ضرورت احیای علوم انسانی اسلامی در دانشگاه ها

آیت‌الله‌ نوری همدانی: اخذ دیرکرد توسط بانک‌ها حرام است اما مسئولین توجه نمی‌کنند

کدخبر: 2263699

آیت الله العظمی نوری‌همدانی با اشاره به این که انقلاب را حوزویان و دانشگاهیان با هم رقم زدند تأکید کردند که امروز نیز وحدت این دو نهاد ضروری است و جدایی حوزه و دانشگاه نقشه دشمن است. 

به گزارش نسیم آنلاین حضرت آیت الله العظمی نوری‌همدانی(مدظله العالی) با اشاره به این که انقلاب را حوزویان و دانشگاهیان با هم رقم زدند تأکید کردند که امروز نیز وحدت این دو نهاد ضروری است و جدایی حوزه و دانشگاه نقشه دشمن است.

حضرت آیت الله العظمی نوری‌همدانی مدظله العالی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان این که باید سوابق و خدمات این تشکل مورد توجه و قدردانی قرار بگیرد، اظهار داشتند: دانشجویان متدین از اول با حوزویان دو رکن انقلاب بودند.

ایشان افزودند: همیشه حوزه و دانشگاه در کنار هم بوده اند ولی باید بدانید شما دانشجویان بعد از ابلاغ سلام بنده به همه اعضای جامعه خودتان علوم را به جایگاه اصلی خود برگردانیم و نقش ویژه جایگاه علوم اسلامی را تعیین کنیم، چراکه علوم اسلامی همگی به دست علمای اسلام از پیامبر گرامی اسلام(ص) تا به امروز ساخته شده است.

این مرجع تقلید عنوان کردند: علمای ما همیشه برای ساخت تمدن اسلامی تلاش های گسترده ای کردند، حتی در علوم تجربی از جمله پزشکی و نجوم نیز علمای ما تلاش های گسترده ای کردند که نشان بر این مدعا این است که غالب اصطلاحات علوم عربی بودن آن ها است.

ایشان با اشاره به این که دنیای غرب علوم اسلامی را مصادره کرده است، تأکید کردند: روزی که در کل اروپا یک دانشگاه و یک کتابخانه نبود دانشمندان بزرگی در کشورهای اسلامی بودند و تلاش می‌ کردند، امروز هم باید تلاش کنیم این نکته را تأکید کنیم که علوم اصلی از اسلام است.

حضرت آیت الله العظمی نوری‌همدانی تأکید کردند: غربی ها تلاش کردند که درهای علم و دانش را به روی ما ببندند، به همین جهت بازگشت دادن علوم اسلامی و ثابت کردن آن به دنیا اهمیت زیادی دارد، به ویژه در دانشگاه ها علوم انسانی اسلامی را ترویج کنید و با قدرت علمی و فکری خود نشان بدهید که علوم مهم به ویژه علوم انسانی از ما بوده است. ایشان عنوان کردند: یکی از چهره های انقلاب نشان دادن وجهه علمی آن است، دو رکن مهم و مرکز مهم برای ایجاد انقلاب حوزه علمیه قم و دانشگاه بوده است به همین جهت مردم تابع این دو هستند و از طرف دیگر بدانید که حوزه همیشه با دانشگاه است و این شما هستید که نباید با حوزه فاصله بگیرید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه قم همیشه در کنار دانشگاه است، ابراز کردند: دشمنان اسلام سعی می‌ کنند که همیشه ناکارآمدی حوزه علمیه و انقلاب را نشان بدهند در حالی که این مسأله درست نیست، خیلی از اوقات نیز حرف های بزرگان حوزه پخش نمی شود به همین جهت مردم فکر می‌ کنند که ما مطالبه گر نیستیم.

ایشان ابراز داشتند: ما مطالبه گری را با دلیل و بحران شأن حوزه می‌ دانیم هرچند معتقد به شور و غوغا نیستیم و در هر موضوعی از موضوعات روز جامعه در خدمت دانشگاه هستیم؛ به عنوان مثال بارها تأکید کرده ایم که اخذ دیرکرد توسط بانک ها حرام است ولی یا به گوش مسؤولان نمی رسد و یا می‌ رسد ولی عمل نمی کنند.

حضرت آیت الله العظمی نوری‌همدانی عنوان داشتند: وحدت حوزه و دانشگاه امروز ضرورتی غیر قابل انکار است هرچند همگی ما ابتدا طلب کنندگان علم و شاگردان مکتب امام صادق(ع) بودیم همچنانکه بخشی از شاگردان اهل بیت(ع) دانشمندان علوم روز بودند، ولی این نقشه دشمنان بود که ما را از یکدیگر جدا کردند و تلاش کردند که به دانشگاه ها چهره غربی بدهند.

وی با تأکید بر این که دشمنان در طول تاریخ تلاش کردند که درهای علوم را به روی ما ببندند، خاطرنشان کردند: به حمدالله در نتیجه این انقلاب قدرتی به وجود آمد که می‌ توانیم همیشه همراه یکدیگر باشیم و با وحدت و همدلی درهای علوم را باز کرده و عرصه های گوناگون آن را توسعه بدهیم.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کردند: پیامبر گرامی اسلام(ص) به جوانان اهمیت زیادی می‌ داد و از آنها برای موفقیت های مختلف به ویژه گرفتن ملت های مسلمان از سیطره رو میان کمک های زیادی دریافت کرد به همین جهت شما نیز که جوانانی انقلاب و پرشور هستید قدر جوانی خود را بدانید.

وی با اشاره به این که انقلاب را جوانان ایجاد کردند، گفتند: ما نیز مساعدی نسبت به جوانان داریم و طرح های جوانان انقلابی را دنبال می‌ کنیم و از شما که در راه مطالبه گری و احیای علوم اسلامی تلاش می‌ کنید قدردانی داریم و از شما می‌ خواهیم ارتباط خود را با حوزه حفظ کنید.

ارسال نظر: