نگاهی به آخرین فیلم حمید نعمت‌الله

«شعله ور»؛ حقارت، حسادت، جنایت

کدخبر: 2257151

فیلم با سکانس دویدن امین حیایی در یک بیابان برهوت آغاز می شود و شخصیت مفلوک فرید با طرز بیان غیرقابل باوری از امین حیایی به مخاطبان معرفی می شود و همه چیز حول یک ضد قهرمان واقعی شکل می گیرد.

نسیم آنلاین *: فیلم با سکانس دویدن امین حیایی در یک بیابان برهوت آغاز می شود و شخصیت مفلوک فرید با طرز بیان غیرقابل باوری از امین حیایی به مخاطبان معرفی می شود و همه چیز حول یک ضد قهرمان واقعی شکل می گیرد.

حمید نعمت الله و دوست سناریست اش هادی مقدم دوست در چند سال اخیر نشان داده‌اند که به سینمای ضدقهرمانی و رئال علاقه وافری دارند و اکنون آثارشان تنه به تنه مشهورترین فیلم های روانشناختی دنیا می‌زند. کافی است نگاهی به کارنامه حرکتی نعمت الله بیندازیم . بوتیک، بی پولی ، وضعیت سفید ، آرایش غلیظ ، رگ خواب و جدیدتر از همه آن ها شعله ور. روند خروج از سطح درک مخاطب عام و عدم استفاده از احساسات رقیقه در ایجاد جذابیت در فیلم های نعمت الله،نتیجه شاهکاری داشته است. به واقع آنچه مسئله و دغدغه نعمت الله و مقدم دوست شده است، احساسات پیچیده و ریشه دار بشری است که عمری به اندازه قدمت نوع بشر روی زمین دارد.

حقارت و حسادت و جنایت هر کدام شاه کلید پرده‌ای از روایت شعله ور است.

روایتی که کاراکتر اصلی آن تحت فشار شدید روانی است. همسرش طلاق گرفته، مادرش زبان تندی دارد، پسرش جایگاه پدری او را به رسمیت نمی‌شناسد، با رئیس شرکتی که در آن کار می کرد به مشکل خورده و از همه بدتر آنکه چندماه است که اعتیاد به تریاک را با متادون تعویض کرده است و جانش هنوز به بند افیون است. همه چیز برای فروپاشی یک مرد فراهم است!

در پرده دوم که بی شک در آن تصاویر چشم نواز و بی بدیل روزبه رایگا بیش از همه چیز جلب توجه می کند، حسادت گلوی مرد فروپاشیده را می فشارد و یک نتیجه گیری استادانه را در پرده سوم باعث می‌شود: جنایت!

جنایتی که در پس زمینه هر موجود زندهای موجود است و اگر زیادی زمینه از چیزهای باارزش دیگر خالی شود، حسابی خودنمایی می کند. چیزی که آخرین دست آورد فرید شعله ور شد.

وقتی تصمیم میگیرد که یک ضدقهرمان را با تمام ابعاد و پستیهایش روی پردهای به عظمت سینما نشان دهید، علاوه بر به رخ کشیدن شجاعتتان، قید صفهای اکران طولانی و فروش چند میلیاردی و مخاطب عام را می زنید و یک تنه و با تمام چرک و کثافتهای روحی کاراکتر فیلم تان به سمت ماندگار شدن در تاریخ سینما می روید. شعله ور یک اثر کالت تمام عیار و درجه یک در تاریخ نحیف سینمای ایران است. فیلمی که نان شجاعت کارگردان و نویسندهاش را میخورد.

شجاعتی که با انتخاب امین حیایی به عنوان نقش اول فیلم به رخ تماشاگر کشیده میشود . همگی میدانیم که نعمت الله استاد بازی گرفتن از بازیگران است و می تواند حتی حضور نابازیگران را در مقابل دوربین جدی و قابل تامل کند.

اما این بار او به بازیگری فرصت داده است که سال ها است از دوران سرهنگیاش در سینما گذشته است و به نوعی توانسته است یک رگ مشترک میان حیایی و فرید شعله ور پیدا کند و نتیجه اش هم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای امین حیایی بود. بازیگری که سالها بود نقشی چنین به تنش ننشسته بود.

سینمای اروپایی و عمیق نعمت الله در ابتدای فیلم نشانه هایی برای مخاطب هوشیارترش می گذارد و با دقت موتیف های خاص تصویری را جای گذاری می کند و به راحتی در نیمه دوم فیلم آنها را برداشت میکند و برای مخاطبش غافلگیری رو می کند و در آخر نیز ، آتش به جان بیغولهای که ساخته می‌زند و همه چیز را به خاک سیاه مینشاند.

شعله وری که این روزها روی پرده سینما است، نسخه ای است که با تدوین مجدد سر و شکل تازه ای نسبت به نسخه ای که در جشنواره پخش شد پیدا کرده است و حالا میتواند مخاطب جدی سینما را تا انتها پای فیلمش نگه دارد و با ویژگیهای فوق العاده ای مثل تصویربرداری و موزیک کاستی های بازی نقش مصطفی یا دختر متادون فروش و بعضی لحظاتی که حیایی بازیاش به اصطلاح در می رود را جبران کند و در مجموع اثری تماشایی بسازد.

فیلمی که داستان بزرگترین بازنده سال های اخیر سینما را به تصویر می کشد..

*-محمدحسین رضوانی

ارسال نظر: