صدر اعظم نوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بانوان مذهبی در یافتن لباس‌های مناسب با سختی روبرو هستند

کدخبر: 2262520

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیتی که در تولید محصولات مرتبط با پوشاک وجود دارد، گفت: اغلب اوقات یافتن لباس مناسب برای یک خانم و دختر مذهبی سخت است.

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفت وگو که به عرضه پوشاک زنان اختصاص دارد، گفت: وقتی ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اسلامی است و بیشتر مردم آن پایبند به ارزش های دینی هستند، باید محصولاتی در آن جامعه عرضه شود که پاسخگوی نیاز مخاطبان هم باشد.

عضو شورای شهر تهران با ابراز تأسف از روندی که در تولید محصولات مرتبط با پوشاک بانوان وجود دارد، گفت: وضعیت به گونه ای است که افراد مذهبی و مقید که می خواهند در چارچوب ارزش های خود پوشاک انتخاب کنند، نمی توانند نیازهای خود را از طریق خرید محصولات مناسب رفع کنند، زیرا که تولیدکنندگان به نیازهای آنها توجه نمی کنند.

وی تصریح کرد: خیلی اوقات برای یک خانم و دختر مذهبی که بخواهد لباس و مانتوی مناسب با ارزش های خود تهیه کند، شرایط سختی وجود دارد.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه باید در جامعه به نیازهای همه مردم پاسخ داده شود، اظهار کرد: مخاطبین در گروه های مختلف و با خواسته ها و ارزش های مختلف هستند و نباید به گونه ای رفتار شود که نوع محصولات، گروه خاصی را پوشش دهد و نیاز یک گروه دیگر را تأمین نکند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه پوشاک اسلامی مانند چادر و مقنعه در نمایشگاه زنان و تولید ملی انگشت شمار است، گفت: من از نمایشگاه بازدید نکرده ام و از این موضوع اطلاع ندارم، اما باید ببینیم که سیاستگذاران نمایشگاه بر چه اساسی سیاستگذاری کرده اند، چنانچه 18 مورد از گروه های حاضر در نمایشگاه گروه های کوثر هستند که زنان سرپرست خانوار تولیدات خود را در آنجا می فروشند.

وی افزود: وقتی که یک لباس مجلسی تولید می شود، در نهایت تولیدکننده هم تنها همین لباس را می تواند بفروشد و تولیدکنندگانی هم که لباس کار تولید می کنند، همان لباس را می توانند عرضه کنند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر خاطرنشان کرد: نوع پوشش افراد جامعه به سلایق مختلف آنها بر می گردد و آنچه که مهم است، این است که وقتی لباسی انتخاب می شود، قابلیت استفاده در محیط های مختلف را داشته باشد.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه لباسی که در محیط کار و فضای عمومی استفاده می شود باید متناسب با شئونات آن فضا باشد، اظهار کرد: در مقابل لباسی هم که برای فضای خصوصی و خانوادگی استفاده می شود می تواند شرایط دیگری داشته باشد و ما نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فروش اینگونه لباس ها جرم نیست و قانون هم برای افراد محدودیت ایجاد نمی کند، اظهار کرد: مهم این است که وقتی لباسی خریده می شود در چه مکانی استفاده شود.

عضو شورای شهر با تأکید بر اهمیت تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی گفت: حضور در هریک از این مکان ها فرهنگ مخصوص به خود را اقتضاء می کند و موضوع فروش پوشاک مختلف به نحوه استفاده از آنها در اماکن مختلف بر می گردد.

وی تأکید کرد: کسی که محصولی را می خرد، خودش باید تشخیص دهد که از آن در چه مکانی استفاده کند تا با شئونات آن مکان منطبق باشد.

صدراعظم نوری در ادامه گریزی هم به بنر جنجالی شهرداری تهران در نمایشگاه زنان و تولید ملی زد و گفت: من از آن بنر برداشت های رایج را ندارم و اینکه گفته اند زنان چهره شهر را تغییر می دهند، به خاطر این بوده که نمایشگاه مربوط به تولیدات زنان بوده و عرضه آنها به عنوان تولید ملی انجام می شده است.

وی با بیان اینکه رنگ های گرم شادی بخش هستند، اظهار کرد: حضور زنان در نمایشگاهی که محصولات مختلفی را عرضه می کنند، می تواند به جامعه شادی ببخشد.

وی در خصوص رنگ سیاهی که در این بنر بر روی آن علامت ضربدر به معنای حذف خورده، گفت: رنگ سیاه در آموزه های دینی ما هم مکروه است و نباید از آن استقبال کرد، اما از آنجایی که عرف جامعه ما به گونه ای است که از چادر سیاه استفاده می کنیم، اشکالی هم ندارد. در حالیکه در کشورهای همسایه زنان مسلمان از چادرهای آبی و سورمه ای استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که این موضوع را نقد می کنند، در واقع با اصل موضوع برخورد منفی می کنند و موضوع را از جریان خود خارج می کنند.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه ما نباید رنگ سیاه را به چادر تعبیر کنیم و بگوییم که می خواهند روی چادر خط بطلان بکشند، اظهار کرد: مگر رنگ سیاه فقط مختص چادر است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی می گویند زنان چهره شهر را تغییر دهند، منظورشان بخشی است که با نمایشگاه و تولیدات خود خدماتی را به این شهر ارائه می دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: