آئین نامه اردوهای دانش آموزی در انتظار امضای رئیس جمهوری

عنوان

تهران- ایرنا- دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در نهصد و شصتمین جلسه این شورا خبر داد و گفت: این آئین نامه برای امضا در اختیار رئیس جمهوری قرار می گیرد.

مهدی نوید ادهم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی که از دو جلسه قبل در دستور کار شورای عالی قرار گرفته بود، در این نشست با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا، مواد و بندهای باقیمانده از آن به طور کامل تصویب شد.
وی تصریح کرد: در این آئین نامه بر ضرورت امنیت اردوها و نقش اردوهای دانش آموزی در رشد و تعالی شخصیت دانش آموزان و ضرورت رعایت نکات آموزشی، تربیتی و امنیتی تاکید شده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یادآورشد: در این آئین نامه همچنین بر ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه اردویی در شب و استفاده از قطار در استان ها و مناطقی که خطوط ریلی وجود دارد برای جابجایی دانش آموزان تاکید شده است.
نوید ادهم بیان داشت: تنظیم برنامه آموزشی و تربیتی اردوها متناسب با شرایط سنی دانش آموزان و استفاده از مشارکت شورای درون مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برای اطمینان از حسن اجرای اردوها به ویژه اردوهای درون مدرسه ای از دیگر موارد تاکید شده در این آئین نامه است.
وی با بیان اینکه پیش از این بندهایی از آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در کمیسیون های مختلف مطرح شده بود و اکنون تمامی بندها و مواد آن در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، گفت: پس از امضای رئیس جمهوری این آئین نامه به مدارس ابلاغ خواهد شد.
آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در 23 ماده تنظیم شده که بر اساس یکی از مواد آن سفر دانش‌آموزان با مقاصد علمی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، زیارتی و سیاحتی است که با مجوز مراجع ذی‌ربط برگزار می‌شود و بازدیدها، همایش‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها، المپیادها و مجامع دانش‌آموزی مشمول مفاد این آئین‌نامه می‌شود.
ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی، رشد و شکوفایی استعدادهای فرد و گروه و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان با رعایت اصول تعلیم و تربیت اسلامی، ایجاد زمینه برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی برون مدرسه ای در ساحت‌های تربیتی با تاکید بر هویت یابی و تقویت وحدت و انسجام ملی، افزایش آگاهی‌های عمومی دانش آموزان و کسب تجربه و مهارت های زندگی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و جغرافیایی، ایجاد زمینه برای تعامل و تبادل تجربیات دانش‌آموزان درحوزه های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و آموزشی با سایر دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ گردشگری از موضوعات اشاره شده در ماده 2 این آئین نامه است.
در ماده 3 آئین نامه مذکور با عنوان اصول و ارزش‌ها مواردی همچون تقویت و گسترش تربیت اسلامی و ارزش‌های اخلاقی، تقویت مهارت های کارگروهی با مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‎های اردویی، تطابق با نیازهای عاطفی، اجتماعی و جسمی شرکت‌کنندگان برای تامین رضایت آنان، رعایت اقتضائات جنسیتی و رشدی دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی، ایجاد جذابیت، تنوع بخشی و نشاط ‌آوری در برنامه‌ها و فعالیت‌های اردویی، تامین امنیت فردی و گروهی ‌دانش آموزان مورد تاکید قرار گرفته است.
در ماده 4 این آئین نامه اشاره شده که اردوهای دانش‎آموزی در دوره‌های پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره‌های اول و دوم متوسطه برای تحقق اهداف ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت (اعتقادی، عبادی و اخلاقی- اجتماعی و سیاسی – زیستی و بدنی- زیبا شناختی و هنری- اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناورانه) برگزار می‌شود.
بر اساس ماده 5 آئین نامه اردوهای دانش آموزی اردوی یک‌روزه برای دوره پیش‌دبستانی صرفا در محدوده شهرستان برگزار می‌شود و در ماده 6 نیز آمده است که در دوره‌های اول و دوم ابتدایی، برگزاری اردوی یک روزه خارج از محدوده جغرافیایی شهرستان، مجاز خواهد بود.
ماده 6 دارای 4 تبصره است که در آن اشاره شده شرکت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در اردوهای چند روزه و خارج از شهرستان صرفا برای مسابقات، فعالیت‌ها و جشنواره‌های ورزشی در چارچوب قوانین اعلامی از سوی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با اخذ مجوز از معاونت ستادی ذیربط مجاز خواهد بود، شرکت دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی حسب ضرورت در اردوهای چند روزه و خارج از شهرستان( المپیادها، جشنواره‌ها و مسابقات استانی و کشوری) با اخذ مجوز از معاونت ستادی ذی‌ربط بلامانع است، برگزاری اردو (درون و برون شهرستانی) صرفا برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، حداکثر به مدت سه روز و دو شب مجاز است و محدوده جغرافیایی درون و برون شهرستانی هر استان، تابع تقسیمات کشوری است.
در ماده 7 نیز تاکید شده که برنامه اردوها به صورت مدرسه‌ای (مراکز آموزشی و پرورشی)، شهرستانی، استانی، قطبی و کشوری تنظیم و با اخذ مجوز از مراجع مربوط اجرا می شود و در 4 تبصره این ماده نیز مواردی همچون اردوی مدرسه‌ای در محدوده شهرستان، با موافقت شورای مدرسه و رضایت کتبی اولیای دانش‌آموزان برگزار می شود. مدیر مدرسه موظف است موافقت کتبی شورای مدرسه را به اداره آموزش و پرورش ارسال کند، برگزاری اردو خارج از محدوده شهرستان (درون استانی)، علاوه بر موافقت شورای مدرسه، کسب موافقت اداره آموزش و پرورش محل نیز الزامی است، در برگزاری اردوهای برون استانی علاوه بر اخذ مجوز از مراجع مذکور در تبصره های 1و2 اخذ موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط ضروری است و مجوز برگزاری اردوهای قطبی و کشوری از سوی سازمان‌ها، مراکز و معاونت‌های ذی‌ربط در سطح وزارت آموزش ‌و پرورش صادر و برنامه‌های جرایی آن به استان میزبان قابل تفویض است، مورد تاکید قرار گرفته است.
در ماده 8 آئین نامه مذکور آمده است که فعالیت‌های درون مدرسه‌ای و بیتوته شبانه دانش‌آموزان در مدرسه که با مجوز شورای مدرسه انجام می‌شود، از شمول مفاد این آیین‌نامه مستثنی است.
در بند دیگر این آئین نامه و ماده 9 به ضوابط و مقررات اجرایی اشاره شده مبنی بر اینکه در برگزاری اردو، تفکیک دانش‌آموزان از نظر دوره تحصیلی و جنسیت، الزامی بوده و از اعزام سرپرست و مربیان مرد برای برنامه اردوی دختران و سرپرست و مربیان زن برای اردوی پسران خودداری شود.
این ماده دارای 4 تبصره است که به مواردی همچون اینکه در مناطق روستایی و عشایری و نیز مراکز آموزش ‌و پرورش استثنایی دوره ابتدایی، برگزاری اردو برای دانش‌آموزان مختلط چندپایه ابتدایی و دوره پیش دبستانی با رعایت نکات تربیتی بلامانع است، در برگزاری اردوی مدارس ابتدایی پسرانه که توسط آموزگاران زن اداره می‌شود، استفاده از مربی زن بلامانع است، در اردوهای چند روزه برون شهرستانی دختران، انتخاب و اعزام مربی مرد همراه الزامی است و همراهی دبیران مرد مرتبط در بازدیدهای علمی و آموزشی دختران، در حد ضرورت، بلامانع است، اشاره شده است.
در اردوهای دوره پیش‌دبستانی، مدارس چند‌پایه، مدارس ابتدایی و مدارس با نیازهای ویژه، استفاده از همکاران به‌عنوان سرپرست یا مربی یا همراه صرف ‌نظر از جنسیت آنان بلامانع است، برگزاری اردو در ایام برگزاری امتحانات و یک هفته قبل از آن ممنوع است، برگزاری اردوی دانش‌آموزی توسط سایر دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌ها ، اشخاص حقیقی و حقوقی غیر‌دولتی معتبر و دارای صلاحیت، منوط به اخذ مجوز از آموزش و پرورش است. مراجع مذکور مکلفند در تمام مراحل اجرای اردو، ضوابط و مقررات این آئین‌نامه و سایر قوانین مربوط را رعایت کنند، از نظر رعایت قوانین و مقررات، محل برگزاری اردو و مسیر آن به منزله مدرسه محسوب می‌شود و دانش‌آموزان و عوامل اجرایی اردو موظفند مقررات انضباطی مدرسه و قوانین مربوط را رعایت کنند، دیگر مواد این آئین نامه را تشکیل می دهد.
در برخی دیگر از مواد این آئین نامه تاکید شده برای افزایش ایمنی، نظارت و کنترل اردوها و ارتقای کیفیت اجرای برنامه‌های آن، سامانه اردویی توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی می‌شود. این سامانه، برگزاری اردوها را از سطح مدرسه تا ستاد وزارت آموزش و پرورش کنترل و پایش می‎کند، دانش آموزان و عوامل اجرایی اردو باید از بیمه حوادث و درمان برخوردار باشند، اخذ رضایت نامه کتبی ولی یا قیم قانونی دانش آموز الزامی است، برای برگزاری اردوهای داخل کشور، وسایل نقلیه مورد استفاده الزاما باید از شرکت‌های مسافربری معتبر تامین شود. در صورت در دسترس بودن وسیله نقلیه ریلی، استفاده از قطار مورد تاکید است و برای ایاب و ذهاب دانش‎آموزان از طریق قطار، هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه مجاز دریایی، رعایت ضوابط و استانداردهای مربوط الزامی است.
در بخش دیگری از آئین نامه اردوهای دانش آموزی بر ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه اردویی در شب و شرایط آب و هوایی نامناسب تاکید شده و در خصوص منابع مالی آن نیز اشاره شده که از طریق اعتبارات ستادی، استانی و منطقه‌ای آموزش و پرورش، مشارکت اولیای دانش‌آموزان، کمک خیرین، نهادها و دستگاه‌های برون سازمانی و منابع پیش‌بینی‌شده در ماده 11 قانون شوراهای آموزش‌ و پرورش تامین شود.
بر اساس این آئین نامه نظارت بر حسن اجرای اردوهای دانش آموزی با وزارت آموزش و پرورش بوده و موظف است گزارش ارزشیابی اجرای این آئین‌نامه را به صورت دو سالانه به شورای‌ عالی آموزش و پرورش ارائه دهد و هرگونه عدول از مقررات و مفاد این آئین‌نامه و شیوه‌نامه مربوط از سوی برگزارکنندگان، دانش‌آموزان و عوامل اجرایی اردو تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان، حسب قانون و مقررات مربوط توسط مراجع ذی‌ربط رفتار خواهد شد.
علمی**1883**2017

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

از بی نیازی به حمایت تا بی اعتنایی به مخاطب

اثر گلخانه‌ای در مدیریت فرهنگی

مشکلات امروز نتیجه اجرای سیاست‌های نیلی و دوستانش است

آقای نیلی باید پاسخگوی عملکرد خود در 5 سال اخیر باشند، ایشان توقع داشتند 100 درصد سیاست‌هایشان اجرا شود، در حالیکه 80-70 درصد سیاستهای فعلی اجرا شده نتیجه تصمیمات ایشان و دوستانشان است

چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟

عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر در خصوص این گزارش بی‌بی‌سی درباره قحطی بزرگ در ایران نوشت:  دیروز انکار می‌کردند. حالا برای ترسانیدن ما مطرح می‌کنند.

قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی

وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

مهم‌ترین مطالب سرویس

نگاهی به گزارش «صد سال پیش در ایران چه خبر بود» بی‌بی‌سی
چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟
قره باغی خواننده آهنگ «امریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو»:
می‌خواهند به سرنوشت خاشقچی دچار شوم / اپرایی واقعی در راه است
حکایت اربعین 
مدل مدیریت اسلامی
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین