رئیس دانشگاه فرهنگیان:

بهترین بستر برای پیوند میان دانش و مهارت معلمی کارورزی است

کدخبر: 2251802

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اهمیت پیوند میان دانش و مهارت گفت: بهترین جایی که این پیوند باید اتفاق بیافتد، تربیت معلم و کارورزی است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در نخستین نشست کارورزی این دانشگاه با بیان این که آنکه درست آموخت، شایسته نیز بکار می بندد، افزود: سخت ترین کار، تربیت معلم، معلمی و حضور در کلاس است؛ آموزش و پرورش کاری تمام وقت است. وی اظهار داشت: کارورزی لنگر عمل و درنگ در تجربه کاری است و معلم شایسته، معلم طراح سوال و ایجاد بذر پرسش در ذهن دانش آموزان است. رئیس دانشگاه فرهنگیان، کارورزی را کارگاه خودباوری برای معلم آینده و عبور از مرحله نظر به عمل دانست و تصریح کرد: دوره طلایی کارورزی در دهه 60 و 70 رقم خورد که در آن کارورزی در 4 بخش تعریف اهداف و مراحل، حضور در کلاس درس، ایفای نقش تدریس و گزارش نویسی انجام می گرفت. خنیفر با بیان اینکه مسیر کارورزی از سال 91 در دانشگاه فرهنگیان تغییر یافته، در جایی عمق پیدا کرده و در جایی نیز نقد بر آن وارد است، گفت: کارورزی مرحله رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی است. وی مشکل اساسی کتب درسی را سهم 4 درصدی مهارت آموزی در آن عنوان کرد و اظهار داشت: مهارت ورزی برای معلم از واجبات است و فراگیر همیشه باید آماده یادگیری باشد. رئیس دانشگاه فرهنگیان کارورزی را فرصتی برای امکان سنجی، یادگیری خود نظارتی، عمق بخشی به آموخته ها و دوره خود اکتشافی برشمرد و گفت: دانشجو معلم در این دوره متوجه مهارت پنهان و استعدادهای خود می شود. خنیفر ادامه داد: نقد گذشته و یادآوری برخی موارد و بکار بردن دوباره آنها با اندکی اصلاح و طراحی مداوم برای زمان حال، از نکاتی است که می توان در کارورزی مورد توجه قرار داد. وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی بین المللی و بررسی تحولات کارورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اظهار داشت: ارائه الگو های بومی و انجام مطالعات براساس مولفه های بومی و فرهنگی از موضوعات مورد توجه است. خنیفر، رصد مداوم تحولات کارورزی از جمله بحث مدرسه زدایی و به هم ریختن ساختارهای آموزشی در آینده را مطرح کرد و گفت: نگارش تجارب زیسته معلمی بویژه تجارب کارورزی، هم اندیشی و تضارب آراء در حوزه کارورزی موجب ارتقا و اعتلای این عرصه است. وی همچنین حاضران را به اهتمام در کاهش گسست با دنیای پیش رو توصیه و بر تلاش برای ترویج مقاله نویسی علمی در این حوزه و راه اندازی مجله علمی - پژوهشی کارورزی تاکید کرد. رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در کار عملی آموزش، جدی و قاطع ولی شیرین سخن و رفتار باشیم، ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشست نتایج ارزشمندی در حوزه کارورزی باشد. * استادان کارورزی حلقه وصل دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی هستند معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست استادان کارورزی را حلقه وصل میان دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی برشمرد. رضوان حکیم زاده توجه جدی و وفاداری به سند تحول بنیادین را از انتظارات آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: در سند تحول بنیادین اولویت تخصیص منابع دوره ابتدایی است از این رو انتظار می رود این نگاه مثبت به دوره ابتدایی به عنوان تاثیرگذارترین دوره و افتخار معلم ابتدایی بودن به نومعلم انتقال داده شود. وی با بیان اینکه برای رفتار همدلانه و عادلانه در جامعه امروز معلمان باید در دوره ابتدایی این نگرش را شکل دهند، اضافه کرد: باید رقابت ها را از نظام آموزشی بویژه ابتدایی حذف کنیم و معلمانی پرورش دهیم که این نگرش را در جامعه توسعه دهند که توفیق امری جمعی است و با نفع جمعی و مسئولیت اجتماعی موفق خواهیم بود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از دانشگاه فرهنگیان خواست تا متناسب با رویکرد آموزش و پرورش و در راستای رقابت زدایی در کارورزی ها اهتمام به کار مشارکتی و توفیق جمعی را به نومعلمان بیاموزند. حکیم زاده همچنین بر اصلاح نگرش خانواده با ترویج دید مثبت از سوی معلمان تاکید و خاطرنشان کرد: باید بیاندیشیم که برای ساختن مدارس بهتر به عنوان کانون ساخت جامعه بهتر چه باید کرد؟ حکیم زاده با بیان اینکه هر انسانی در وجودش ظرفیت پیامبر شدن را دارد اما چگونگی استفاده از لحظه لحظه زندگی و رهرو چه کسی بودن، فوز عظیم و خسران او را رقم می زند، اظهار داشت: تاثیر راهبر در بحث کارورزی بسیار با اهمیت است، دانشجو معلم در تمامی زمانی که تحت هدایت شما است از شما تاثیر می پذیرد و تجربه کسب خواهد کرد. وی استادان کارورز و کارورزی را به سبب تاثیر در شکل دهندگان آینده جامعه ایران و جهان، تاثیرگذار ترین برشمرد و افزود: استادان کارورزی حلقه های واسط میان معلم باتجربه و دانشجو معلم هستند و با تنظیم رابطه و ایجاد درک درست از معلمی به دانشجو معلمان می آموزند چگونه معلم باشند و نسل آینده را بسازند. معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت قدردانستن و احترام به تجارب معلمان، خاطر نشان کرد: استاد کارورز علاوه بر انتقال هنر معلمی و کلاس داری می تواند منابع خوب برای دریافت راهکار به دانشجو معرفی کند. حکیم زاده ویژگی های شخصیتی را مهمترین صلاحیت لازم معلمی برشمرد و گفت: معلمان با ویژگی های شخصیتی خود در ذهن ها ماندگار می شوند. وی با بیان اینکه آماده سازی دانشجومعلمان برای تدریس تنها یک بعد تربیت معلم شایسته است، تصریح کرد: بعد روانی و عاطفی، جو اجتماعی و تعاملی، بعد فیزیکی و آکادمیک چهار بعد مدرسه است که در تربیت معلم باید آنها را دید. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شاید مهمترین جنبه آمادگی و کسب مهارت معلمی توجه به بعد عاطفی و روانی در مدارس است که مورد غفلت واقع شده است. حکیم زاده تعاملات درست و ایجاد دوستی و محبت را عامل موفقیت در حرفه معلمی دانست و گفت: معلمان آینده باید نسبت به این موضوع آگاه شوند که با پذیرش و احترام به همه دانش آموزان و ایجاد این پیام مثبت که همه دانش آموزان می توانند موفق باشند. علمی**1883**2017

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: