اسماعیلی:

شهرداری‌ها از تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ منفعت می‌برند

کدخبر: 2251855

رئیس دادگستری استان تهران گفت: شهرداری‌ها در تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ منافعی دارند و کسی که در این بین منفعتی ندارد، عضو قضایی در این کمیسیون‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در سومین نشست هم اندیشی تخصصی دیوان عدالت اداری و دادگستری تهران که امروز(دوشنبه) با موضوع ماده 100قانون شهرداری ها برگزار شد، اظهار داشت: همه ما برای قضات و قاضی جایگاه ویژه ای را در نظر داریم.

وی افزود: قطعا شأنی را که برای قضات در رسیدگی به پرونده ها قائل هستیم باید همین شأن و جایگاه را هم برای عضو قضایی کمیسیون ها در نظر بگیریم و جایی که عضوی از اعضای قضایی وجود دارد، تصمیم آن، جایگاه ویژه دارد.

رئیس دادگستری استان تهران بیان کرد: همه می دانند که ماده 99 و 100 قانون شهرداری ها دارای اشکالاتی است، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد، به همین دلیل ما باید با همین قانون کار خود را پیش ببریم.

اسماعیلی با بیان اینکه نکته مهم اجرای قانون است، تصریح کرد: کار ما در رسیدگی به پرونده ها رسیدگی بی طرفانه و دفاع از حقوق عامه است.

وی گفت: تخلف را یک نفر انجام می دهد و ضرر آن را شخص دیگری تحمل می کند و مردم توقع دارند عدالت در کمیسیون ها از جمله کمیسیون ماده 100 برقرار شود، چراکه تخلف را سازنده انجام می دهد و ضرر را مالکان می برند.

رئیس دادگستری استان تهران بیان کرد: زمانی که به عنوان یک عضو قضایی در یک کمیسیون تخصصی انتخاب می شویم، قطعا باید متناسب با آن کمیسیون به قوانین و مقررات آن حوزه آشنا باشیم و به آن ها اشراف داشته باشیم. به عنوان مثال اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری ها لازم است حداقل آگاهی بر روی قوانین شهرسازی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید قوانین اجرا شود، گفت: آرای قضایی باید مستند و مستدل باشد و مشکل ما این است که در مواقعی آرا مستند نیست و متاسفانه به کمیسیون ها که می رسیم شرایط بدتر می شود.

اسماعیلی گفت: آموزش عملی و نظری به اعضای کمیسیون ها مهم است و قاضی نماد قانون و عدالت را دارد و باید قوانین را آموزش دهد.

وی افزود: ما باید مطالبه گر قانون از شوراهای شهر و شهرداری ها باشیم که چرا قانون اجرا نمی شود و عضو قضایی کمیسیون ماده 100 باید با قانون گریزی مقابله کند و به جای همراه شدن با اعضای شورا و شهرداری ها برای رفع مشکلات پیش روی آن ها باید شورا و شهرداری را با خود همراه کنیم، زیرا شهرداری ها در تخلفات کمیسیون ماده 100 منافعی دارند و کسی که در این بین منفعتی ندارد، عضو قضایی در این کمیسیون ها است و نباید ما هم همراه آن ها شویم و باید کار ما جلوگیری از تخلفات باشد.

اسماعیلی بیان کرد: تاکنون عضو کمیسیون های تخصصی نبودم، اما در جلسات آن حضور داشتم و پیشنهاداتی داریم هر روز در آرای صادر شده در کمیسیون های ماده 100 یک برگ صورت جلسه تهیه و یک نسخه آن به دادگستری ها ارسال شود تا مشخص شود در یک موضوع واحد چه احکامی صادر می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: