وقتی عکس از خبر پیشی‌ می‌گیرد

نقش عکس در عملیات تروریستی اهواز

کدخبر: 2265440

یک پیشکسوت عکاسی معتقد است، وجود تکنولوژی سرعت انتشار اخبار را افزایش داده است و فرقی ندارد فرد حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای آن را ثبت کرده باشد، در هر صورت یک خبر منتشر می‌شود. در گذشته ممکن بود خبری منتشر نشود، اما امروز این‌گونه نیست و نمی‌توان هیچ چیز را کتمان کرد.

محسن شاندیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش عکس و اولین تصاویری که از حوادث منتشر و مخابره می‌شود، توضیح داد: به دلیل تکنولوژی که امروزه شاهد آن هستیم، عکس خیلی جلوتر از خبر منتشر می‌شود. امروزه شکل عکاسی متفاوت از گذشته است.

او ادامه داد: عکاسانی که امروز کار خبری را انجام می‌دهند، ویژگی‌های استفاده از تکنولوژی و سرعت عمل لازم برای این کار را دارند. تکنولوژی، این امکان را در اختیار عکاس گذاشته است تا در هر اتفاقی از یک بازی فوتبال گرفته تا یک حادثه تروریستی عکس را مخابره کنند.

این عکاس پیشکسوت که نشان درجه یک هنری نیز دارد، افزود: از طرفی تلفن‌های همراه شرایطی را به وجود آورده که هر کسی می‌تواند تصویری که در هر فضایی اتفاق می‌افتد را ثبت و منتشر کند. مهم این است که یک خبر در کمترین زمان همه جا منتشر می‌شود و همه باخبر می‌شویم. تصویر، گویایی دیگری دارد که آن را می‌تواند یک عکاس خبرنگار یا یک شهروند خبرنگار ثبت کند.

شاندیز با بیان اینکه امروزه ابزار نقش مهمی در عکاسی دارد، گفت: اما کسی که در این حوزه حرفه‌ای است بهتر و سریع‌تر می‌تواند از ابزار تکنولوژی بهره ببرد. امروزه نمی‌توان عکس را نادیده گرفت. در ثانیه میلیون‌ها عکس در وقایعی که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد گرفته می‌شود و ممکن است در همه‌ی جای دنیا افراد حرفه‌ای در این حوزه حضور نداشته باشند.

او درباره تشخیص تصویر واقعی از غیر واقعی در شبکه‌های اجتماعی نیز اظهار کرد:‌ اگر یک عکس را از یک خبرنگار حرفه‌ای ببینیم آن را باور می‌کنیم. مخاطبان باور دارند افراد حرفه‌ای که در رسانه‌های معتبر کار می‌کنند عکس‌های اصل را منتشر می‌کنند، بنابراین واقعیت را می‌پذیرند. وقتی افراد حرفه‌ای در یک برنامه رسمی حضور دارند دلیلی ندارد به عکسی که او ثبت کرده است، شک کنیم.

این عکاس پیشکسوت درباره اینکه در بسیاری از مواقع مانع کار عکاسان خبری می‌شوند و اینکه آیا این موضوع به انتشار درست وقایع خللی وارد نمی‌کند؟ نیز توضیح داد: ممکن است این اتفاق در کسری از ثانیه رخ دهد. برخی از افراد هستند که شاید یک موضوع اصلا به آنها هم ربطی نداشته باشد و از این عمل جلوگیری می‌کنند. در سال‌های گذشته وقتی می‌خواستیم از کلاغی در خیابان عکس بگیریم، برخی مانع می‌شدند اما از زمانی که دوربین‌های دیجیتالی وارد این عرصه شده‌ و گسترش پیدا کرده‌اند این موضوع نیز عادی شده و حساسیت موجود در این زمینه نیز کمتر شده است. امروزه با وجود تکنولوژی، دیگر نمی‌توان هیچ حادثه و خبری را کتمان کرد.

شاندیز درباره ماندگاری یک تصویر در حافظه تاریخی مردم نیز بیان کرد: عکس و خبر تاثیر خودش را در همان لحظه می‌گذارد اما بستگی به کیفیت تصویر آن عکس و خبر دارد که مردم تا چه اندازه به آن رجوع کنند. عکس هم مثل خبر است و ممکن است فردا اتفاق مهمتری بیفتد که خبر روز گذشته را کم‌رنگ کند اما در هر صورت عکس می‌ماند. امروزه آنقدر اخبار پشت سر هم اتفاق می‌افتند که فرصت صحبت کردن درباره آن از دست می‌رود. پیش از این وقتی اتفاقی می‌افتاد مردم مدت‌ها درباره آن بحث می‌کردند اما امروزه تعداد خبرها زیاد شده است، نه اینکه خبرهای قبلی فراموش شود اما باید درباره خبرهای جدید صحبت شود و در حال حاضر که داریم با هم صحبت می‌کنیم، نمی‌دانیم فردا چه اتفاق جدیدی می‌افتد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: