رییس صندوق حمایت از صنایع الکترونیک اعلام کرد

صدور ضمانت‌نامه ۶۲۰ میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان/حفظ وایجاد اشتغال ۱۳۳۶نفری باتسهیلات صحا

کدخبر: 2262485

مدیرعامل صحا با اشاره به صدور ۶۲۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، گفت: در سال گذشته، ۳۲۹ تقاضای درخواست تسهیلات وام از سوی شرکت‌های الکترونیک به صحا ارسال شد که ۱۸۵ طرح به تصویب رسید و در نهایت از این میان ۱۶۸ قرارداد به ارزش ۹۶۴ میلیارد ریال منعقد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی وحدت مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در مجمع عمومی عادی سالیانه صحا با بیان تاریخچه صحا و روند رو به رشد تشکیلات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک، گفت: در سال گذشته، ۱۷۲ تقاضا از سوی شرکت‌های حوزه الکترونیک در صحا پس از بررسی به تصویب رسید که از این میان ۱۵۶ تقاضا به ارزش ۸۰۲ میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد شد. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار از منابع بانکی به شکل اهرمی برای حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های صنایع الکترونیک استفاده شد، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۲ قرارداد به ارزش ۱۶۲ میلیارد ریال از منابع بانکی منعقد شد. مدیرعامل صحا خاطرنشان کرد: در مجموع در سال گذشته، ۳۲۹ تقاضای درخواست تسهیلات وام از سوی شرکت‌های الکترونیک به صحا ارسال شد که از ۱۸۵ طرح به تصویب رسید و در نهایت از این میان ۱۶۸ قرارداد به ارزش ۹۶۴ میلیارد ریال منعقد شد. وی تاکید کرد: روند حمایتی صحا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تسهیلات مالی اعطایی در سه سال اخیر از ۱۳۰ درصد مجموع تسهیلات قبلی طی ۱۶ سال فعالیت پیشی گرفته است. به طوری‌که تنها در سال گذشته، از ۱۶۷ شرکت فعال صنایع الکترونیک کشور، به میزان نزدیک به هزار میلیارد ریال حمایت صورت گرفته است. همچنین در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار امکان استفاده از منابع بانکی به صورت اهرمی فراهم شده است. به گفته وی نکته قابل توجه این است که علی رغم رشد گردش مالی به بیش از ۳ برابر سال‌های گذشته (بازپرداخت سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال) نسبت مطالبات واخواستی با روند نزولی به کمتر از ۳ درصد رسیده است. صدور ۶۲۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در خصوص عملکرد صحا در صدور ضمانت‌نامه‌ها گفت: صحا در سال گذشته موفق به صدور ۱۵۶ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۶۲۰ میلیارد ریال شده است که این میزان امکان گرفتن بیش از ۴۷۰۰ میلیارد ریال قرارداد را توسط شرکت‌های صنایع الکترونیک کشور میسر کرده است که این عدد برای سه سال اخیر به مبلغ ۹۵۰۰ میلیارد ریال بالغ می‌شود. ​ وی افزود: ضمانت‌نامه‌های صادرشده صحا در سه سال اخیر بیش از ۵ برابر ضمانت‌نامه‌های صادرشده ۱۶ سال قبل از آن بوده است و بیش از ۴۰ درصد متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار از این خدمت صحا بهره برده و تعیین سقف اعتباری شده‌اند. رشد چشمگیر تعداد ضمانت‌نامه‌های صادر شده در کنار رشد مبلغ آنها نشان‌دهنده فراگیر شدن مرجعیت صحا در امر ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز فعالان صنایع الکترونیک است. دکتر وحدت با اشاره به الزام احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر گسترش حوزه فعالیت صندوق به صنایع پیشرفته گفت: پس از تصویب احکام دائمی در مجلس شورای اسلامی، اساسنامه جدید تدوین و تقدیم دولت شد. در ماه‌های گذشته اساسنامه جدید در کمیسیون دولت مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت در هفته‌های اخیر مورد تصویب قرار گرفت و هم اکنون در نوبت طرح در صحن هیئت وزیران جهت تایید نهایی و ابلاغ است. مدیرعامل صحا با بیان اینکه یکی از نتایج تسهیلات مالی صحا برای شرکت‌های طرف قرارداد، حفظ اشتغال موجود در شرکت و یا ایجاد اشتغال جدید است، تصریح کرد: اشتغال در حوزه‌های فناورانه در مقایسه با صنایع سنتی دارای مزایای بسیاری است که از جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری کمتر در آن اشاره کرد. همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع الکترونیک منجر به ایجاد اشتغال افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، وی افزود: در همین ارتباط برآوردها بر مبنای طرح‌های حمایت شده در سال ۱۳۹۶، حکایت از کمک به اشتغال سالانه یک‌هزار و ۳۳۶ نفر در طرح‌های مورد حمایت صحا دارد. این رقم اعم از حفظ اشتغال فعلی از طریق تامین سرمایه مورد نیاز جهت ادامه فعالیت و یا افزایش نیروی پرسنلی با راه‌اندازی طرح‌های جدید بوده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: