دریادار سیاری: به ۳۰ کشور جهان در موضوع امنیت منطقه کمک کردیم

کدخبر: 2265457

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: به ۳۰ کشور جهان در موضوع امنیت منطقه کمک کردیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (شنبه 31 شهریور) در همایش شنبه ای انقلاب که با موضوع اقتدار دفاعی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: طبق فرمان امام و فرماندهی معظم کل قوا، جهاد خودکفایی در ارتش پایه گذاری شد. وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس توان ساخت قطعه را نیز نداشتم و خودکفایی را با ساخت قطعات آغاز کردیم، افزود: در سال 76 فرمانده کل قوا به بندرعباس آمدند و در بازدیدشان فرمودند که نیروی دریایی ناوشکن بسازد. معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: کشور همسایه شمالی سال بعد از آن ما را به رزمایش مشترک دعوت کرد، رهبری گفتند که این همسایه شمالی می داند که ما تجهیزات لازم را نداریم و با این پیشنهاد می خواهد ما را تحقیر کند، پس شما هم همت کنید و تجهیزات را بسازید. در نتیجه سال 82 اولین ناو موشک انداز ما به نام "پیکان" ساخته شد. امیر سیاری با تاکید بر اینکه دومین ناو موشک انداز با نام "جوشن" در سال 85 در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری به ناوگان دریایی ما ملحق شد، اظهار داشت: پس از این تلاش ها، امروز ششمین ناو موشک انداز برای استفاده در دریای خزر نیز در حال تکمیل است. وی ادامه داد: طرحی با نام طرح ولایت، با موضوع استقرار در سواحل مکران را با هدف عمردهی به تجهیزات موجود و نوسازی تجهیزات را تقدیم و عمردهی به تجهیزات را با تعمیر قطعات آغاز کردیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه نوسازی را هم با ناو "جماران" آغاز کردیم و در ادامه ناوهای "سهند و شیراز" هم به ناوگان ما ملحق خواهد شد، گفت: نام ناوشکن ها به نام قله های کشور نامگذاری شده است، تا سال 86 هیچ گونه زیردریایی نداشتیم و امروز در حال حرکت به سمت ساخت زیردریایی های سنگین هستیم. امیر سیاری با تاکید بر اینکه، اگر پشتیبانی های لازم صورت گیرد، می توانیم در عرصه دریایی پاسخگوی نیازهای خود باشیم، افزود: ما به سی کشور جهان در موضوع امنیت منطقه کمک کردیم. وی ادامه داد: برای اولین بار از کانال سوئز عبور کردیم و در لاذقیه پهلو گرفتیم، یعنی از کنار سواحل رژیم صهیونیستی گذشتیم و به ایستگاه های این رژیم اصلا پاسخی ندادیم، ناوگان دریایی ما به سواحل چین هم رسید و برخلاف پیش بینی آمریکایی ها تا غرب اقیانوس اطلس نیز پیش رفتیم. معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: ما مجاز هستیم در هر جای جهان که نام آبهای بین المللی را داراست، طبق قوانین بین المللی حضور یابیم.

امیر سیاری با بیان اینکه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه دفاعی در دریا، زیر صفر بودیم، اما الان در اوج قدرت هستیم، تصریح کرد: در آن زمان، هیچ کشوری برای ما تعمیر زیردریایی سنگین انجام نمی داد. در بازدیدی، رهبر انقلاب به ما گفتند که زیردریایی سنگین را تعمیر کنید، ما گفتیم که کشورهای صاحب تجهیزات ما را تحریم کردند و همکاری نمی کنند، اما ایشان در پاسخ فرمودند که «خودتان تعمیر کنید» و امروز ما به این توانایی رسیدیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: