رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تأکید کرد

شرکت‌های دانش‌بنیان متکی به داخل هستند/التهابات بازار به این حوزه وارد نشود

کدخبر: 2264599

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ارز مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را کم توصیف کرد و با اشاره به اینکه این مقدار ارز با هماهنگی اداره کل تجهیزات و هیئت امنای ارزی تأمین خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات ما بیشتر در زمینه فرستادن اقلام صادراتی و نقل و انتقالات مالی به کشور است که ناشی از تحریم‌هاست.

حسین وطن‌پور در جمع خبرنگاران در نشست مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت بهداشت در خصوص ایجاد دفتر مشترک توسعه فناوری سلامت با بیان اینکه در حوزه فناوری و دانش‌بنیان متکی به نیروها، استعدادها و امکانات داخل هستیم، نیازهای ارزی این حوزه را کم دانست و توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان طی 7، 8 سال گذشته تشکیل شده و توسعه پیدا کرده‌اند؛ در حال حاضر بالغ بر 2500 محصول دانش‌بنیان در بازار وجود دارد و به طور کلی مجموع 4000 محصول در مراحل مختلف گرفتن تأییدیه‌ها هستند.

وی فروش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در سال گذشته را 1800 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه عمر توجه ما به حوزه دانش‌بنیان به یک دهه نمی‌رسد، در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تولید 21 قلم داروی بایوتک در داخل کشور، 650 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی این حوزه را یادآور شد و افزود: اگر این مقدار تولید نمی‌شد، وضعیت ما چندان خوب نبود.

وطن‌پور تشریح کرد: نباید التهابات بازار را به این حوزه وارد کنیم؛ زمانی موج گرانی دلار به راه می‌افتد و افراد کالاها را احتکار می‌کنند. همچنین در بعضی موارد سوء مدیریت وجود دارد که تمام این مسائل به حوزه دانش‌بنیان بی‌ارتباط است؛ این حوزه وظیفه خودش را به انجام رسانده و محصولات نوآورانه خود را توسعه داده است.

وی در همین زمینه به 52 شرکت صادراتی در حوزه سلامت و صادرات محصولات از جمله دستگاه نانوفایبر به کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکلات ما بیشتر فرستادن این موارد و نقل و انتقالات مالی به کشور است که ناشی از تحریم‌هاست.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ارز مورد نیاز این شرکت‌ها با هماهنگی اداره کل تجهیزات و هیئت امنای ارزی انجام خواهد شد.

وطن‌پور با بیان اینکه 5 میلیون دانشجوی دکتری در کشور مشغول تحصیل هستند، رتبه اول ایران به لحاظ پژوهش در منطقه را یادآور شد و گفت: از هر 10 هزار مقاله که چاپ می‌شود، 1000 مقاله به تولید محصول رسیده، 100 مقاله در بازار محلی جا افتاده و یک محصول می‌تواند بین‌المللی شود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه پژوهش به محصول تبدیل شود کار سختی است و به عنوان مثال از 5 میلیون دانشجوی دکتری در کشور، ممکن است در هر سال 500 فناوری تولید شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان درباره عدم وجود اعتماد به گواهی ثبت اختراع شرکت‌ها توضیح داد: اساس و بنیان این ثبت اختراع چندان اساس محکمی نیست. در حال حاضر پیوندی بین ما و وایپو(سازمان جهانی مالکیت فکری) برقرار شده و این چالش حل خواهد شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: