انور قرقاش: از روابط ایران و نمایندگانش در منطقه غافل نیستیم

کدخبر: 2248351

وزیر مشاور امارات در امور خارجه در اظهاراتی ضد ایرانی اعلام کرد که کشورهای عضو ائتلاف عربی اجازه ایجاد تحولی استراتژیک به سود ایران در منطقه از طریق سیطره انصارالله را نخواهند داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در یک نشست خبری، گفت: شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) پس از تهدیدات حسن روحانی در رابطه با بستن تنگه هرمز، دو نفتکش عربستانی را مورد هدف قرار دادند.

وی مدعی شد: ایران به طور فعال نمایندگانش در منطقه را به کار می‌گیرد و ما از این روابط غافل نیستیم و در حالی که همه (کشورها) این رابطه را درک نمی‌کنند ما در تلاش هستیم تا یک تحول استراتژیک رخ ندهد.

قرقاش ادامه داد: ائتلاف عربی اجازه نخواهد داد که حوثی‌های (انصارالله) مورد حمایت تهران بر یمن سیطره یابند، زیرا چنین سناریویی می‌تواند ماموریت ائتلاف عربی را سخت‌تر کند.

این وزیر اماراتی با طرح این ادعا که انصارالله یمن مخالف اصلی ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران یمن هستند، مدعی شد: طبیعتا ما به وضعیت انسانی در یمن اهمیت می‌دهیم و ائتلاف عربی در تلاش است تا تبعات جنگ را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه پیش از این نیز در صفحه توییتر خود مدعی شد: با توجه به علم ژئوپلیتیک غیر ممکن است که این موضوع را نفهمیم که تهدیدات ایران در رابطه با تنگه هرمز با تجاوز حوثی ها(انصارالله یمن) علیه کشتیرانی در دریای سرخ مرتبط است. این مساله رابطه میان توجیه کننده و تابع است. ما خطر حوثی‌ها( انصارالله یمن) را درک کردیم و با آنها مقابله کردیم.

همچنین وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات انصارالله یمن به نفتکش های عربستان در دریای سرخ اعلام کرد که این اقدام یک اقدام تروریستی به شمار می رود و کشتیرانی بین المللی را به خطر می اندازد و بر تداوم خطرات شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) بر کشتیرانی آزاد و تجارت جهانی از طریق دریای سرخ تاکید دارد. این تجاوز بار دیگر بر نقش منفی و خطرناک ایران در حمایت از حوثی ها(انصارالله یمن) و دادن سلاح موشک بالستیک به آنها که صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند، تاکید دارد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از این در بیانیه ای اعلام کرد که حوثی ها به دو نفتکش بسیار بزرگ عربستان در دریای سرخ حمله کردند که یکی از آنها متحمل خسارات جزئی شد.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی تمامی صادرات نفت از تنگه باب المندب را بلافاصله و تا زمانی که وضعیت مشخص شده و ترانزیت دریایی از این آبراه ایمن شود، متوقف خواهد کرد. دو نفت‌کشی که هدف حمله قرار گرفتند، متعلق به شرکت بحری (Bahri) بودند و یکی از این نفت‌کش‌ها متحمل خسارت جزئی شد. دو میلیون بشکه ظرفیت هر یک از این نفت‌کش‌ها در زمان حمله پر بود و این نفت‌کش‌ها برای صادرات نفت عازم بودند. این حملات هیچ مصدومی یا لکه نفتی منجر به خسارات زیست محیطی فاجعه آمیز نداشت. در حال حاضر تلاشها برای منتقل کردن نفت‌کش آسیب دیده به نزدیک‌ترین بندر سعودی در جریان است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سفر اخیرش به سوئیس در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد تلاش برای قطع صادرات نفت ایران هشدار داد: اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. نفت ایران صادر نشود، نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. اگر شما می‌توانید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در مورد اظهارات وزیر خارجه امارات مبنی بر اینکه حمله اخیر انصارالله به نفتکش عربستانی در باب‌المندب با تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز ارتباط مستقیمی دارد، تصریح کرد: علیرغم نگاه سازنده و مثبتی که ایران با همسایگان خود دارد،‌ ایشان (وزیر خارجه امارات) هر از چند گاهی سخنان بی‌ربطی مطرح می‌کند، این سخنان در حد و اندازه ایشان نیست. این کشور در این حد و اندازه نیست که بخواهد این درشت‌گویی‌ها را انجام دهد و مشکلات و معضلاتی که توسط این کشور و شریکش (عربستان) در یمن رخ داده است را فرافکنی کند و بخواهد پای دیگران را به این صحنه باز کند. امارات نقش اساسی در ایجاد فاجعه انسانی در یمن داشته است. مردم یمن نیز بر روی هدف و خواسته خود جدی هستند و متکی به اقدامات در سلاح‌های خود هستند. ایران همانگونه که بارها تکرار کرده هیچگونه نقشی در ارسال سلاح به یمن ندارد و این اتهامات فرافکنی صرف است و امارات باید هر چه زودتر متوجه این رفتار غلط خود شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: