راهکار ترامپ برای فرار از مواجهه با ایران در نشست شورای امنیت

کدخبر: 2265124

طبق یادداشتی که کاخ سفید از دستورکار جلسه هفته آینده شورای امنیت منتشر کرده، رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست نامی از ایران نخواهد برد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، طبق یادداشتی که کاخ سفید از دستورکار جلسه هفته آینده شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ منتشر کرده، رئیس جمهور آمریکا در این نشست هرچند روی سخنش با ایران خواهد بود اما نامی از ایران نخواهد برد.

پیشتر اعلام شده بود موضوع این نشست، "ایران" است اما رسانه های آمریکایی هفته گذشته گزارش دادند که کاخ سفید طبق توصیه مشاورانش، برای اینکه این جلسه به تریبونی برای انتقاد از آمریکا تبدیل نشود، موضوع آن را به "منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی" تغییر داده تا از سخنرانی نماینده ایران در این نشست جلوگیری شود.

طبق گفته رسانه های آمریکایی، متحدان اروپایی واشنگتن نیز به کاخ سفید هشدار داده بودند که در صورتی که تمرکز اصلی نشست بر موضوع ایران باشد، ایران می تواند از این فرصت برای برجسته کردن اختلاف آمریکا و اروپا بر سر برجام استفاده کند.

بر همین اساس، واشنگتن پست چند روز پس از آنکه نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، برای اولین بار اعلام کرد که ترامپ با برگزاری نشستی در شورای امنیت به موضوع ایران خواهد پرداخت، گزارش داد که کاخ سفید به دلیل اینکه تمرکزِ صرف بر موضوع ایران، به نماینده ایران فرصت پاسخگویی خواهد داد، از این ایده عقب نشینی کرده است.

بیشتر بخوانید: نیکی هیلی: روحانی می تواند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کند احتمال حضور نتانیاهو در نشست شورای امنیت درباره ایران به ریاست ترامپ آمریکا نمی تواند از شورای امنیت برای صف آرایی علیه برجام استفاده کند

طبق گزارش روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی، کاخ سفید همچنین در این یادداشت به بهانه 'محدودیت زمانی' و 'کلی بودن موضوع' تنها از نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت برای سخنرانی در این نشست دعوت کرده است. با توجه به این که ایران عضو شورای امنیت سازمان ملل نیست، تغییر موضوع نشست هفته آینده از سوی کاخ سفید و دعوت از کشورهای عضو این شورا برای سخنرانی را تنها می توان به تلاش آمریکا برای مواجه نشدن با ایران در این نشست تفسیر کرد.

بر اساس یادداشت کاخ سفید، ترامپ در این نشست (با اشاره تلویحی به ایران بدون ذکر نام) خواهد گفت که شورای امنیت قطعنامه های زیادی برای مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی صادر کرده اما برخی کشورها بدون هیچ مجازاتی آنها را نادیده گرفته اند. او همچنین از کشورهای عضو شورای امنیت خواهد خواست کشورهای به زعم او ناقض قطعنامه های شورای امنیت را بابت نقض این قطعنامه ها پاسخگو بدانند.

با این حال، با وجود اینکه در یادداشت کاخ سفید درباره دستورکار این نشست، هیچ اشاره مستقیمی به نام "ایران" نشده است، به نظر می رسد که مخاطب اصلی سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در نشست هفته آینده شورای امنیت همچنان ایران باشد اما «بِرِت بروئن» از مقامات ارشد دولت اوباما معتقد است این استراتژی نتایج موردنظر او را به همراه نخواهد داشت.

او به یو.اس.اس تودی گفته است: آنها (مقامات دولت ترامپ) امیدوارند که با گسترده تر کردن موضوع نشست شورای امنیت، بتوانند حمایت دیگران را به دست آورند اما با توجه به رویکرد یکجانبه ترامپ در دیپلماسی، سایر اعضای شورای امنیت با تلاش پنهانی او برای جلب حمایت از کمپین واشنگتن علیه تهران همراهی نخواهند کرد.

گفتنی است نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ قرار است ۴ مهر در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: