معاون آ‌موزشی وزیر علوم مطرح کرد؛

امکان تحصیل همزمان دو رشته برای استعداد‌های درخشان و دارندگان مدال‌های جهانی

کدخبر: 2265426

شریعتی نیاسر گفت: استعداد‌های درخشان و دارندگان مدال‌های جهانی حداقل تا دو ترم برای مقاطع بالاتر به صورت رایگان تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آ موزشی وزیر علوم در نشست خبری در خصوص اقدامات وزارت علوم برای آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و آموزش عالی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید به عنوان سال مهارت افزایی و ارتقای مهارت اجتماعی نامگذاری شده و طبق سه بند به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در بند اول به ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در کارشناسی اشاره شده است، در بند دوم آمده است: دانشگاه ها می توانند تا دو واحد درس اختیاری را به صورت رایگان ارائه دهند و بند سوم شامل برگزاری مهارت های عمومی از جمله دوره های کارآفرینی است که دانشگاه در برگزاری این موارد اختیار خواهد داشت.

اختصاص ۲ درصد از درآمد دانشگاه ها به طرح مهارت افزایی

شریعتی نیاسر بیان کرد: برای حمایت این طرح دو درصد از درآمد دانشگاه ها به طرح مهارت افزایی اختصاص داده می شود، همچنین برای سال آینده 140 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که به دانشگاه هایی که در این طرح نقش به سزایی داشتند تخصیص داده می شود.

معاون آ موزشی وزیر علوم در خصوص پذیرش داوطلبان در سال 97، گفت: در مقطع دکترا 11 هزار و 60 نفر، در کارشناسی ارشد 149 هزار نفر، در مقطع کارشناسی 414 هزار نفر و کاردانی به کارشناسی تقریبا 60 هزار نفر پذیرفته شده اند.

وی مطرح کرد: مهلت ثبت نام برای مراکز غیردولتی برای داوطلبانی که تاکنون اقدام به ثبت نام نکرده اند از فردا به مدت یک ماه تمدید شده و برای داوطلبین دانشگاه آزاد از 24 شهریور این مهلت ثبت نام در نظر گرفته شده است.

شریعتی نیاسر درمورد کد رشته محل های دانشگاه آزاد، گفت: از مجموع 6 هزار و 919 کد رشته محل های دانشگاه آزاد بیش از 96 درصد رشته محل ها تأیید شده و داوطلبان می توانند انتخاب رشته کنند.

معاون آ موزشی وزیر علوم در خصوص تفاوت کنکور امسال با سال های گذشته، اظهار کرد: سال های گذشته داوطلبان تجربی فقط مجاز به انتخاب رشته های زیر مجموعه خود بودند اما امسال برای اولین بار آنها مجاز به انتخاب رشته های زیرمجموعه های رشته های علوم انسانی و ریاضی شده اند که این کار عدم توازن در توزیع را رفع کرده و شانس قبولی داوطلبان گروه علوم تجربی را نیز افزایش داده است.

وی در مورد تحصیل استعدادها ی درخشان در دانشگاه ها گفت: جذب دانشجویان استعدادهای درخشان در دانشگاه های سطح یک و دو تا سقف 40 درصد از ظرفیت این دانشگاه ها است و دانشگاه های سطح سه تا سی درصد و دانشگاه های سایر سطح ها تا 20 درصد امکان پذیر می باشند.

شریعتی نیاسر درمورد تازه ترین بخش نامه وزارت علوم در مورد استعدادهای درخشان و دارندگان مدال های جهانی گفت: طبق این بخش نامه که امروز صبح وزارت علوم ابلاغ کرده است تحصیل دانشجویان استعدادهای درخشان تا حداقل دو ترم برای مقاطع بالاتر به صورت رایگان امکان پذیر است این بخش نامه برای دارندگان مدال های رنگارنگ جهانی نیز صدق می کند.

معاون آ موزشی وزیر علوم در مورد ارتقای دانشگاه ها گفت: امسال به طور جدی بر روی سطح کیفی و کمی دانشگاه ها نظارت وجود دارد که برای مقطع کارشناسی ظرفیت کلاس 60 نفر، ارشد 20 نفر و دکترا 5 تا 7 نفر در نظر گرفته شده است؛ اگر دانشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی این قانون را زیر پا بگذارد خلاف مقررات عمل کرده است.

وی درمورد موسسات آموزش عالی غیردولتی، گفت: از سال 94 تاکنون 30 مرکز لغو مجوز شده اند و 16 مرکز نیز ظرفیتشان به صفر رسیده است و تعدادی از مراکز غیرانتفاعی نیز به دلیل ارتقای سطح آموزشی به دانشگاه ارتقا پیدا کرده است.

شریعتی نیاسر درمورد این بحث که یک سری از مدارس دانشگاهی از اعتبار کمتری برخوردارند، گفت: این قضیه از نظر وزارت علوم بی معنا است در خرداد سال جاری بخش نامه ای به امضای وزیر علوم رسید که طبق آن هیچ دستگاه اجرایی در هنگام استخدام نیرو مجاز به تفاوت قائل شدن بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیست و میزان اعتبار مدارک دانشگاهی در یک سطح می باشد و تنها دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متناسب با مقیاس عملکردشان رتبه بندی می شوند.

معاون آ موزشی وزیر علوم در خصوص سیاست های جدید دانشگاه ها گفت: به دانشگاه ها این اجازه داده شده است تا در دانشگاه های معتبر دنیا دوره های مشترک تعریف کنند تا هم تعامل بهتری صورت گرفته و هم به اعتبار دانشگاه ها افزوده شود.

وی درمورد جو دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، گفت: ما پذیرای تمامی دانشجویان ایرانی هستیم اما طبق دو شرط که یا آنان در دانشگاه های معتبر مشغول به تحصیل باشند یا حداقل یک ترم ثبت نام کرده باشند؛ در مورد دانشجویان خارجی که در ایران درس می خوانند به خصوص دانشجویان افغان سیاستی در نظر گرفته شده است که شهریه پرداختی آنان با ارز دولتی محاسبه شود.

شریعتی نیاسر درمورد فعالیت معاونت آموزشی وزارت علوم در آینده گفت: یکی از مهمترین پروژه ها پروژه ارتقای دانشگاه ها به تراز بین المللی است که با توجه به ارزیابی دانشگاه ها اعتباری به آنان اختصاص داده می شود و بحث ساماندهی موسسات آموزش عالی است که در صورت تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی از موسسات در هم ادغام و یا با دانشگاه های بزرگ ادغام می شوند.

معاون آ موزشی وزیر علوم درمورد حذف کنکور در سال آینده گفت: حذف کنکور به طور کامل به زودی امکان پذیر نیست اما طرح هایی برای کاهش بار روحی و روانی خانواده ها داریم امروز شاهد آن هستیم که بیش از 85 درصد از داوطلبان می توانند بدون حضور در جلسه کنکور به دانشگاه راه یابند اما به دلیل عدم اطمینان به این طرح آنان در کنکور شرکت می کنند.

وی ادامه داد: موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی از پذیرش دانشجو به صورت مستقل منع شدند که دانشگاه های غیردولتی وابسته به حوزه علمیه و دانشگاه های نظامی از این قاعده مستثنی هستند؛ موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی تا پایان آ ذر ماه مهلت دارند تا تکلیف خود را برای پذیرش دانشجو مشخص کنند.

شریعتی نیاسر با توصیه ای به اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور، گفت: به دانشمندان برتر حوزه آموزش عالی توصیه می شود که علاوه بر آموزش علوم به نقش تربیتی و اخلاقی خود نیز اهمیت ویژه ای داشته باشند و از هر حرکتی که منجر به افسردگی و ناامیدی در نسل جوان می شود پرهیز کنند.

معاون آ موزشی وزیر علوم در خصوص دانشجویانی که از ضعف آموزشی برخوردارند، گفت: باید به آنان اهمیت ویژه ای داده شود و افزایش مهارت عمومی آنان از طریق سایر دانشجویان و اعضای هیئت علمی توجه ویژه ای شود.

وی با تأکید بر اینکه مراکز غیردولتی باید تأکید خود را از دریافت شهریه بر روی پروژه های فرهنگی و پژوهشی قرار دهند، گفت: این کار باعث می شود که توجه ویژه ای به ارتقای سطح علمی دانشگاه ها شود و صرفا بر افزایش دانشجو باشد.

شریعتی نیاسر درمورد حذف تعدادی از کد رشته محل های دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه نباید قبل از اعلام رشته ها به سازمان سنجش آن را رسانه ای می کرد اما متأسفانه پس از اعلام رسانه ای آن طی یک روز بررسی توسط کارشناسان خود چهار دسته از رشته ها را حذف کردند امیدواریم با تعامل خوبی که با دانشگاه آزاد داریم این مشکل در آینده حل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: