رهبر صرب‌های بوسنی قتل‌عام سربرنیتسا را تکذیب کرد

کدخبر: 2249130

رهبر صرب‌های بوسنی مدعی شد، گزارش منتشر شده در سال ۲۰۰۴ که چگونگی قتل هزاران بوسنیایی را در سربرنیتسا به دست نیروهای صرب در ۱۹۹۵ توضیح می‌دهد، "غیرواقعی" و "متعصبانه" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی در جلسه پارلمانی جمهوری صرب بوسنی خواستار ابطال این گزارش شد و اظهار کرد، بسیاری از افرادی که ادعا شده قربانیان قتل عام سربرنیتسا هستند، "همچنان زنده‌اند".

این گزارش به نام ۷۸۰۶ مرد و پسر بوسنیایی اشاره می‌کند که توسط نیروهای صرب در سال ۱۹۹۵ اعدام شده‌اند. در خصوص آمار منتشر شده در این گزارش تجدید نظر شده و اکنون شمار این قربانیان را ۸۴۰۰ تن می‌دانند.

این پارلمان که تحت تسلط حامیان دودیک قرار دارد به ابطال این گزارش رای داد و آن را "غیرواقعی" دانست و به دولت فعلی صرب‌های بوسنی دستور داد که آن را لغو کند.

دودیک بارها رای دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل را درباره قتل‌عام سربرنیتسا رد کرده و آمریکا، غرب و مسلمانان بوسنیایی را به دست داشتن در این قتل‌عام متهم کرده است.

او در این جلسه گفت: "جنایت سربرنیتسا یک تراژدی برنامه‌ریزی شده با هدف تخریب وجهه صرب‌ها است."

دودیک خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی "بی‌طرف" در خصوص قتل عام سربرنیتسا شد تا "دستکاری" آمار قربانیان این جنایت متوقف شود.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اظهار کرد، هرگونه تکذیب یا "سوءتفسیر از قتل‌عام سربرنیتسا" را رد می‌کند.

دفتر اتحادیه اروپا در سارایوو اظهار کرد: از همه رهبران سیاسی سایر مقامات دارای اختیار در بوسنی و هرزگوین می‌خواهیم که در احترام به قربانیان و رواج آشتی پیش‌قدم باشند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: