جوابیه دیجی کالا به انتشار یک گزارش

سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل جذب شد + توضیحات نسیم آنلاین

کدخبر: 2255800

در پی بازنشر گزارشی با عنوان «سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا انجام نخواهد شد حتی یک سنت» در نسیم روابط عمومی دیجیکالا پاسخی ارسال کرده است. در جوابیه دیجی‌کالا اماده ۱۰۰ میلیون دلار جذب و هم‌اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب‌های دیجی‌کالا کامل شده است.

نسیم آنلاین :‌ در پی بازنشر گزارش روزنامه فناوران با عنوان « سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا انجام نخواهد شد حتی یک سنت » در نسیم روابط عمومی دیجیکالا پاسخی ارسال کرده است. در جوابیه دیجی‌کالا اماده 100 میلیون دلار جذب و هم‌اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب‌های دیجی‌کالا کامل شده است.

در گزارش بازنشر شده در نسیم آنلاین با استناد به کتاب گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم هفتم آذرماه 1396، یعنی بیش از 9 ماه پیش منتشر و در آن ادعا شد دیجی کالا 100 میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور آورده است. اما بررسی ها نشان می‌دهد که در زمان انتشار این گزارش، چنین مبلغی جذب نشده و پاسخ دیجی کالا مبنی بر این که «هم اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب های دیجی کالا کامل شده است» نیز این تلقی را تلویحا تایید می کند. پس همچنان این سوال باقی است که چرا جذب سرمایه ای که هنوز عملیاتی نشده و مستنداتی هم برای آن ارایه نشده است، به عنوان گزارش عملکرد دولت دوازدهم مطرح می شود؟

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا انجام نخواهد شد حتی یک سنت

در ادامه گزارش به نقل از سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کمک های مردمی که زیرمجموعه های وزارت امور اقتصادی و دارایی است امده سرمایه گذاری مذکور "جلبی بوده" و نه جذبی. بین سرمایه گذاری جلبی و سرمایه گذاری جذبی فرق بسیار زیادی وجود دارد. هماگونه که از اسم "سرمایه گذاری جذبی" برمی آید یعنی سرمایه‌ای که جذب و در چرخه اقتصاد وارد شده ولی «سرمایه گذاری جلبی» سرمایه گذاری است که نه تنها جذب نشده بلکه صرفا برای جلب سرمایه گذار خارجی است و امکان دارد فقط در حد حرف باقی بماند و حتی یک دلارش هم جذب نشود.

همان طور که در جوابیه دیجیکالا هم مشخص است این سرمایه گذاری هنوز جذب نشده و آنگونه که امده روند انتقال آن به صورت تدریجی در حال انجام است. هرچند در جوابیهدیجی کالا درخصوص انتقال مبالغ، همچنان مستندی ارایه نشده و صرفا به جذب رقم کلی و انتقال مبلغ مذکور در چند نوبت پرداخته شده است. در این پاسخ حتی به تاریخ و میزان مبالغ دریافتی، یا این که این جذب سرمایه گذاری به صورت نقد یا به صورت خدمات فنی یا مشاوره ای بوده، اشاره ای نشده است.

نکته دیگر ابهامی است که در خصوص شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) وجود دارد و برخی آن‌را شرکتی دانسته که به نوعی متعلق به مجموعه سرآوا است (سرمایه گذار ایرانی دیجی کالا) بود و اینطور به نظر می رسد که یک شرکت ایرانی در خودش و به عنوان سرمایه خارجی سرمایه گذاری کرده است. چیزی که جوابیه دیجی‌کالا نیز ابهام ان را برطرف نمی‌کند.

متن جوابیه روابط عمومی دیجیکالا بدین شرح است:

مدیر مسئول محترم خبرگزاری نسیم آنلاین ، جناب آقای شجاعیان

با سلام

احتراما پیرو انتشار مطلبی با عنوان «سرمایه‌گذاری IIIC در دیجی‌کالا انجام نخواهد شد حتی یک سنت» که در وبسایت نسیم آنلاین مورخ ۲۹ مرداد 1397 منتشر شده، خواهشمند است طبق ماده 23 قانون مطبوعات پاسخ این شرکت را با تیتر سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل جذب شد در همان محل منتشر کنید.

تیتر: سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل جذب شد

در خبرگزاری نسیم آنلاین مورخ ۲۹ مرداد 1397 مطلبی با عنوان «سرمایه‌گذاری IIIC در دیجی‌کالا انجام نخواهد شد حتی یک سنت» منتشر شد که در آن نویسنده تلاش کرده اینگونه القا کند که سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا صرفا جلبی به منظور بالا بردن ارزش غیرواقعی سهام شرکت بوده و جذب سرمایه‌ای صورت نگرفته است. این موضوع صحت ندارد چرا که سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل جذب شده است.

ضمن تشکر از این رسانه محترم برای پیگیری موضوع سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا و جذب کامل آن، توضیحات زیر برای شفاف شدن موضوع ارائه می‌شود:

توافقنامه جذب حدود 100 میلیون دلار معادل 91.743.000 یورو از اواخر سال 1394 در ازای خرید 21 درصد از سهام دیجی‌کالا بین این شرکت و چند شرکت سرمایه‌گذار اروپایی متخصص در صنعت اینترنت و تکنولوژی منعقد شد. به‌دلیل این‌که جذب سرمایه خارجی مذکور از شرکت‌های واقع در کشورهای مختلف صورت گرفت و با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای انتقال ارز به داخل کشور، شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) به‌صورت یک تعاونی تاسیس شد تا بتواند از چندین شرکت به‌صورت همزمان سرمایه جذب کند. این شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران، فرآیند مربوط به انتقال منابع مالی و موارد حقوقی مانند اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا) را به‌صورت تجمیع شده به انجام رساند که هم‌اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب‌های دیجی‌کالا کامل شده است.

جذب 100 میلیون دلار سرمایه ‌خارجی در هر کشوری افتخار ملی به حساب می‌آید، اما برای دیجی‌کالا افتخار اصلی ساخت بزرگترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین خاورمیانه به دست جوانان پرتلاش و با استعداد این کشور و ایجاد بیش از 2500 شغل مستقیم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی است. این سرمایه‌گذاری خارجی در کنار سرمایه داخلی، برای توسعه زیرساخت‌های فنی، ایجاد مرکز پردازش جدید دیجی‌کالا (بزرگترین و پیشرفته‌ترین مرکز پردازش سفارشات خاورمیانه)، توسعه بازار مجازی فروشندگان (مارکت‌پلیس) و ده‌ها خدمت دیگر برای ایجاد هزاران شغل در این کسب‌وکار ایرانی و بومی صرف شده که توسط اصحاب رسانه مورد بازدید قرار گرفته است وگزارش‌های آن منتشر شده است.

روند قانونی این سرمایه‌گذاری از اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی گرفته تا مراحل انتقال پول به حساب‌های دیجی‌کالا طی نامه‌های جداگانه به همراه مشخصات حساب و مبالغ، جهت تکمیل فرآیند مجوز فیپا به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ارائه و تاییدیه‌های انتقال این مبلغ ارزی به کشور نیز از این سازمان دریافت شده است.

این روند در نهایت با طی مراحل قانونی با انتقال 21 درصد از سهام به سرمایه‌گذار جدید (شرکت IIIC )، تکمیل شده و انتشار آگهی افزایش سرمایه ثبتی شرکت نیز با تایید حسابرسان و بازرسان قانونی به عنوان سرمایه ثبتی شرکت در روزنامه رسمی به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

روابط عمومی دیجی‌کالا

ارسال نظر: