اولین مصاحبه بشار اسد با یک رسانه عربی پس از جنگ

سوریه بزودی نقش محوری عربی خود را بازخواهد یافت

کدخبر: 2270157

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفت و گو با سردبیر روزنامه کویتی «الشاهد» گفت: بزودی جنگ با تروریسم پایان یافته و ورق بازی سیاسی برمی گردد و سوریه نقش محوری خود را همچنان در جهان عرب بازخواهد یافت.

بشار اسد در اولین مصاحبه خود با یک رسانه عربی، تأکید کرد که سوریه نقش محوری خود در جهان عرب را باز خواهد یافت.

صباح المحمد، رئیس یک مؤسسه رسانه‌ای در کویت مصاحبه‌ای را با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در منزلش در دمشق انجام داد که این اولین مصاحبه اسد با یک رسانه عربی در طول هشت سال گذشته محسوب می‌شود.

المحمد در این مصاحبه به بشار اسد به خاطر پایداری و ثبات موضع و شجاعتش در دفاع از خاک و مردمش و پیروزی‌هایی که ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم به دست آورده، تبریک گفت.

بشار اسد نیز گفت: من از شما به خاطر نقش‌تان به عنوان یک نهاد اطلاع‌رسانی تشکر می‌کنم. شما نظرتان را به صراحت اعلام کردید درحالیکه هیچ کسی جرأت ندارد که حق را به وضوح بگوید. رسانه‌های عربی متأسفانه با نهادهای صهیونیستی - آمریکایی برای خدشه‌دار کردن چهره کشورهای خاورمیانه و مخصوصا سوریه هماهنگ هستند اما مردم آگاه سوریه از طریق رسانه‌های اجتماعی در کمین آن‌ها بودند.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: با این حال نقش کویت از طریق رسانه‌هایش نقشی شرافتمندانه و خوب بود و اگر شما در کشوری دموکرات و آزاد نبودید این اتفاق نمی‌افتاد. نقش شرافتمندانه کویت در نشست اهداکنندگان مالی برای حمایت از مردم سوریه که صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به آن دعوت کرده بود؛ مشخص بود. مردی که حکمت و درایت دارد و انسان والایی است که حلال مشکلات است و از خطرناک بودن اوضاع تمامی کشورهای عربی اطلاع داشت. ما به لطف خدا بیشتر شهرهای سوریه را از چنگال تروریست‌ها آزاد کرده و شهروندانمان را در برابر تروریسم حمایت کرده و بازسازی مناطق را آغاز کردیم. به زودی دولت سوریه حاکمیت خود را بر تمامی خاک کشور بازخواهد یافت و یک وجب از خاک خود را رها نخواهد کرد. بین ما و بسیاری از کشورهای عربی تفاهم وجود دارد. کشورهای غربی هستند که برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان برنامه‌ریزی کرده بودند. هیئت‌های غربی و عربی نیز وجود دارند که عملا به سوریه آمده‌اند.

اسد با جدیت گفت: به زودی این جنگ علیه تروریسم به پایان رسیده و بازی سیاسی تغییر کرده و سوریه نقش محوری خود در جهان عرب را بازخواهد یافت و تمامی مهاجران به شهرها و روستاهایشان بازخواهند گشت. نقش روسیه در منطقه با همکاری چین و هند و تعدادی از کشورهای دوست به یک واقعیت تبدیل شده است. توازن قدرت بین‌المللی در مرحله آتی تغییر خواهد کرد و به ویژه در خاورمیانه رو به بهتر شدن خواهد رفت. در مرحله آتی بازسازی کارخانه‌ها و حمایت از صنعت منحصربفرد سوریه در منطقه را آغاز خواهیم کرد و بازسازی و حمایت از شرکت‌ها چه به صورت محلی و چه از طریق شراکت با سرمایه‌گذاران عرب و خارجی ازسر گرفته خواهد شد. تمام توجه ما به بخش کشاورزی خواهد بود و محصولاتمان را به تمامی کشورهای جهان صادر خواهیم کرد. همچنین در بخش گردشگری، هنر و فرهنگ دست به کار خواهیم شد چراکه سوریه از قبل یک کشور فرهنگی بوده است.

بشار اسد نظر المحمد را درباره حضورش در دمشق پرسید و وی گفت: گرمی استقبالی که از جانب شما با آن مواجه شدم همان گرمی استقبالی است که از سوی دیگر مسؤولان سوری با آن مواجه شده بودم. شهروندان سوری در بازارها، خیابان‌ها و قهوه‌خانه‌ها نیز همین‌گونه از من استقبال کردند اما تمیز بودن خیابان‌ها نظر مرا جلب کرد. ساختمان‌ها و بازارها و کوچه‌ها که همگی ریشه‌دار بودن فرهنگ سوریه را نشان می‌دهند. من لذت می‌برم از اینکه در بازارهای الحمیدیه در امنیت راه می‌روم و نیز در بازار قدیم شام که دوست دارم در رستوران‌های آنجا شام بخورم چون غذای آنجا بسیار خوشمزه است، راه می‌روم.

بشار اسد به المحمد گفت: امیدوارم هر زمان به سوریه می‌آیی به دیدن من نیز بیایی.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: