گزارش تسنیم| هشدارهای تازه «عطامحمد نور» به دولت افغانستان چقدر جدی است؟

کدخبر: 2264904

رئیس اجرایی حزب جمعیت و از اعضای رهبری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به دولت این کشور هشدار که از اعمال خشونت و برخورد غیر قانونی با هوادران احزاب سیاسی در این کشور خودداری کند اما با توجه به گذشته درباره عملی شدن این هشدارها تاحدودی تردید وجود دارد.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، روز گذشته نیروهای پلیس در ولایت هرات با شلیک هوایی و استفاده از خشونت شماری از معترضان که هواداران ائتلاف بزرگ ملی بودند را بازداشت کردند.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که دولت به جای پاسخگویی به خواست های احزاب سیاسی و مردم این کشور به خشونت متوسل شده و در پی خاموشی صدای مردم است.

وی اظهارداشت: «هشدار می دهم که اگر به زودی همکاران تحصن کننده ما در ولایت هرات را که به صورت غیر قانونی بازداشت شدند، آزاد نشوند با اعتراضات بی سابقه مردمی روبرو خواهند شد که عواقب آن به عهده دولت این کشور خواهد بود».

وی افزود: دولتی که توان مقابله با چند مخالف مسلح را ندارد چگونه می تواند در برابر موجی از خشم مردم افغانستان رویارویی کند.

عطامحمد نور اظهار داشت: بهتر است دولت افغانستان نیرویی را که در برابر مردم استفاده می کند برای تامین امنیت شهروندان این کشور به کار گیرد.

عضو شورای رهبری اپوزیسیون دولت افغانستان ادامه داد: آنها بدانند که ما در تصمیم خود استوار و مصمم هستیم و هیچ قدرتی نمی تواند در برابر ما ایستادگی کند.

اخیرا شماری از هواداران احزاب سیاسی افغانستان در اعتراض به تلاش دولت این کشور برای سازماندهی انتخابات و مقاومت در برابر اصلاحات انتخاباتی دفاتر کمیسیون انتخابات این کشور را در شماری از ولایت ها مسدود کردند.

معاون امنیتی وزارت کشور افغانستان نیز به نیروهای امنیتی افغان دستور داد تا با هواداران احزاب برخورد کرده و دفاتر کمیسیون انتخابات این کشور را بازگشایی کنند.

در چند روز گذشته معترضان دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت های هرات، بلخ، ننگرهار و قندهار را مسدود کردند که در نتیجه با برخورد نیروهای پلیس این کشور روبرو شدند.

از سوی دیگر، دولت افغانستان تاکید کرده است که دفاتر کمیسیون انتخابات در سایر ولایت های افغانستان بزودی بازگشایی خواهند شد و نیروهای امنیتی در صورت لزوم با هوداران احزاب سیاسی نیز برخورد خواهد کرد.

اخیرا کمیسیون انتخابات افغانستان نیز هشدار داده بود که اگر دفاتر این کمیسیون از سوی معترضان مسدود شود ممکن است انتخابات پارلمانی این کشور به موقع برگزار نشود.

«عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از دولت این کشور خواست تا هر چه سریعتر دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت های قندهار، هرات و بلخ را بازگشایی کند.

وی مسدود کردن دفاتر کمیسیون انتخابات را اقدامی نادرست دانست و برای آغاز دور جدیدی از گفت وگوها با احزاب سیاسی این کشور اعلام آمادگی کرد.

عطامحمد نور اوایل سالجاری که از سوی اشرف غنی مجبور به کناره گیری از ولایت بلخ شده بود بارها دولت افغانستان را به اعتراضات گسترده مدنی تهدید کرد اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان هرگز تهدیدات وی را جدی نگرفت.

برخی از کارشناسان بر این باورند که هشدار اخیر رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی با توجه به عملکرد گذشته وی، متفاوت است زیرا در حال حاضر عطامحمد نور در راس ائتلاف بزرگ ملی افغانستان قرار دارد که حمایت بیش از 30 حزب سیاسی را در برابر دولت این کشور با خود دارد.

بنابر این افزایش تنش ها بین عطامحمد نور و دولت افغانستان آن هم در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور می تواند باعث ایجاد بحران جدید و یا حتی پایان عمر حکومت وحدت ملی شود.

اگر چه کمیسیون انتخابات افغانستان برای حل این مسئله خواستار آغاز مذاکره با احزاب سیاسی این کشور شده است اما در 2 ماه گذشته چندین دوره رایزنی های مشترک احزاب سیاسی با دولت و کمیسیون انتخابات بدون نتیجه پایان یافته است. زیرا ظاهرا دولت افغانستان تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش اصلاحات انتخاباتی و استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات پارلمانی این کشور نیست.

از سوی دیگر، «عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز روز گذشته در شورای وزیران این کشور گفت که احزاب سیاسی باید از مسدود کردن دفاتر کمیسیون انتخابات خودداری کنند زیرا این اقدامی غیر سازنده است.

با این حال، کمتر از یک ماه زمان به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده است اما احزاب سیاسی افغانستان خواستار استفاده از فناوری بیومتریک و اصلاح نظام انتخاباتی برای تضمین شفافیت انتخابات پارلمانی در این کشور هستند.

این در حالی است که تنش های سیاسی بین دولت و احزاب سیاسی، وارد مرحله جدیدی شده و با بازداشت معترضان در ولایت های مختلف افغانستان احتمال برخورد فیزیکی دو طرف رت بیش از گذشته افزایش داده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: