نخستین پیام‌رسان ایرانی در سال ۸۶ چگونه زمینگیر شد

کدخبر: 2247396

یک تحلیلگر فضای مجازی گفت: در کشور ما یک تیم دانشجویی نخبه در سال ۱۳۸۶ یک پیامرسان به نام محاوره را طراحی کردند اما وزارت ارتباطات به‌جای حمایت از این جوانان که دارای مجوز سازمان انفورماتیک بودند، از این پیامرسان شکایت و ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ روح الله مومن نسب در هفدهمین نشست "شنبه های انقلاب" با موضوع "فناوری اطلاعات و فضای مجازی" با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفتهای خیره کننده در بخش تولید نرم افزار هستیم، اظهار کرد: ما امروز قدم به قدم با کشورهای مدعی در این بخش در حال حرکت هستیم.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی با بیان اینکه شروع کار اینترنت در دنیا با ایمیل توامان بوده است، خاطرنشان کرد: در کشور ایمیلهای ایرانی مانند رایانامه، چاپار، میهن مهر و النو وجود دارند که می توان از اینها بجای جی میل و یاهو استفاده کرد.

وی افزود: سرویسهای ایمیل ایرانی سالها پیش راه اندازی شدند به عنوان نمونه سالها پیش یک تیم دانش آموزی در مدرسه خود با پول توجیبی یک سرویس ایمیل را طراحی کردند.

مومن نسب با اشاره به سرویسهای وبلاگ نویسی و پیشرفت آن در کشور گفت: سرویسهای وبلاگ نویسی چنان در کشور پیشرفت کرده اند که گوگل بلاگر به عنوان یک سرویس قدرتمند خارجی قصد خرید یکی از سرویسهای وبلاگ نویسی ایرانی را داشت و امروز اگر فردی قصد ساخت وبلاک داشته باشد به یکی از سرویسهای ایرانی مراجعه می کند.

وی با بیان اینکه جوانان ایرانی موتورهای قوی جستجوگر اینترنتی را طراحی کرده اند، تصریح کرد: موتور جستجو گر "پارسی جو" و "یوز" یا "سلام" بسیار قوی و دارای خدمات متنوعی هستند که گوگل دارای این تنوع در خدمات نیستند و جستجوگرهای ایرانی حداقل، در زبان فارسی بهترین خدمات را به کاربران ارائه می دهند.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی جوانان ایرانی را پیشگام طراحی شبکه های اجتماعی و پیامرسانها، معرفی کرد و گفت: 9 ماه قبل از رائه فیس بوک در ایران یک شبکه اجتماعی به نام پارسیار و 3 ماه قبل از آن شبکه اجتماعی کلوب فعالیت می کردند، در حوزه پیامرسانها نیز در سال 1386 قبل از ورود واتساپ و لاین و تلگرام در کشور، پیامرسان ایرانی محاوره فعالیت می کرد.

مومن نسب با اشاره به شکایت وزارت ارتباطات از یک پیامرسان داخلی یادآور شد: در کشور ما یک تیم دانشجویی نخبه در سال 1386 یک پیامرسان به نام "محاوره" را طراحی کردند اما وزارت ارتباطات به جای حمایت از این جوانان که دارای مجوز سازمان انفورماتیک بودند، از این پیامرسان شکایت و به نوعی راه را برای ورود پیامرسانهای خارجی هموار کرد و متاسفانه این پیامرسان زمینگیر شد.

وی افزود: قوانین دست و پاگیر و محدود کننده بلای جان صنعت IT داخلی است؛ پیامرسان داخلی به نام دیالوگ که پس از پیامرسان وی چت بوجود آمد و دارای 25 میلیون کاربر بود نیز با قطع سرورهایش، دچار سرنوشتی مشابه پیامرسان محاوره شد.

مومن نسب به پیچیدگیهای نرم افزارهای پیامرسان اشاره و خاطرنشان کرد: این نرم افزارها باید برای تمام پلت فرمها طراحی شوند و تبادل پیام به صورت لحظه ای دارای ظرافت و پیچیدگیهای خاصی است که بعضی از کشورهای مدعی از طراحی چنین نرم افزارهایی عاجزند.

وی با بیان اینکه در سایر حوزه های مجازی شاهد خلاقیت خیره کننده جوانان ایرانی هستیم متذکر شد: نرم افزارهای تصویر رسام به جای اینستاگرام و در حوزه میکروپلایتها نرم افزارهای ایرانی جملک و یادسا به جای توییتر قابلیت جایگزینی دارند.

این تحلیگر ارشد فضای مجازی با بیان اینکه در حوزه نقشه(map) نیز فعالیتهای مهمی داشته ایم، تصریح کرد: نقشه پارسی جو توانایی جایگزینی به جای گوگل مپ را دارد و تاکسی یابها می توانند با اطمینان خاطر از نقشه های ایرانی که دارای دقت و سرعت بالایی هستند، استفاده کنند.

مومن نسب به مسیریابها نیز اشاره کرد و گفت: مسیریابهای "دال" و "سپهر" بسیار دقیق هستند به نحوی که دست اندازهای موجود در معابر نیز قابل مشاهده هستند و کیفیت خوب و دقت بالایی دارند.

وی از پیشرفتهای چشمگیر در بخشهای دیگر نام برد و تاکید کرد: در بخش طراحی آنتی ویروس، ویدئورسانه، کالارسان، تاکسی رسان، کتاب رسان و پخش زنده اینترنتی نیز شاهد درخشش برنامه نویسان جوان ایرانی بوده ایم.

مومن نسب با بیان اینکه بزرگترین مسابقه برنامه نویسی در ایران برگزار می شود اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای معروف و برند دنیا برای باگ گیری نرم افزارهایشان متوسل جوانان ایرانی می شوند و حتی شرکتهایی در داخل هستند که برای شرکتهای آمریکایی بازی تولید می کنند.

این کارشناس حوزه فضای مجازی درباره مشکلات امروز نخبگان عرصه فضای مجازی گفت: یک نرم افزار داخلی مجبور است از چندین سازمان و ارگان مجوز بگیرد مالیات بپردازد و با جذب کاربر مجبوربه پرداخت مبالغ بالایی است در صورتی که یک نرم افزار خارجی در داخل کشور ما دچار چنین محدودیتها و مشکلاتی نیست و این قوانین و شرایط سخت فعالیت، بازار را در اختیار نرم افزارهای خارجی که به هیچ کدام از قوانین کشور پایبند نیستند، دهد.

مومن نسب به شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ما در این حوزه به استارت آپهای ایرانی اعتماد کنیم بیش از 100 هزار شغل با درآمد بالا برای جوانان ایرانی ایجاد خواهد شد اما متاسفانه با تمام پیشرفتها در حوزه IT شاهد بیکاری فارغ التحصیلان این رشته هستیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: