کاهش عوارض داروی شیمی‌درمانی با سامانه هوشمند محققان دانشگاهی

کدخبر: 2266318

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات با عرضه سامانه دارویی هوشمند توانستند با رهایش آهسته دارو، از عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان بکاهند.

به گزارش ایسنا فرنوش مویدی، مجری طرح که آن را در دانشکده مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات با راهنمایی دکتر آزاده آصف‌نژاد و دکتر نجمه نجم‌الدین انجام داده است، با اشاره به عوارض داروهای مصرف از سوی بیماران گفت: به عنوان مثال ریزش مو در بیماران مبتلا به سرطان بعد از شیمی‌درمانی به دلیل اثرات دارو بر روی سلول‌های سالم است. برای حل این معضل در این تحقیق با ساخت میکروسفر آلژینات هوشمند، رهایش دارو را به صورت کنترل شده درآوردیم تا دارو تنها به سلول‌های آسیب‌دیده منتقل شود و سایر سلول‌ها درگیر عوارض دارو نشوند .

وی با تاکید بر اینکه در این تحقیق، رهایش داروی "دوکسوروبیسین" مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: این دارو یک داروی ضد سرطان است که در روند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی مداخله می‌کند .

مویدی جنس میکروسفر ساخته شده در این مطالعات را از نوع هیدروژل دانست که بیشتر از حجم خود آب جذب می‌کند، ادامه داد: این میکروسفر هوشمند بوده و به ph بدن حساس است. از آنجایی که ph سلول‌های آسیب‌دیده با بقیه سلول‌ها متفاوت است، میکروسفر به محض رسیدن به قسمت آسیب‌دیده، رهایش دارو را انجام می‌دهد .

مجری طرح با اشاره به عملکرد این سامانه خاطرنشان کرد: بعد از اینکه دارو در میکروسفر بارگذاری شد، میکروسفر باید در بدن جایابی شود که با توجه به محل آسیب‌دیده، روش‌های مختلفی از جمله تزریق، کاشتن و خوراکی برای این کار وجود دارد .

وی در تشریح مراحل انجام این پژوهش توضیح داد: پلیمر آلژینات با کلسیم تبدیل به میکروسفر شد و دارو در آن بارگذاری شد. سپس با استفاده از تست SEM و DLS ذرات اندازه‌گیری شدند. نتیجه این تست نشان داد که اندازه میکروسفر بعد از بارگذاری دارو از 800 نانو متر به هزار نانومتر افزایش یافت که نشان از بازگذاری دارو در این سامانه دارد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مرحله بعد، تست FTIR یا همان مادون قرمز است که به کمک این تست متوجه می‌شویم دارو از لحاظ واکنش شیمیایی درست عمل کرده است یا خیر و همچنین بررسی کنیم که پس از 48 ساعت چه مقدار دارو از طریق میکروسفر رهایش پیدا کرده است .

مویدی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داد که نمودارهای رهایش دارو، در ابتدا مسیر تندی دارد؛ اما بعد از 10 دقیقه نمودار رهایش به صورت خطی می‌شود که نشان می‌دهد رهایش دارو به صورت آهسته و پیوسته انجام می‌شود. همین آهستگی و پیوستگی، عوارض جانبی مصرف دارو در بیماران را کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: