شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور حلبوسی و عبدالمهدی در خط مشی آینده عراق مؤثر خواهد بود

کدخبر: 2265092

کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر شرایط بحرانی عراق در حال سپری شدن است و این کشور به سمت ثبات در حرکت است.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به تحولات اخیر کشور عراق گفت: زمانی که در انتخابات پارلمانی عراق نتایج غیرمنتظره ای اتفاق افتاد، حدس زده می شد که احتمالا با توجه به این نتایج ممکن است عرصه تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور با ابهاماتی جدی و شرایط نگران کننده ای مواجه شود.

شفیعی در توضیح نتایج انتخابات پارلمان، بیان کرد: نتایج به گونه ای بود که جریان های مختلف، آراء خوبی را کسب کرده بودند، با این شرایط اگر انتلافی اتفاق بیافتد، هر یک از این جریان ها، انتظار دارند سهم عمده ای در تشکیل دولت داشته باشند و مسائلی از این قبیل آینده ای مبهم برای عراق به تصویر می کشد.

کارشناس مسائل منطقه افزود: در کنار این شرایط، حواشی ایجاد شده مانند درگیری هایی که در برخی از شهرهای عراق از جمله بصره رخ داد، بر این نگرانی ها دامن زد.

وی ادامه داد: هنوز در خصوص پست نخست وزیری اعلام قطعی صورت نگرفته است، اما به احتمال زیاد عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق معرفی خواهد شد، از طرفی تعیین رئیس جدید پارلمان اتفاقات مهمی است که تا حدی از نگرانی مردم از تحولات سیاسی اجتماعی عراق کاسته و آنها را به آرامش خاطری برساند. در حال حاضر شرایط بحرانی عراق در حال سپری شدن است و این کشور به سمت ثبات در حرکت است.

شفیعی با اشاره به روابط میان ایران و عراق و نزدیکی این دو کشور، بیان کرد: ایران و عراق دوران تلخی را پشت سر گذاشتند که هیچگاه در تاریخ، حمله عراق به ایران فراموش نخواهد شد. خساراتی که به هر دو کشور وارد شد، جبران ناپذیر بود، بنابراین با این پیشینه تاریخی تلخ هیچ یک از طرفین تمایل ندارد دوباره دیواری از بی اعتمادی و شرایطی از تنش را به وجود آورند و هر کسی که در ایران یا عراق قدرت را در دست گیرد، متأثر از این تجربه تلخ تلاش خواهد کرد نه تنها جنگ بلکه حوادثی که نشانه تیرگی روابط باشد، در صحنه تعامل ایران و عراق پیش نیاید.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جدید پارلمان عراق، تأکید کرد: در حال حاضر حلبوسی در اولین اظهار نظرش با اشاره به مرزهای گسترده ای که بین ایران و عراق است، تأکید کرده است که روابط ایران و عراق دائما گرم باقی بماند. مضافا اینکه یکسری عناصر تأثیر گذار مهم در دو سوی مرزهای ایران و عراق وجود دارد که شاید بشود برخی از آنها را به عنوان عناصر ثابت سیاست خارجی در نظر گرفت که کمک می کند روابط دو کشور تحت تأثیر شرایط آنی و جانبی قرار نگیرد.

کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر وجود عتبات عالیات در دو کشور ایران و عراق، گفت: وجود عتبات عالیات و گرایش های مذهبی در دو سوی مرزها و مسائلی از این قبیل به خصوص نقش مراجع در جهت دهی به سیاست و حکومت در هر دو کشور باعث می شود که با جا به جایی افراد روابط دو کشور کمتر تحت تأثیر قرار گیرد.

شفیعی افزود: رئیس جدید پارلمان و نخست وزیر آینده عراق هر دو از افرادی هستند که به شدت از جریان مقاومت حمایت می کنند و ورود این دو فرد به جایگاه های مذکور بیانگر نوعی وحدت بین نیروهایی است که به ظاهر متفرق و پراکنده به نظر می رسند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: