صادرات رسمی و چمدانی ایران به عراق ۱۲ میلیارد دلار است

کدخبر: 2264889

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: به صورت رسمی ۸ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داریم که اگر صادرات چمدانی را نیز اضافه کنیم، حدود ۱۲ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحی آل اسحاق در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه از قدیم تاکنون خاورمیانه قلب تحولات در جهان بوده است، گفت: خاورمیانه به دلیل موقعیت های مختلفی که دارد، یک جایگاه حساس در روابط بین الملل جهانی در اختیار دارد. در این منطقه، روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور اثرگذار در سرنوشت منطقه، در همه حوزه ها دارای اهمیت بسیار زیادی است و روابط این دو کشور کاملا توسط بازیگران دیگر منطقه ای، رصد می شود.

وی افزود: آمریکا و بعضی از کشورهای عربی منطقه، حساسیت ویژه ای نسبت به ایران دارند و هرگونه استحکام روابط بین ایران و عراق به ضرر اهداف و برنامه های استراتژیک آن ها است. روابط ایران و عراق مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه یک رابطه استراتژیک جامعی است که قسمت زیادی از مسائل کشور به یکدیگر پیوند خورده است. بی تردید مسائل سیاسی و اقتصادی هر دو کشور برای یکدیگر اثرگذار است. وی تصریح کرد: مسئولین هر دو کشور در دوره های مختلف بر ارتباط اثرگذار دو کشور توجه دارند و سعی می کنند از تمام گذرهای تاریخی استفاده مناسب کنند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق به مسائل اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که حزب بعث به سر کار آمد، وضعیت اقتصادی به گونه ای بود که با وجود امکانات مالی زیاد، اما این کشور مشکلات اقتصادی زیاد دارد اما با این وجود این کشور در حال برنامه ریزی برای صادرات حدود 10میلیون بشکه در روز نفت است. درحالیکه جمعیت آن نصف ایران است و این نشان می دهد عراق کشور فقیری نیست. وی افزود: عراق با برنامه ریزی هایی که کرده است تا 20 سال دیگر بزرگترین کشور سرمایه گذاری در حوزه های مختلف زیربنایی و تجاری خواهد بود. عراق مزیت اقتصادی فراوانی برای ایران به دلیل همسایگی و نوع روابط تاریخی و فرهنگی دارد و همچنین ایران نیز می تواند یک یار خوب برای کشور عراق باشد. یحی آل اسحاق درباره میزان صادرات و واردات ایران و عراق عنوان کرد: غیر از حوزه انرژی و تجارت های چمدانی، به صورت رسمی 8 میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داریم که اگر صادرات چمدانی را نیز اضافه کنیم، حدود 12 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: