در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بهبود یادگیری دانش آموزان با معادل سازی واژگان بیگانه در کتاب درسی/ پذیرش در مدارس استعداد‌های درخشان نیازمند اصلاح است

کدخبر: 2272484

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: معادل سازی فارسی واژگان بیگانه در کتاب های درسی کمک کننده به دانش آموزان است و از این موضع عقب نشینی نمی کنیم.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ درباره معادل سازی واژگان بیگانه و استفاده از معادل فارسی آن در کتاب های درسی به ویژه درس زیست شناسی اظهار کرد: جو سازی برخی افراد باعث شده تا نسبت به واژگان معادل جبهه گیری کنند در حالیکه اصلا چنین موضوعی وجود ندارد و حدود سه تا چهار واژه باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان با واژه های فارسی مشکلی ندارند و قطعا به خاطر سپردن و آموختن واژگان فارسی از واژگان غربی و لاتین آسان تر خواهد بود در حالیکه برخی افراد این موضوع را رد می کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: واژه های فارسی از واژه های یونانی که تیرگی معنایی برای مخاطب ایرانی دارد بهتر است و باید کاربرد آن بیشتر شود، اما برخی افراد به این موضوع علاقه ای نداشته و فضایی کاذب را ایجاد می کنند.

علم باید با زبان کشور رواج پیدا کند

حدادعادل با بیان اینکه علم باید با زبان کشور رواج پیدا کند، گفت: واژه های بکار گرفته شده برای معادل سازی در کتاب های درسی از طریق اساتید این دروس و مسئولان فرهنگستان پیشنهاد شده است بنابراین سعی شده تا مناسب ترین جایگزین ها را در زبان فارسی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: با وجود تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده برای استفاده از معادل های فارسی برخی ماجراجویی ها و جوسازی ها قصد جلوگیری از این کار را دارند که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به هیچ وجه از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه لغات بیگانه در همه رشته ها وجود دارد، گفت: سعی کردیم در تمامی حوزه ها به معادل سازی واژگان بیگانه بپردازیم و این موضوع را با کارشناسان تخصصی در میان گذاشتیم تا بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم.

تجدید ساختار در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان

حدادعادل در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساماندهی مدارس سمپاد گفت: اساسنامه به تصویب رسیده است و به زودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تجدید ساختار می شود تصور بر این است از این به بعد سمپاد با قوت و جهت گیری تازه ای کار خود را پیش می برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه گزینش در مدارس سمپاد بیان کرد: در ساختار جدید و زیر نظر هیئت امنا، آیین نامه جدید طراحی شود و بر این اساس موشکافانه کارهایی از قبیل پذیرش در مدارس بررسی شود؛ البته هنوز اعضای هیئت امنا مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: تغییر در ساختار مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به بهبود اوضاع افراد مشمول این مرکز و کسب نتایج بهتر المپیادها و تولید علم کمک خواهد کرد.

حدادعادل درباره تغییر در پذیرش دانش آموز تیزهوش در مدارس متوسطه اول با تاکید بر اینکه کاهش استرس از دوره ابتدایی با حذف این آزمون ها بسیار ارزشمند است، گفت: اما روش های پذیرش امسال ایراداتی داشت که باید بازنگری و اصلاح شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: