اختصاص سرمایه رویه شکست خورده دولت برای ایجاد اشتغال

کدخبر: 2271876

شورای عالی هماهنگی اقتصادی، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال اختصاص داد. این در حالی است که روند پول پاشی برای اشتغال زایی، یک سیاست شکست خورده است. برهمین اساس دولت باید در زمینه بهبود اشتغال، به‌جای تزریق منابع مالی، در رفع موانع فضای کسب و کار تلاش کند.

نسیم آنلاین *: 24 تیر امسال آیین نامه اجرایی طرح اشتغال فراگیر سال 97 در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه مربوطه را در تاریخ 30 تیر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. طبق این آیین نامه و بر اساس منابع پیش بینی شده برای اشتغال فراگیر در سال ۹۷، در مجموع ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغال، بازسازی و نوسازی صنایع هدفگذاری شده‌است.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در دولت روحانی برای اشتغال‌زایی، طرح اشتغال فراگیر است که مهم‌ترین ابزار دولت برای اجرای این طرح‌ها، تخصیص منابع در قالب وام بوده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای طرح اشتغال فراگیر در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت را گامی موثر در جهت رفع فقر و تبعیض از جوامع روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار عنوان کرد. وی افزود: دولت دو طرح اشتغال فراگیر با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان و طرح اشتغال روستایی با اعتبار ۱.۵ میلیارد دلار معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان را با عاملیت چهار بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال روستایی درنظر گرفته که تسهیلات مذکور را به روستاییان و متقاضیان شهرهای کمتر از ده هزار نفر پرداخت می‌کند.

آخرین اقدام دولت برای بهبود اشتغال، طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، جلسه روز یکشنبه 18 شهریور 97 شورای عالی هماهنگی اقتصادی بود که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی تشکیل شد. در این جلسه یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال مصوب شد. اعتبار مذکور از سه طریق حمایت از واحدهای تولیدی فعال، بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و نیز نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری و با تعیین و تامین یارانه مربوط به سود تسهیلات بانکی برای تقویت سرمایه در گردش واحدهای متقاضی، برای حفظ و توسعه اشتغال موجود اختصاص خواهد یافت.

با وجود اینکه تخصیص منابع در قالب وام برای اشتغال‌زایی یک سیاست شکست خورده است اما دولت همچنان همین رویه را ادامه می‌دهد. طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان "بررسی تحولات مهم بازار کار ایران در دوره پاییز پاییز 1393 تا زمستان 1396" تایید می‌کند که برنامه‎‌های اشتغال‌زایی دولت، نتوانسته اشتغال‌زایی موثری داشته باشد و اهداف مدنظر را محقق کند.

به طورکلی در شرایط کنونی که کشور با بحران بیکاری و مشکلات اقتصادی روبرو است، دولت بهتر است ضمن تغییر روند در تسهیل فضای کسب و کار، بجای تزریق منابع مالی (نقدینگی)، قوانینی که مانع بهبود فضای کسب و کار می‌شوند برطرف کند.

زهرا زارعی

ارسال نظر: