برررسی ناتمام واگذاری گروه مجلات«همشهری»

کدخبر: 2262489

مدتی است واگذاری گروه مجلات «همشهری» از ابعاد مختلفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ بر همین اساس هم به دعوت رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نشستی برای بررسی بیشتر این مساله برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، نشست بررسی واگذاری گروه مجلات «همشهری» یکشنبه (۱۹ شهریور ماه) به دعوت محمدجواد حق‌شناس در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و با حضور مدیر عامل و مدیر اداری مالی موسسه «همشهری»، چند تن از اعضای شورای شهر و نماینده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد.

عباس عبدی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران) با ااشاره به کوشش‌های موسسه «همشهری» برای اداره اقتصادی این موسسه و اصلاحات مدیریتی آن و با تاکید بر ضرورت تعادل در درآمد و هزینه مطبوعات، گفت: تلاش برای اداره‌ی اقتصادی یک موسسه مطبوعاتی به این معنا نیست که منحصر به موضوع نگاه اقتصادی شود؛ بلکه شاید مهم‌تر از آن «مسئله حفظ هویت» نشریاتی است که واگذار می‌شوند.

عبدی افزود: شما می‌توانید یک شی مثل صندلی را فارغ از استفاده‌ای که از آن می‌شود، بفروشید؛ اما مطلقا نمی‌توانید با یک یا چند مجله چنین برخوردی داشته باشید؛ زیرا این مجلات دارای هویتی هستند که آنها را غیر قابل معامله می‌کند.

او با بیان اینکه درست است در اصل موسسه «همشهری» مالک این نشریات است، یادآور شد: در واقع تحریریه‌های این نشریات هستند که مالک معنویی آن هستند و در هر تغییر و تحولی باید این ضمانت وجود داشته باشد که هویتی که تحریریه‌ها برای این نشریات ساخته‌اند، دستخوش تغییر و تحول غیرمتعارفی نشود؛ درست مثل اینکه یک نشریه چپ‌گرا را نمی‌توان به یک تیم راست‌گرا فروخت یا برعکس؛ گرچه مالک آن هم به این امر رضایت داشته باشد.

عبدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قرارداد موسسه با پیمانکار تازه این مجلات، گفت: معنای یک ماده این قرارداد این است که تمامی نیروهای قراردادی این مجلات اخراج شده محسوب می شوند؛ مگر این که پیمانکار جدید بخواهد از آنها استفاده کند و این موضوع نافی حقوق شغلی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است و ما به عنوان انجمن درخواستِ اصلاح این رویه را داریم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه ما اساسا عنوانی مثل «مجری-سردبیر» نداریم، گفت: با استدلال‌های صرفا مالی و اقتصادی دوستان، حتی روزنامه «همشهری» هم باید بسته شود. در صورتی که من بر این باورم نباید به موضوع به این شکل نگاه کرد و صرفا مسائل اقتصادی را در این موضوع دخیل دانست.

از آنجایی که این نشست به دلیل محدودیت زمانی، بدون نتیجه قطعی پایان یافت، قرار بر این شد تا در جلسه بعدی موضوع جمع‌بندی و نتیجه‌گیری شود.

پیش از برگزاری این نشست، سه تن از سردبیرانِ سابقِ گروه مجلات «همشهری» در نشستی در دفتر انجمن، به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اعضای تحریریه این مجلات پرداختند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: