مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست:

  سمن ها از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور هستند

کدخبر: 2251785

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، در سمینار آموزشی روش های نوین تسهیل گری و توانمند سازی مجموعه های مردم نهاد در حوزه محیط زیست، سمن ها را از ارکان اصلی توسعه پایدار عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، ژیلا مهدی آقایی اظهار داشت: تشکل های غیر دولتی بدون وابستگی به دولت به صورت داوطلبانه برای دستیابی به اهداف مشترک و مشخصی فعالیت می کنند و این تشکل ها باید فاکتورهایی مانند قانونمندی، برنامه داشتن، مسئولیت پذیری، حس مشارکت و هویت مستقل و مشخص داشته باشند.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر تشکلی با این رویکرد فعالیتش را آغاز کند بدون هیچ وابستگی می تواند موفقیت خود را تضمین کند.

آقایی در ادامه افزود: اگر مسئولان دولتی از تشکل ها در تصمیم گیری کمک نگیرند منجر به مطالبه گری بی پایه و اساس و سرخوردگی آنها می شود و دولت ها باید این سرمایه بی هزینه را به عنوان جامعه مدنی جدی بگیرند چرا که هر گونه حل مشکلات در حوزه محیط زیست بدون نقش آفرینی سمن ها و جامعه مدنی امکان پذیر نیست.

وی خطاب به تشکل های محیط زیستی اعلام کرد: با تقویت بنیه تخصصی از افتادن در دام پوپولیست محیط زیستی پرهیز کنید چرا که اعتراض های بدون پشتوانه تخصصی جدی گرفته نمی شود و ارزیابی دوره ای از عملکرد خودتان داشته باشید. حیف است از این همه پتانسیل عاشق و خوب خدای ناکرده در دامهای نامناسب بیافتد و بخواهد شما را عقب براند و فعالیت هایتان دیده نشود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: شما به عنوان ارکان اصلی توسعه پایدار می توانید نقس بسزایی در حوزه محیط زیست داشته باشید و با توانمند سازی خودتان کمک اصلی در تغییر و توسعه پایدار کشور باشید.

ژیلا مهدی آقای اذعان داشت: دفتر مشارکت مردمی برنامه ۴ ساله استراتژیک و عملی تدوین نموده که خوشبختانه برنامه خوبی است و این برنامه روی پورتال سازمان قرار گرفته تا پذیرای هر گونه نقطه نظرات دیگران باشد.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: توانمند سازی سمن ها یکی از برنامه های مداوم ماست که در سال ۹۷ ادامه خواهد داشت به طوری که این کارگاه ها در کل کشور برگزار خواهد شد.

در برنامه به ارتباطات بین بخشی هم توجه شده است. به ارتباطات بین بخشی احتیاج داریم و باید تقویت بکنیم خوشبختانه وزارت حانه ها و سازمان ها استقبال کردند.

وی در پایان اعلام کرد: ۲۲ ذینفع برای دفتر مشارکت مردمی تعریف شده است و این دفتر در جلب مشارکت عامه مردم هم فعالیت دارد چرا که عامه مردم از مهمترین ذینفعان ما هستند.

حسن پسندیده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این سمینار طی سخنانی اظهار کرد: توسعه فرهنگ محیط زیستی با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد رویکردی کم هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالاست و به دلیل اینکه آنها ارتباط بدون واسطه با مردم دارند بسیار مؤثر و کارآمد هستند.

حسن پسندیده با اشاره به اینکه ساختارهای متمرکز و دلتی کارآمدی لازم را برای تأمین همه نیازهای فعلی و آتی بشر را ندارند، افزود: برای حفظ محیط زیست علاوه بر دولت ها لازم است همه افراد برای بهبود سبک زندگی تلاش کنند و مردم در صورتی که ضرورت و اهمیت حفاظت محیط زیست را درک کنند، خود را ملزم به حفظ آن می کنند.

پسندیده تأکید کرد: مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست زمانی نمایان می شود که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست آنها را تهدید می کند. دانستن حق مردم است و اطلاع رسانی و آموزش به مردم کمک می کند تا خود بخشی از راهکار و راه حل باشند.

وی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد محیط زیستی سازمان های غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی هستند که افراد داوطلبانه در آن حضور دارند و به دلیل ارتباط بدون واسطه با مردم بسیار مؤثر و کارامد هستند. این سازمان ها اعتبار خود را در جامعه از نقش مسئولانه و سازنده خود کسب می کنند.

پسندیده اذعان کرد: نقش مهم و مؤثر سازمان های مردم نهاد در کاهش چالش های محیط زیستی انکار ناپذیر است و امروزه حضور سمن های محیط زیستی بیش از پیش احساس می شود چرا که گسترش مشارکت مردمی در زمینه محیط زیست مستلزم، ایجاد زیرساختهای مناسب جهت حضور حداکثری سمن هاست.

وی نقش سازمان های مردم نهاد در ارائه راهکار و راه حل و کمک فکری به سازمان های دولتی مهم دانست و افزود: سمن ها می بایست نظارت لازم را بر فعالیت های دولتی و بخش خصوصی در فعالیت های توسعه ای داشته باشند و برای انجام این وظیفه خطیر نیازمند کسب دانش و مهارت های لازم هستند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: آشنایی با قوانین و مقررات محیط زیست یکی از دانش ها و مهارت های لازم برای سمن هاست و برگزاری نشست با سمن های محیط زیست باعث هم افزایی، ارتباط تشکل ها با یکدیگر و فعالیت های همدیگر، آشنایی با فعالیت های دستگاههای دولتی، آشنایی با مقررات محیط زیست و حقوق محیط زیست می شود.

وی گفت: آموزش حقوق محیط زیست توسط سمن ها به مردم و حساس سازی آنها منجر به همکاری و مشارکت مردم در حل بحران های محیط زیستی، حقوق محیط زیست و توسعه پایدار می شود.

پسندیده در ادامه گفت: سمن ها می تواند موجب بازدارندگی در سیاست های گذاری های منفی در حوزه محیط زیست شوند و آنها می توانند دیده بانی و رصد مداوم وضعیت محیط زیست کمبودها و چالشهای محیط زیست را که ممکن است به دلیل هم پوشانی وظایف نهادها یا بی توجهی از دیدگاه ها مغفول مانده باشد نمایان سازند و نقشه راه لازم را برای دستیابی به محیط زیست پایدار و سالم در اختیار دستگاهها و مردم قرار دهند.

این سمینار آموزشی که با حضور پرشور و استقبال بسیار خوب اعضای تشکل های مردم نهاد مواجه شد، به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و با حضور ژیلا مهدی آقایی مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، بیدخام مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در سالن باغستان سارمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: