سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها

۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!

کدخبر: 2261215

یک کارشناس اقتصادی در برنامه پایش گفت: اگر روند فعلی تخصیص خوراک ارزان به پتروشیمی ها ادامه پیدا کند، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان که معادل ۹ ماه یارانه نقدی کل مردم ایران است، از جیب آنها گرفته می شود و صرفا به چند واحد معدود پتروشیمی داده می شود.

به گزارش نسیم آنلاین سید حمیدرضا قریشی، کارشناس اقتصادی در برنامه تلویزیونی «پایش» با اشاره به اینکه صرفا درباره واحدهای پتروشیمی صحبت می کند که خوراکشان را مستقیما از دولت دریافت می کنند، گفت: در حال حاضر، نرخ ارز مبنای محاسبه این خوراک، 3800 تومان است ولی ارز صادراتی آنها در بازار ثانویه با قیمت حدود 8000 تومان به فروش می رسد.

قریشی با اشاره به اینکه دریافت خوراک با ارز 3800 تومانی، بخاطر مذاکرات پتروشیمی ها با دولت در ماه های ابتدایی امسال و در راستای تشویق آنها به ارائه ارز صادراتی پتروشیمی ها با قیمت 4200 تومان در داخل کشور بود، افزود: اینکه دلاری که با استفاده از آن، واردات محصولات اساسی مانند دارو و گندم صورت می گیرد 4200 تومانی است ولی خوراک واحدهای پتروشیمی همچنان با ارز 3800 تومانی عرضه می گردد، طنز تلخ روزگار ماست!

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست گذاری دولت در این زمینه، این سوال را مطرح کرد: چرا دولت این رانت بزرگ در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار داده است و خوراک را با قیمت بسیار ارزان به آنها تخصیص می دهد ولی همچنان از این واحدها التماس می کند که ارز خود را به داخل کشور بیاورید و سراغ اصلاح شیوه محاسبه خوراک آنها نمی رود؟

قریشی ادامه داد: اگر صرفا ارز مبنای محاسبه خوراک پتروشیمی ها از 3800 تومان به 4200 تومان افزایش یابد یعنی ملاک محاسبه این خوراک همان ارز تخصیص داده شده به واردات دارو باشد، اتفاقی که حتما باید رخ دهد؛ 3000 میلیارد تومان از رانت ارزی سالانه پتروشیمی ها حذف می‌گردد که تقریبا معادل یارانه نقدی کل مردم ایران در یک ماه است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که شاهد گلایه های مستمر مقامات دولتی درباره فشار هدفمندی یارانه ها بر منابع کشور هستیم.

قریشی با اشاره به اینکه بخشی از ارز صادراتی پتروشیمی ها با قیمتی حدود 8 هزار تومان در بازار ثانویه عرضه می گردد، اضافه کرد: اگر خوراک واحدهای پتروشیمی هم بر مبنای همین قیمت ارز (8 هزار تومان) محاسبه گردد که عرف فعلی بازار ارز هست و منطقی است مبنای محاسبه خوراک این واحدها باشد، 30 هزار میلیارد تومان از رانت ارزی سالانه پتروشیمی ها حذف می‌گردد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر روند فعلی تخصیص خوراک ارزان به پتروشیمی ها ادامه پیدا کند، سالانه 30 هزار میلیارد تومان که معادل 9 ماه یارانه نقدی کل مردم ایران است، از جیب همه آنها گرفته می شود و صرفا به چند واحد معدود پتروشیمی داده می شود.

قریشی در ادامه با اشاره به اینکه دو راهکار برای اصلاح این وضعیت وجود دارد، گفت: راهکار اول، محاسبه خوراک پتروشیمی‌های خوراک دولتی با ارز بازار ثانویه (8 هزار تومان) است که موجب خواهد شد رانت سالانه 30 هزار میلیارد تومانی این واحدها حذف گردد، در شرایطی که کشور با این حجم از مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: راهکار دوم، تسویه ارزی بهای خوراک پتروشیمی های خوراک دولتی است که البته ملاحظاتی هم دارد. در این حالت، دولت به جای ریال از پتروشیمی ها بابت هزینه خوراک، ارز دریافت می کند. با اجرای این راهکار هم رانت ارزی این واحدها حذف می گردد و هم درآمدی 3.5 میلیارد دلاری برای دولت ایجاد می شود که در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان، بسیار ارزشمند است.

قریشی در ادامه گفت: این رانت ایجاد شده در صنعت پتروشیمی هیچ ارتباطی به تحریم ها ندارد و کاملا به سیاست گذاری اشتباه دولت برمی گردد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: همچنین در صورت اصلاح این سیاست گذاری و حذف رانت ارزی ایجاد شده برای پتروشیمی‌های خوراک دولتی، هیچ اتفاق اقتصادی بدی برای این واحدها نمی افتد. در سال گذشته هم که تفاوت چندانی بین ارز مبنای محاسبه خوراک و ارز صادراتی واحدهای پتروشیمی خوراک دولتی نبود، بسیاری از این واحدها بین 20 تا 57 درصد سود داشتند.

کیا داوود اسفندیاری، مجری برنامه پایش هم درباره این شیوه سیاستگذاری دولت درباره خوراک پتروشیمی گفت: آدم احساس می کند انگار پتروشیمی‌ها در یک دولت مستقل، در یک حکومت مستقل، در یک ایالت مستقل هستند و فرمانروایی بر آنها حکومت می کند و ما زورمان به آنها نمی رسد! آنها خیلی ارتش قدرتمندی دارند و ما زورمان به آنها نمیرسد!

مجری برنامه پایش با اشاره به رانت های فراوان پتروشیمی ها اضافه کرد: به همین دلیل، بسیاری از افراد به شدت تلاش می کنند عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل این واحدها شوند.

ارسال نظر: