براساس تفاهم‌نامه‌ای میان هلال احمر و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت؛

آموزش امدادی سالانه ۴۰۰ هزار سرباز

کدخبر: 2264653

براساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان جمعیت هلال احمر و ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شد، سالانه نزدیک به ۴۰۰ هزار سرباز در قالب طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه آموزش‌های امداد و نجات را فرا می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، امروز تعهدنامه‌ای بین علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و سردار مهدی فرهی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در راستای اجرای طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح امضاء شد.

در این مراسم سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح و همینطور کاظم شریفی معاون آموزش،‌ پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز حضور داشتند.

علی اصغر پیوندی در مورد امضای این تفاهم‌نامه اظهارکرد: خوشحالم فرصتی دست داد تا بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای بین جمعیت هلال احمر و ستاد کل نیروهای مسلح در مورد آموزش همگانی نیروهای وظیفه منعقد کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: جمعیت هلال احمر وظایف زیادی را به عهده دارد و یکی از مواردی که در برنامه ششم و اساسنامه جمعیت تاکید شده، بحث آموزش همگانی است. کشور ما اقلیم جذابی دارد؛ اما با این وجود آبستن حوادث زیادی بوده و شاید در آینده هم باشد. یکی‌ از راه‌هایی که فدراسیون جهانی صلیب سرخ در این زمینه توصیه می‌کند، پیشگیری است و آموزش اقدامی کم هزینه‌تر و موثر برای مقابله با حوادث است.

وی افزود: گسترش آموزش اولیه امداد و نجات به تمام شهروندان و در همه رده‌های سنی و آشنایی آن‌ها با طرز مقابله با حوادث اهمیت بسیاری دارد و این وظیفه ظاهرا به عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است، ولی به تنهایی و بدون همکاری سایر بخش‌ها مانند نیروهای مسلح، اصناف، دانشجویان و غیره... قابل اجرا نیست.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با ستاد کل نیروهای مسلح افزود: سالانه 400 هزار نیرو به عنوان نیروی وظیفه وارد ستاد کل نیروهای مسلح شدند که با امضای این تفاهم‌نامه آموزش 40 تا 50 ساعته همگانی و امداد و نجات به این افراد ارائه می‌شود و نکته مهم این است که سربازان در شرایطی قرار دارند که به خوبی می‌توانند این آموزش‌ها را فرا بگیرند و به خود و اطرافیان کمک کنند.

وی با تشکر از سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح و سردار فرهی افزود: امیدوارم که بتوانیم در ادامه در قسمت‌های دیگر هم مانند دانشگاه‌ها و مدارس و سایر اصناف ورود بهتری داشته باشیم و با گسترش آموزش‌ها از هزینه و تلفات در حوادث بکاهیم.

وی با اشاره به وضعیت خطرپذیری ایران گفت: هیچ نقطه‌ای از کشور از خطر مصون نیست، بنابراین همه مردم به عنوان هدف ما برای آموزش همگانی مدنظر قرار دارند، اما مسئله ناخوشایندی که وجود دارد این است که آموزش همگانی آنطور که باید جدی نگرفته شده است و کمتر از 10 درصد از جامعه ما آموزش همگانی و امداد و نجات را فراگرفته‌اند؛ در حالی که ما جمعیت جوان و توانمندی داریم و باید نگاه جدی به این گروه داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: در زلزله‌های کرمانشاه و ورزقان و بم صحنه‌های دردآوری را مشاهده کردیم و مصدومیت‌هایی رخ داد که گاهی در تمام عمر با این افراد است. بسیاری از این مصدومیت‌ها به دلیل عدم آشنایی با اصول خارج کردن مصدوم از زیر آوار رخ می‌دهد، بنابراین باید طرز برخورد با چنین مواردی را آموزش داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه سرتیپ پاسدار مهدی فرهی فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح نیز اظهارکرد: امروز نقطه عطفی در شکوفایی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح است،‌ زیرا تفاهم‌نامه خوبی در حال انعقاد است.

سرتیپ پاسدار مهدی فرهی اضافه کرد: مهارت‌آموزی برای کارکنان وظیفه در سه گام قبل،‌ بعد و حین خدمت در دو بخش تخصصی و عمومی صورت می‌گیرد که مهارت‌های تخصصی به دوران بدو خدمت برمی‌گردد که همه سربازان باید دو ماه آموزشی را طی کنند و برای اینکه بهره‌وری این زمان را بالا ببریم، باید به خوبی از این زمان استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: سالانه 400 هزار ورودی سرباز داریم که بیش از 40 درصد آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و این آمار در حال افزایش است. بنابراین ما با جامعه فرهیخته‌ای روبرو هستیم که از همه اقشار و قومیت‌ها در آن حضور دارند و یک فرصت طلایی‌ است که به وجود آمده که می‌توان آموزش‌های امداد و نجات را به سربازان ارائه داد.

فرهی همچنین تصریح کرد: سربازی که در بدو ورود آموزش امداد و نجات را فرا می‌گیرد می‌تواند در مابقی زمان سربازی خود و سایر بخش‌های زندگی به اطرافیان و خود کمک کند.

وی همچنین گفت: یکی از ویژگی‌های انجام این آموزش‌ها برای سربازان این است که ما سالانه 400 هزار نفر را در 50 پادگان داریم که همین تجمیع، شرایط مناسبی را برای ارائه آموزش فراهم می‌کند و همینطور به دنبال این هستیم که 50 ساعت آموزش امداد و نجات به سربازان در برنامه آموزشی مراکز ما ثبت شود تا برای همیشه این کار نهادینه شود.

در جریان انعقاد این تفاهم‌نامه سردار موسی کمالی اظهارکرد: در جمهوری اسلامی ایران خدمت سربازی به صورت مدل نظام وظیفه است و در این مدل کلیه افراد ذکور در شمول قانون خدمت قرار می‌گیرند که در طول این سال‌ها ارائه چنین آموزش‌هایی به آن‌ها به نوعی یک خلاء محسوب می‌شد. جوانان ذکور در دوره سربازی خود تاکنون مهارت‌های مختلفی از جمله استقلال،‌ زندگی در شرایط سخت، تعامل با دیگران و غیره... را یاد می‌گرفتند اما مهارتی که جای آن خالی بود و همیشه حسرت می‌خوردیم که چرا از این ظرفیت برای آن استفاده نمی‌شود، آموزش مهارت‌های امداد و نجات بود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: خوشحال هستیم بعد از سال‌ها فعالیت می‌بینم کاری که جای خالی آن در نیروهای مسلح احساس می‌شد با همکاری جمعیت هلال احمر مورد توجه قرار گرفته و هلال احمر برای استفاده از این ظرفیت وارد شده است. امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی خوب این آموزش‌ها را ارائه بدهیم.

کمالی در مورد اینکه آیا برای داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر شرایط یا تخفیف‌های خاصی در زمینه خدمت سربازی مدنظر قرار می‌گیرد یا خیر؟ تصریح کرد: ما سالانه بین 50 تا 60 هزار نفر داریم که معافیت پزشکی می‌گیرند و این میزان در سال‌های قبل بین 100 تا 120 هزار نفر بود،‌ اما درخواستی به ستاد کل در زمینه ارائه خدمات ویژه از سوی هلال احمر تاکنون ارسال نشده. از همین رو در مورد خود هلال احمر شرایط خاصی پیش بینی نشده است.

علی اصغر پیوندی در مورد این بخش از صحبت‌های سردار کمالی گفت: ما سالانه مقدار محدودی امریه دریافت می‌کنیم که حدود 10 نفر است، اما تقاضای همکاری بیشتر داریم چرا که امدادگران هلال احمر 50 هزار نفر هستند که در 530 پایگاه در نقاط مختلف کشور به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می‌کنند که اگر بشود برای آن‌ها تسهیلات بیشتری را ایجاد کرد بسیار خوب است. ما تلاش می‌کنیم پیشنهادی را طراحی کنیم که براساس آن درخواستی بدهیم که امدادگران جاده‌ای در این قسمت به دلیل ماهیت کاری که دارند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

کاظم شریفی معاون آموزشی، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم افزود: جمعیت هلال احمر در زمینه کمک‌های اولیه و امداد و نجات پیشگام بوده و در چند سال اخیر نیز آموزش‌هایی تحت عنوان آمادگی در مقابل مخاطرات را به برنامه‌اش اضافه کرده و سالانه بیش از 500 هزار نفر آموزش کمک‌های اولیه را فرامی‌گیرند، ضمن اینکه در طرح دادرس که از سال 91 اجرا می‌شود نزدیک به 300 هزار نفر سالانه در 8000 مدرسه آموزش می‌بینند.

وی در ادامه گفت: با توجه به تکالیفی که برنامه ششم و اساسنامه هلال احمر به عهده ما گذاشته، مکلف به طراحی طرح جامعی برای مقابله با حوادث هستیم که این مسئله نیازمند همکاری با دستگاه‌های مختلف است.

شریفی همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف ما سربازان هستند که امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه بتوانیم گام مهمی در راستای آموزش‌های امدادی و آمادگی برای مقابله با حوادث برداریم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: