وزیر اسبق بازرگانی

سفره مردم یک سوم شده است

کدخبر: 2254507

نقش بالا رفتن قیمت ارز در افزایش صادرات بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است، در صورتی که نقش بسیار بیشتری در بد شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد داشت

مهدی غضنفری، وزیر اسبق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » در رابطه با تأثیر افزایش قیمت ارز بر صادرات و این که آیا می‌توان به رشد احتمالی صادرات ناشی از گرانی دلار اعتماد کرد یا خیر بیان داشت: افزایش نرخ ارز از یک طرف باعث افزایش قیمت مواد خام وارداتی، کالاهای تولیدی و کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم می‌شود و از طرف دیگر احتمالا با این افزایش قیمت تا حدی حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند.

غضنفری بیان داشت: نقش بالا رفتن قیمت ارز در افزایش صادرات بین 10 تا 20 درصد است، در صورتی که نقش بسیار بیشتری در بد شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد داشت، بنابراین دولت باید با برنامه ریزی درست، هم مراقب وضعیت معیشت مردم باشد و هم مراقب استفاده صادرکنندگان از افزایش نرخ ارز.

وی افزود: دولت باید سعی اش بر این باشد تا در عین حال که صادرکنندگان از این فرصت استفاده می برند، به مردم هم کمک کند تا بتوانند با حقوق کارگری و کارمندی زندگی‌شان را اداره کنند.

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته، می تواند یک تهدید برای مسائل اجتماعی باشد زیرا سفره زندگی و سبد اقتصادی مردم را به یک سوم کاهش می دهد.

وی درباره وضعیت تراز تجاری کشور نیز به «نود اقتصادی» گفت: در حال حاضر اوضاع تراز تجاری خوب نیست، اما با محدودیت‌هایی که برای برخی واردات اعمال شده باید واردات کمتر و صادرات بیشتر شود، بنابراین تراز تجاری می تواند مثبت بوده و یا به مثبت بودن نزدیک شود.

ارسال نظر: