چگونه وابستگی کودک به وسایلش را کنترل کنیم؟

کدخبر: 2265193

یک مشاور خانواده گفت: کودکانی که به استرس حساس‌اند، سعی می‌کنند با وابستگی به وسایلشان استرس خود را کاهش دهند.

شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: کودکانی که به استرس حساس هستند، سعی می کنند با وسایلشان استرس خود را کاهش دهند، آیا فرزند شما به یک شیئ خاص علاقه زیادی دارد و هرجا که می رود آن را همراه خود می برد؟، آیا این عادت فرزندتان شما را ناراحت می کند؟، راهکارهایی وجود دارد تا بهتر بتوان با این وسواس کودکانه کنار بیایید.

این مشاور خانواده بیان کرد: شاید کودک 2 ساله تان دوست داشته باشد همیشه تیشرت میکی موزی اش را بپوشد و اصلا حاضر نباشد حتی برای یک ساعت هم که شده لباسش را عوض کند، هرچقدر که شما لباس به دست اصرار می کنید این تیشرت رنگ و رو رفته را از تنش در بیاورد و دنبال او راه می روید، کوچولوی شما در حالی که با دستانش لباس تنش را می فشارد از دست شما فرار می کند و اصلا حاضر نیست لباش را از تن در بیاورد تا جایی که حتی در مهمانی ها هم اگر بتواند همان را می پوشد.

وابستگی به اشیاء؛ بیماری وسواس گونه در بزرگسالی

اویار حسینی ادامه داد: چنین رفتاری در کودکان طبیعی است اما اگر این رفتار تا بزرگسالی ادامه پیدا کند به نوعی بیماری وسواس گونه تبدیل می شود. گاهی اوقات ممکن است کودک به پوشیدن لباس هایی با یک رنگ خاص مثلا صورتی یا آبی اصرار داشته باشد یا اینکه دوست داشته باشد هر شب یک داستان را برایش بخوانید و یا هر وقت بیرون می روید حاضر نباشد از عروسک پشمالوی خود جدا شود.

وی افزود: نگرانی شما در این موارد بسیار طبیعی است، اما باید بدانید در واقع تمامی این اشیا به فرزندتان احساس آرامش و امنیت می دهد و طبیعی است که اگر آنها اشیا مورد علاقه شان را در ماشین لباسشویی ببینند ناراحت شوند، اما برای مقابله با این رفتارها راهکارهایی وجود دارد که هم به والدین و هم به کودک کمک می کند تا راحت تر با این موقعیت کنار بیایند.

چگونه وابستگی کودک به وسایلش را کنترل کنیم؟

این مشاور خانواده تشریح کرد: بهتر است والدین پتو یا هر وسیله دیگری را که به کودک آرامش می دهد، قبول کنند. کودکان نوپا به داشتن اشیایی که بتوانند آن را به این طرف و آن طرف ببرند علاقه خاصی دارند و به آنها احساس اطمینان می دهد، داشتن چنین حسی مرحله ای و گذرا است، بنابراین مهم است که کودک بداند که خواسته او برای تان اهمیت دارد و او را می فهمید.

اویار حسینی بیان کرد: مسائلی که باعث تنش او می شود را شناسایی کنید؛ کودکان نوپا به فضاها و رفتارهای پر از استرس حساس هستند بنابراین با کمک اشیا سعی می کنند استرس خود را کاهش دهند، زیرا آنها نمی توانند با کلمات، نگرانی و احساس خود را بیان کنند. به عنوان مثال اگر صبح زود برای بیرون رفتن از خانه عجله دارید ممکن است فرزندتان اصرار کند که حتما عروسک خرگوش خود را همراه داشته باشد یا شب ها موقع خواب وقتی به اجبار از او می خواهید به تخت خواب برود او دوست داشته باشد لباسی خاص بپوشد.

شناسایی عوامل استرس زای کودک

وی افزود: با شناسایی مسائلی که به او استرس می دهد، می توانید قدم بزرگی بردارید. به عنوان مثال صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید تا برای بیرون رفتن از خانه عجله نداشته باشید. شما به عنوان والدین باید برای هر چیزی برنامه ریزی داشته باشید.

این مشاور خانواده ادامه داد: مطمئنا روزی می رسد که بشقاب مورد علاقه فرزندتان بشکند یا اینکه فراموش کنید عینک مرد عنکبوتی اش را با خود به مسافرت ببرید. بهترین رفتاری که در چنین موقعیتی می توانید داشته باشید این است که سعی کنید با اسباب بازی ها یا وسایلی که او آنها را دوست دارد حواسش را پرت کنید؛ اگر این روش نتیجه نداد و فرزندتان شروع به گریه و داد و بیداد کرد بهتر است با رفتار منطقی احساس او را تایید کنید.

چگونه وابستگی کودک به وسایلش را کنترل کنیم؟

اویارحسینی تصریح کرد: کودکان نوپا به داشتن اشیایی که بتوانند آن را به این طرف و آن طرف ببرند علاقه ای خاص دارند برای مثال بگویید: "می دانم که آن عینک را بسیار دوست داشتی اما اکنون عینک همراهمان نیست و دلیل ناراحتی ات را می فهمم" سپس مکالمه را پایان دهید و اجازه دهید او با این موقعیت کنار بیاید و آرام شود.

وی یادآوری کرد: اگر پرخاشگری فرزندتان ادامه داشت اجازه دهید هر چقدر دلش می خواهد داد و بیداد کند؛ کودکان باید احساسات خودر ا نشان دهند تا به تعادل برسند، علاقه کودک به یک شیئ خاص با گذشت زمان از بین می رود البته چندان خوشحال نباشید و بهتر است خود را برای مرحله جدیدی از رفتارهای عجیب و غریب او آماده کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: