سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

العبادی خودزنی سیاسی کرد

کدخبر: 2251643

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حیدرالعبادی تلاش دارد با تغییر مواضع در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمهوری اسلامی دلجویی کرده و در ساختار سیاسی عراق باقی بماند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق،در کنفرانس خبری اعلام کرد که پایبندی این کشور به تحریم های آمریکا علیه ایران تنها مختص به معامله نکردن با دلار است و عراق از کل تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تبعیت نمی کند.

به نظر می رسد این اظهارات در تناقض با گفته های هفته پیش نخست وزیر عراق باشدکه اعلام کرده بود باوجود آنکه کشورش از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کند، اما با این حال این تحریم ها را با بی میلی رعایت خواهد کرد.

سید هادی سید افقهی کارشناس غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره تغیر مواضع حیدرالعبادی در حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: حیدرالعبادی با تغیر موضع خود در حمایت از تحریم های ضد ایرانی آمریکا به دنبال دلجویی از جمهوری اسلامی و حفظ منصب نخست وزیری خود در عراق است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه حیدرالعبادی دو تابعیت عراق و انگلستان دارد، خاطرنشان کرد: العبادی تحصیلات خود را در انگلستان گذرانده و رفاقت های نزدیکی با مقامات انگلستان داشته .باوجد عضویت حیدرالعبادی در حزب الدعوه اسلامی، تمایلات غرب گرایانه و لیبرال مآبانه او بیشتر از تمایلات اصول گرایانه و اسلامی است.

سید افقهی با بیان اینکه تمایلات حیدرالعبادی بر مواضع و اظهارات سیاسی اش تاثیرگذار است، ادامه داد: بعد از تصدی مقام نخست وزیری توسط العبادی، شاهد بودیم رایزنی ها، هم اندیشی ها و تعاملات او بیشتر با غربی ها و بویژه آمریکایی ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد حیدرالعبادی در حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران چند دلیل دارد، اظهار کرد : اولین عامل موثر در اتخاذ موضع عبادی تمایلات کلی او به غرب است. از این رو روابط نزدیکش با مقامات آمریکایی، انگلیسی و سعودی که از طرفدارن تیرگی روابط ایران و عراق هستند در این تصمیم گیری موثر بوده است؛ اما دلیل سوم مربوط به تلاش های او در حفظ مقام نخست وزیری در ساختار سیاسی عراق است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت حیدرالعبادی از اجرای تمام تحریم های آمریکا علیه ایران، افزود: نخست وزیر عراق بعد از اعلام مواضع خود، با موج گسترده ایی از اعتراضات درون حزبی مواجه شد و در ادامه دامنه این اعتراضات افزایش یافت و مقامات سیاسی، شخصیت های مذهبی و مردمی عراق هم به شدت با او مخالفت کردند.

سید افقهی تصریح کرد: واکنش های تندی که نسبت به تصمیم گیری عبادی شاهد بودیم، نخست وزیر عراق را به این نتیجه رساند که نوعی خودزنی سیاسی کرده و در سراشیبی سقوط سیاسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تغیر مواضع عبادی و صحبت های اخیر او مبنی براینکه عراق تنها در مبادلات دلاری، خود را ملزم به رعایت تحریم ها می داند، خاطر نشان کرد: عبادی برای جلوگیری از سقوط ،خود در صحنه سیاسی عراق و منصب نخست وزیری در سخنرانی اخیرش تغییر موضع داد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تغیر موضع عبادی زخم و خنجری که از پشت به جمهوری اسلامی و تمام کمک ها و پشتیبانی های ایران زد را التیام نمی بخشد و موضع گیری او به حدی منافقانه بود که با هیچ تصمیم گیری دیگری فراموش نمی شود و هرگز از سابقه سیاسی او پاک نخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: