خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:

به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود

کدخبر: 2261021

جامعه اقتصادی دانشگاهی و تیم اقتصادی دولت خیانت بزرگی را انجام دادند و به مردم نگفتند که جامعه اقتصادی کشور در رکود است. آنها نگفتند که اقتصاد آمریکا ۲۱ تریلیون دلار بدهی دارد. وقتی "والر اشتین" نظریه پرداز افول آمریکا به ایران آمد به وزارت خارجه برده شد و به او گفتند که در دانشگاه تهران از افول اقتصاد آمریکا سخن نگوید. این کلامی بود که خود والر اشتین بعد از بازگشت از ایران در یک مصاحبه بیان کرد.

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص عملکرد اقتصادی دولت در 5 سال گذشته اظهار کرد: اشتباه فوق استراتژیک دولت یازدهم این بود که تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد گذاشت. باور دولت این بود که 100 روزه مذاکره می‌کند و همه موضوعاتی که طرف مقابل روی آنها حساس است مانند هولوکاست و انرژی هسته‌ای محو می‌شود.

وی افزود: دولت اشتباه دوم را در حوزه روانی مرتکب شد و انتظارات و توقعات جامعه را از مذاکرات بالا برد. بارها پای تریبون‌ها گفتند آب خوردن مردم و مسئله اشتغال هم به مذاکرات بستگی دارد.

رئیس اندیشکده یقین در همین زمینه خاطرنشان کرد: یکی از مقامات دولت اوباما اخیرا اعلام کرده که یکی از مهمترین ضرباتی که ایرانی‌ها در برجام خوردند این بود که بین سطح انتظاراتشان از برجام و آن چیزی که قرار بود واقعا در برجام اتفاق بیفتد یک گپ بزرگ ایجاد کردند. کسانی که این گپ را به وجود آوردند مسئولان اقتصادی دولت بودند. در مورد این گپ منتقدین دولت از سالهای گذشته هشدار داده بودند ولی دولتمردان با انواع توهین‌ها و پیگیری‌های قضایی آنها را تحت فشار قرار دادند.

عباسی تصریح کرد: امروز خود دولتمردان و عناصر و حامیان آنها با منتقدین هم نوا شده‌اند و این سوال را از آقای رئیس جمهور می‌پرسند که چرا دولت انتظارات از برجام را این قدر بالا برده است؟!خیلی غم انگیز است مرور تصاویری که مردم دلار را با یک هزار تومانی نشان می‌دادند و انتظار داشتند دلار بعد از برجام هزار تومان شود. خیلی‌ها از آنها انتظار داشتند با کاهش قیمتها ازدواج کنند، خانه خود را عوض کرده و یا به خارج سفر کنند.

تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی کشور در مورد برجام خیانت کردند

وی با انتقاد از تیم اقتصادی دولت و برخی از اقتصاددانان به «نود اقتصادی» گفت: جامعه اقتصادی دانشگاهی و تیم اقتصادی دولت خیانت بزرگی را انجام دادند و به مردم نگفتند که جامعه اقتصادی کشور در رکود است. آنها نگفتند که اقتصاد آمریکا 21 تریلیون دلار بدهی دارد. وقتی "والر اشتین" نظریه پرداز افول آمریکا به ایران آمد به وزارت خارجه برده شد و به او گفتند که در دانشگاه تهران از افول اقتصاد آمریکا سخن نگوید. این کلامی بود که خود والر اشتین بعد از بازگشت از ایران در یک مصاحبه بیان کرد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به مشاورین اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: خیلی از اعضای تیم اقتصادی دولت مثل آقای نیلی و نهاوندیان می‌دانستند که اقتصاد دنیا از سال 2008 در رکود است، می‌دانستند که بدهی اقتصاد آمریکا کمر شکن است. می‌دانستند که اقتصاد فرانسه با بیش از 2 تریلیون دلار و اقتصاد انگلستان با 1.3 تریلیون دلار بدهی رو به رو هستند، ولی بازهم سکوت کردند. متاسفانه مشاوران اقتصادی آقای روحانی مانند نیلی و نهاوندیان این مسئله را القا کردند که مشکلات اقتصادی ما فقط بیرونی است و با مذاکره با خارج به خصوص رابطه با آمریکا حل می‌شود.

وی گفت: زمانی که ما مذاکرات هسته‌ای انجام می‌دادیم در یونان زد و خورد بود. آنها 5 تریلیون دلار بدهی داشتند. یونان که مشکل انرژی هسته‌ای و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و مسائلی مانند حزب الله و حماس را نداشت. همان زمان در تیرماه سال 92 مهمترین شهر صنعتی آمریکا یعنی دیتروید ورشکست شد. آمریکا اگر می‌توانست اگر می‌توانست دلار را در کشور ما 1000 تومان کند، اول مشکل خودش را حل می‌کرد. اعضای تیم اقتصادی دولت با نادیده گرفتن بحران اقتصادی در سایر نقاط جهان طوری وانمود کردند که انگار فقط اقتصاد ایران دچار بحران است ولی دلیل آن هم این است که با آمریکا مذاکره نکرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: ما حتی اگر مذاکره کنیم و همه چیزمان را هم بدهیم ظرفیت اقتصاد جهان چیزی نیست که بتواند اقتصاد ما را بالا بیاورد. زیرساختهای اقتصاد ما از نظر مبانی نظری دارای اشکال است. ما در اقتصادمان مسیرها و منفذهای فسادزای بسیار زیادی داریم که یکی از آنها معوقات بانکی است. اینها ربطی به خارج ندارد. ولی متاسفانه خیانتی صورت گرفت و مردم را در غفلت نگه داشتند و طوری وانمود کردند که وضع کل اقتصاد دنیا گل و بلبل است و این اقتصاد ایران است که مشکل دارد و آن هم به دلیل عدم ارتباط با آمریکاست.

ارسال نظر: