استاندارد محیط زیستی امکانات و تأسیسات دریافت فضولات نفتی ابلاغ شد

کدخبر: 2265502

استاندارد محیط زیستی امکانات و تأسیسات دریافت فضولات نفتی نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناور‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استاندارد محیط زیستی امکانات و تأسیسات دریافت فضولات نفتی نفتکش ها، کشتی ها و شناور ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد.

ضیاءالدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی با اعلام ابلاغ این بخشنامه به تمام دستگاه های اجرائی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، نهاد ها و دستگاه های نظامی، انتظامی، امنیتی و اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: این بخشنامه به دستور و با امضای ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون حفاظت دریا ها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی، مصوب ۲۷/۵/۱۳۸۹، سازمان بندر ها و دریانوردی موظف است تا در بندرها، اسکله ها و پایانه های نفتی، امکانات و تأسیسات لازم برای دریافت آب توازن و فضولات نفتی از نفت کش ها، کشتی ها و شناور ها را ایجاد و اداره کند. همچنین وزارتخانه های نفت، صمت و جهاد کشاورزی موظف هستند تا تسهیلات مورد نیاز از جمله زمین لازم برای ایجاد چنین تأسیساتی را در اختیار سازمان بندر ها و دریانوردی قرار دهند. نیرو های نظامی و انتظامی نیز موظف هستند تا امکانات و تأسیسات مورد نیاز را در بندر ها و تعمیرگاه های دریایی تحت مدیریت خود، ایجاد کنند؛ بنابراین نفتکش ها، کشتی ها و شناور هایی که وارد بندرها، اسکله ها و پایانه های نفتی می شوند باید هرگونه فضولات نفتی از قبیل: لجن مخازن نفت و سوخت، روغن های حاصل از عملیات تعمیر و نگهداری و پساب های آغشته به مواد نفتی را به بندر تحویل دهند. بدیهی است تخلیه این مواد به دریا ممنوع است.

الماسی افزود: در راستای اجرای تکلیف مقرر در قانون حفاظت دریا ها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی، مصوب ۲۷/۵/۱۳۸۹، استاندارد محیط زیستی امکانات و تأسیسات دریافت فضولات نفتی نفتکش ها، کشتی ها و شناور ها در قالب ۳۳ ماده، ۶ بند و یک تبصره برای اجرا ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی در ادامه گفت: تبصره ۳ ماده ۵ قانون مذکور، سازمان حفاظت محیط زیست را موظف به تهیه و ابلاغ استاندارد های محیط زیستی این تأسیسات دانسته و باید توجه داشت این استاندارد درواقع ضوابط محیط زیستی حاکم بر فرآیند دریافت فضولات نفتی است که از سال ۱۳۸۹ در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و امسال به انجام رسید. در سیر مراحل تدوین و نهایی سازی متن این استاندارد، از نظرات و مشارکت دستگاه های ذی ربط نیز بهره گرفته شده است.

وی در ادامه در خصوص نحوه اجرائی شدن این ضوابط گفت: بر اساس قانون یادشده، نظارت بر اجرای ضوابط مزبور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری سازمان بندر ها و دریانوردی است. در این خصوص اقدام بعدی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزاری کارگاه های آموزشی و توجیهی برای رؤسای ادارات دریایی استان های ساحلی کشور و تنظیم چک لیست های نظارتی مربوط به این استاندارد خواهد بود. در همین راستا به صورت دوره ای از نحوه رعایت ضوابط در بندرها، اسکله ها و پایانه های نفتی بازرسی به عمل خواهد آمد.

الماسی در پایان از تکمیل فرآیند تدوین و ابلاغ استاندارد های محیط زیستی مربوط به دریافت آب توازن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رعایت استاندارد های ابلاغی برای بهره برداران نفتکش ها، کشتی ها و شناور های موضوع قانون الزامی است و همه نهاد ها و دستگاه های مخاطب، حسب مورد و وظیفه قانونی مکلف به اعمال مقررات و در صورت لزوم معرفی متخلفان به مقامات ذی صلاح قضائی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: