شناسایی ۳۰ روند اصلی موثر بر آینده خبر صدا و سیما

عنوان

تهران- ایرنا- ۳۰ روند اصلی موثر بر آینده خبر صدا و سیما در ۵ سال آینده سوژه تحقیق دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی البرزی در جلسه دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «آینده پژوهی خبر با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر» سه ذهنیت کاربرمحور، مخاطب محور و مخابرمحور در خصوص تغییر ماهیت مخاطب را مطرح کرد.
وی در این پژوهش آورده که در ذهنیت اول (کاربرمحور) موضوع تولیدکنندگی مخاطب، پویا و گزینشگر شدن مخاطب و دسترسی مخاطب به خبر در هر کجا و هر زمان به خبر در بالاترین سطح موافقت قرار دارد، در این ذهنیت به موضوع تغییر ذائقه مخاطب خبر و نیازهای خبری توجه شده است. با توجه به نظریه ارتباطات خودگزین می‌توان این ذهنیت را اینگونه تحلیل کرد که مخاطب قدرتمند شده است و ویژگی تولیدکنندگی و منتشرکنندگی را علاوه بر مصرف خبر کسب کرده است. این ذهنیت سرعت شبکه‌های اجتماعی را نسبت به دقت و صحت خبری آن‌ها ترجیح می‌دهد
البرزی در بررسی ذهنیت دوم به موضوع دقت و صحت خبری و ترجیح آن بر سرعت خبری رسانه های اجتماعی اشاره کرده و گفته بالاترین سطح موافقت را این بخش داشته است.
در بخش ذهنیت سوم که مخابرمحور نام‌گذاری شده آمده است که موضوع سرعت خبری اهمیت بالایی دارد و افراد دارای این ذهنیت در خصوص مخاطب معتقدند که رقابت خبری بر سر ثانیه و دقیقه است. این گروه معتقدند که مخاطب در حال حاضر بیشتر منتشر کننده اطلاعات است و قدرت انتشاردهندگی مخاطب مهمتر از تولیدکنندگی خبر است.
البرزی گفته که به طور کلی این سه ذهنیت با هم مشابهت ها و افتراق هایی دارند. ذهنیت مخاطب محور به طور کلی مخاطب را دارای یک کارکرد مصرف کنندگی خبر تلقی می‌کند، ذهنیت مخابرمحور مخاطب را دارای دو کارکرد مصرف کنندگی و منتشرکنندگی خبر توصیف می‌کند و ذهنیت کاربر محور سه کارکرد داشته و علاوه بر دو کارکرد مصرف کنندگی و منتشرکنندگی خبر، مخاطب را دارای کارکرد مهمتر تولیدکنندگی خبر نیز می داند.
در بخش دیگری از رساله این دانشجوی دکتری آمده که به نظر می رسد که شباهت هر سه این ذهنیت ها با یکدیگر در مصرف کنندگی خبر است، اما افتراق های ذهنیت مخاطب محور با مخابرمحور در منفعل و فعال دیدن مخاطب است، مخابرمحورها برخلاف مخاطب محورها مخاطب را فعال دانسته که می تواند خبرهای خود را انتخاب، دروازه بانی و حتی و برای دیگران ارسال کند. ذهنیت کاربر محور، اما به کلی معتقد است که ماهیت مخاطب عوض شده و به کاربر تغییر کرده است.
در بخش پایانی این پژوهش آمده که براساس این سناریو صداوسیما در 5 سال آینده با شیوه‌های نوین مانند داده کاوی و علوم شناختی می‌تواند به ذائقه سنجی مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصویر خبر هم در فضای آنالوگ و هم فضای دیجیتال بر فضای خبری تسلط خواهد داشت و با تهیه تحلیل و تفسیرهای متنوع یعنی فراخبر به جریان سازی رسانه‌ای و خبری می‌پردازد.
«اکبر نصراللهی» استاد راهنمای این رساله دکتری نیز با اشاره به تغییرات گسترده در تکنولوژهای ارتباطی و محیط پیرامون رسانه از جمله تغییر در آرایش رسانه ای و تحولات گسترده در مخاطبان و دسترسی ها و منابع و مصرف رسانه ای آنها، بر ضرروت توجه رسانه ها به ویژه صداوسیما به این تغییرات و داشتن برنامه در این موارد تاکید کرده است.
به گفته نصراللهی همه چیز در حال تغییر است و اگر رسانه ها به ویژه رسانه های خبری این تغییرات را شناسایی، پیش بینی و برای آن در خود تغییر ایجاد نکنند حذف و یا تبدیل به رسانه بی اثر یا کم اثر می شوند.
فراهنگ**9246**1055

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نگاهی به گزارش «صد سال پیش در ایران چه خبر بود» بی‌بی‌سی

چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟

قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی

وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

ده‌ونک؛ ماجرای قانون و انصاف!

این جمله‌ی «خب دانشگاه سند داره دیگه؛ میتونه تخلیه و تخریب کنه!» رو این روزا از زبون خیلی‌ها شنیدم. چجوری انقدر راحت میتونیم این جمله رو بگیم؟ داریم درمورد یه سری سازه و آوار صحبت نمی‌کنیم، داریم درمورد یه سری زندگی صحبت میکنیم!

قطعاً مشکلات اقتصادی با استفاده درست از ظرفیت‌های کشور حل خواهد شد

رهبر انقلاب اعتمادبه‌نفس ورزشکارانِ جانباز و معلول به‌ویژه بانوان ورزشکار را در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی خود، اقدامی بسیار برجسته و ستودنی خواندند و گفتند: پرچم‌داری کاروان ورزشی ایران به وسیله‌ی یک بانوی دارای حجاب چادر و یا اقامه‌ی نماز جماعت و حضور در نماز جمعه، به معنای ایستادن یک‌تنه در مقابل تهاجم بی‌بندوباری و ولنگاری روزافزون دنیا و کم نیاوردن در مقابل این هجوم است.

مهم‌ترین مطالب سرویس

نگاهی به گزارش «صد سال پیش در ایران چه خبر بود» بی‌بی‌سی
چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟
قره باغی خواننده آهنگ «امریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو»:
می‌خواهند به سرنوشت خاشقچی دچار شوم / اپرایی واقعی در راه است
حکایت اربعین 
مدل مدیریت اسلامی
پاسخ تهیه کننده برنامه «ثریا» به انتقادات علی مطهری
می‌‌خواهند گفتگو درباره برجام را مانند نقد هولوکاست در اروپا ممنوع کنند
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین