یادداشت اقتصادی

امکان توسعه روابط اقتصادی با ترکیه در قالب ۵ طرح عملیاتی

کدخبر: 2247012

استفاده از پیام رسان موازی سوئیفت برای جلوگیری از رصد تراکنش‌های بانکی، اتصال شبکه پرداخت کارتی کشورهای تحت تحریم، انعقاد قرارداد جدید فروش گاز و مجوز تاسیس یک بانک بزرگ ایرانی از جمله پیشنهادات قابل ارائه به ترکیه در شرایط کنونی است.

عبدالرضا آل علی: ایالات متحده از ابزار تحریم علیه ایران استفاده کرد و به دلیل ضعف‌های مزمن در بدنه بانکی کشور، بازار ارز ایران دچار تلاطم شد و نقدینگی سرگردان - که برای سالیان متمادی رشدی چند برابری نسبت به تولید ناخالص ملی داشته است - به بازار ارز سرازیر شد.

آقای ترامپ هم با درک این نقطه ضعف، سوار موج شد و گفت که من تحریم‌ها را تشدید می کنم و خیلی خوب توانست جریان رسانه‌ای را به این سمت هدایت کند؛ بسیاری از مردم هم تصور می‌کنند که تلاطمات بازار ارز ناشی از تحریم‌هاست و اینطور وانمود می‌شود که اگر تحریم‌ها تشدید نمی‌شد، این تلاطمات هم بروز نمی‌کرد. در حالیکه اقتصاد ایران مدت‌ها مستعد چنین بحرانی بود و نیاز به یک چاشنی داشت که موقعیت شناسی ترامپ هم این فضا را ایجاد کرد.

با نتیجه بخش بودن این ابزار علیه ایران، آقای ترامپ سعی در استفاده گستاخانه از این ابزار علیه دیگر کشورها کرده است و چنانچه درخواست‌های آمرانه وی اجابت نشود، آن کشور تحت تحریم روانی و رسانه‌ای قرار گرفته و ممکن است دچار بحران شود. واقعیت این است که بخش عمده‌ای از نمایش اقتدار ترامپ ، صرفا روانی و رسانه‌ای است و نشان می‌دهد که چقدر به اهمیت رسانه و مدل استفاده از آن تبحر دارد.

در روزهای اخیر کشور ترکیه تحت فشار جنگ تجاری با امریکا قرار گرفته و پول ملی این کشور حدود 50 درصد دچار افت ارزش شده است. علاوه بر این، اعمال تعرفه برخی صادرات این کشور به ایالات متحده و استفاده از ادبیات تند در تعاملات بین رهبران ترکیه و ایالات متحده، این فرصت را ایجاد کرده است که بین کشورهایی که تحت جنگ اقتصادی و تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌­اند، نوعی همگرایی ایجاد شود.

در حال حاضر، فضای بین­‌المللی در این خصوص نیز مساعد است. کشورهای ترکیه، روسیه و ایران تحت تحریم قرار گرفته اند و در کشورهای پاکستان و مالزی نیز فضای سیاسی به نفع جمهوری اسلامی تغییر کرده است.

این شرایط می‌­تواند زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی و بانکی با این کشورها شود. به‌عنوان نمونه، موارد زیر می‌­تواند در اسرع وقت در ارتباطات بین ایران و ترکیه پیگیری شود و شرایط به‌گونه ‌­ای است که احتمال زیاد رئیس جمهور ترکیه این موارد را امضاء خواهد کرد:

1. استفاده از پیام رسان موازی سوئیفت برای جلوگیری از رصد تراکنش‌های بانکی این کشورها توسط ایالات متحده؛

2. تغییر عملیات واسطه‌گری ارزی از اروپا به کشورهای طرف تجاری با بکارگیری پیمان‌های پولی دوجانبه؛

3. اتصال شبکه پرداخت کارتی کشورهای تحت تحریم برای ارز مسافری و دانشجویی؛

4. انعقاد قرارداد جدید بلند مدت فروش گاز؛

5. مجوز تاسیس یک بانک بزرگ صرفا ایرانی در ترکیه.

با توجه به بحرانی بودن شرایط در ترکیه و روسیه، به نظر می‌رسد چنانچه وزارت خارجه این پیشنهادات را با جدیت پیگیری کند، می‌توان شاهد اتفاقات اقتصادی مثبت بین سه کشور تحت تحریم - یعنی روسیه، ایران و ترکیه - بود. بویژه ترکیه، که بعید است این درخواست‌ها توسط آقای اردوغان در شرایط فعلی اجابت نشود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: