میزان مورد نیاز میوه و سبزی در سبد غذایی خود ندارند و به میزان کافی از این مواد غذایی استفاده نمی کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: میوه و سبزی دو گروه اصلی غذایی هستند که افراد باید حداقل 5 واحد آن و به عبارتی دو واحد میوه و سه واحد سبزی در روز مصرف کنند، یک واحد میوه معادل یک میوه متوسط بوده و بر اساس معادل های موجود هر فرد باید حداقل دو واحد از آن را استفاده کند.

وی تأکید کرد: میوه و سبزی در پیشگیری از اضافه وزن ، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها نقش مهمی دارند از طرفی این گروه غذایی منبع تأمین ریز مغذی ها و ویتامین ها محسوب می شود.

عبدالهی با اشاره به میزان نمک مصرفی در ایرانی ها گفت: متأسفانه مردم کشور به غذاهای شور تمایل بیشتری دارند و نمک مصرفی ایرانی ها دو برابر استاندارد است به طور متوسط ایرانیان در روز 10 گرم نمک مصرف می کنند و مصرف نمک در آقایان بیشتر از خانم ها است آقایان 10 گرم و خانم ها 8 گرم نمک در روز استفاده می کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس استانداردها و توصیه های متخصصان هر فرد باید حداکثر 5 گرم نمک در روز مصرف کند، البته کودکان، افراد بالای 50 سال و بیماران مبتلا به فشار خون باید کمتر از 3 گرم در روز مصرف کنند اما متأسفانه ذائقه ایرانی ها به غذای شور و پر نمک عادت کرده است.

بیش از ۲۳ درصد ایرانی ها به اختلالات روانی مبتلا هستند/ صرفه جویی ۷ درصدی در نظام سلامت با خود مراقبتی/ فوت روزانه دو نفر بر اثر مصرف قرص برنج

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مسمومیت با قرص برنج ادامه داد: متاسفانه طی 5 ماه اول سال هر روز دو نفر به دلیل مصرف قرص برنج فوت می کنند و در این مدت تعداد 308 نفر فوت کرده اند که نسبت به سال گذشته متاسفانه 30درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف قرص برنج در سال 96 نسبت به سال 95 به میزان 7 درصد افزایش داشته است و از سال 90 تا به امروز 4هزار و 109 نفر به دلیل مصرف قرص برنج فوت کرده اند؛ افزود: قرص برنج برای مقابله با آفت ها در استان شمالی کشور مورد استفاده قرار می گیرد که موارد خودکشی ناشی از مصرف قرص برنج در دو استان شمالی و تهران است.

حریرچی اضافه کرد: مسمومیت با قرص با برنج درمان یا پادزهری ندارد و اقدامات درمانی بیشتری حمایتی و بدون نتیجه است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مهمترین اقدام در مصرف قرص برنج پیشگیری است تا ما بتوانیم از هر گونه خودکشی یا توزیع این قرص پیشگیری کنیم، وزیر بهداشت در نامه ای پیشنهاد کرده است توزیع کنندگان قرص برنج، باید در صورت استفاده و خودکشی افراد در جرم شریک باشند.

برنامه ویژه مدارس و دانشگاه ها برای مبارزه با چاقی/ ۴ درصد از کودکان کشور دچار سوء تغذیه هستند/ طرح مکمل یاری رایگان برای کودکان زیر ۵ سال اجرا می شود

حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت برای ارتقا و حفظ سلامت کودکان اقدامات خوبی انجام داده است، به طوری که در گروه سنی زیر 5 سال مرگ و میر نوزادان قبل از انقلاب و اوایل آن در حدود 140 بود، یعنی به ازای هر 1000 نفر 140 نوزاد بر اثر بیماری های واگیر، سوانح و حوادث فوت می کردند که اکنون میزان مرگ و میر نوزادان نسبت به قبل از انقلاب به نصف کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سوء تغذیه یکی از مسائل مهم و اولویت دار وزارت بهداشت به خصوص در گروه سنی زیر 5 سال محسوب می شود و در سالیان گذشته 25 درصد از کودکان زیر 5 سال دچار سوء تغذیه بوده اند، ولی خوشبختانه با انجام اقدامات مناسب و برنامه ریزی خوب در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور میزان سوء تغذیه در کودکان به 4 درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت بیان کرد: اجرای طرح مکمل یاری رایگان ویتامین A و D در سراسر کشور انجام می شود و خانواده هایی که کودکان خود را به مراکز جامع سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سلامت می برند نیز به طور رایگان از مکمل های A و D استفاده می کنند.

برکاتی افزود: به دلیل کمبود فعالیت های فیزیکی ، عارضه چاقی در بین کودکان زیر 5 سال رشد پیدا کرده است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه های ورزشی ویژه کودکان در مدارس، در اوایل طرح در 7 دانشگاه و در حال حاضر در 23 دانشگاه اجرا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: