دبیر کانون صرافان:

برجام هیچ کمکی به باز شدن راه‌های بانکی و سوئیفت نکرد

کدخبر: 2274997

ورود ارز به کشور دلیل عمده کاهش قیمت ارز بود و باعث شد تا بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود و هر چه این تعادل بیشتر شود قیمت دلار هم متعادل تر خواهد شد.

رضا ترکاشوند، دبیر کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » در پاسخ به این که دلیل اصلی حباب ایجاد شده در قیمت سکه چیست، گفت: احساس ناامنی که مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود دارند و همچنین حفظ ارزش دارایی‌هایشان باعث شد تا به سمت جایگزینی یک عامل به جای پول ملی خود بروند و این عامل گرانی سکه، طلا و بازارهایی از این دست است.

وی در رابطه با دلیل کاهش دلار ظرف روزهای گذشته نیز بیان داشت: به دلیل قوانین و مقرراتی که ما داشتیم کل منافذ ورودی ارز بسته شده بود، بنابراین با اصلاح مقررات و اجازه‌ای که سران قوا به بانک مرکزی داده و دستش را در ورود ارز به کشور بازتر گذاشتند قیمت پایین تر آمد.

وی اظهار داشت: مقررات و قوانین باعث قفل شدن سیستم شده بود، زیرا این تصور ایجاد شده بود که ما بعد از برجام در فضای بین المللی راحت می توانیم بازی کنیم، به همین خاطر این کنترل‌ها صورت گرفت اما بعد از مدتی دیدیم که بحث برجام هیچ گونه کمکی به قضییه بانکی و باز شدن راه‌های بانکی و سوئیفت نکرد بنابراین مجبور شدیم تا حدی مقررات را تغییر دهیم.

دبیر کانون صرافان خاطرنشان کرد: ورود ارز به کشور دلیل عمده کاهش قیمت ارز بود و باعث شد تا بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود و هر چه این تعادل بیشتر شود قیمت دلار هم متعادل تر خواهد شد.

وی در پاسخ به این که چه قیمتی نرخ واقعی دلار است، تصریح کرد: من نمی توانم عدد خاصی را اعلام کنم اما نرخ واقعی نرخ تعادل است، نرخی که هم تولیدکننده بتواند تولید داشته باشد و هم صادرکننده صادراتش را انجام دهد و از طرفی اشتغال در کشور ایجاد شود و هم فعالان اقتصادی راحت تر بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

ترکاشوند تأکید کرد: باید اجازه دهیم بازار عملکرد خودش را داشته باشد، گاهی یک افزایشی که در نرخ ارز ایجاد می شود به خاطر تأخیر در افزایش‌های گذشته است، پس از آن دوباره یک توقف ایجاد می کنیم و بازار را نگه می داریم تا خودمان دوباره بازیگر اصلی در بازار باشیم، به این ترتیب اجازه نمی دهیم که عملکرد بازار نرخ ارز را کنترل کند.

وی در پایان گفت: اگر تورم و افزایش نقدینگی داریم باید اجازه دهیم تا تمامی این موارد آثار خود را در بازار بگذارد و خودش را نشان دهد.وقتی اجازه بروز این آثار را نمی دهیم اصطلاحا عملکرد تأخیری رخ داده و بعد در این فضای تأخیری یک جهش ایجاد می شود.

ارسال نظر: