گزارش خبری - تحلیلی مهر؛

بحران کاغذ دامنگیر «اطلاعات»/ قلب «دنیای ورزش» هم از تپش ایستاد

کدخبر: 2245189

کمتر از یک ماه مانده به ورود «دنیای ورزش»، یکی از قدیمی‌ترین مجلات موسسه «اطلاعات» به ۵۰ سالگی، مسائل مالی و بحران کاغذ موجب شد که قلب این نشریه هم از تپش بیفتد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تقویم رسمی کشور، فردا با عنوان «روز خبرنگار» به ثبت رسیده است اما به نظر می‌رسد به خاطر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها که عمدتاً متاثر از بحران کاغذ است، امسال باید به جای تبریک، این روز را به اهالی رسانه تسلیت گفت.

تنها در یک ماه اخیر، دست کم یک روزنامه سراسری (همبستگی) و چندین نشریه مکتوب به خاطر همین مشکلات، انتشار خود را متوقف کرده‌اند و تعدادی از روزنامه‌ها از جمله همشهری، سازندگی و هفت صبح نیز برای جبران هزینه‌های خود، از تعداد صفحاتشان کم کرده‌اند و خلاصه اینکه، حال مطبوعات اصلاً خوب نیست.

در حالی که نشریات و روزنامه‌های سراسریِ بخش خصوصی هر یک به طریقی با مشکلات مربوط به افزایش سرسام‌آور کاغذ دست به گریبان شده‌اند، روزنامه‌های بزرگ بخش دولتی هم از آسیب‌های این بحران در امان نمانده‌اند و تنش‌های بازار کاغذ، این بار دامنگیر یک موسسه بزرگ دیگر مطبوعاتی شده است.

خبرهایی که این روزها از موسسه «اطلاعات» به گوش می‌رسد، زنگ خطر جدی را برای فعالیت رسانه‌ای در فضای مکتوب جامعه ایران، عملاً به صدا درآورده است؛ کمتر از یک ماه مانده به ورود «دنیای ورزش»، یکی از مجلات زیرمجموعه موسسه «اطلاعات» به ۵۰ سالگی‌اش، خبر رسید که قلب این نشریه هم از تپش ایستاد.

«جمشید حمیدی» روزنامه‌نگار و قدیمی‌ترین عضو تحریریه «دنیای ورزش» در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دو هفته پیش تصمیم مدیران موسسه اطلاعات مبنی بر توقف انتشار این نشریه به اطلاع او و همکارانش در «دنیای ورزش» رسیده است، گفت: علت این تصمیم، مشکلات مربوط به کاغذ و در عین حال اُفت کیفی مجله عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ شهریور امسال پنجاهمین سال انتشار «دنیای ورزش» است و یکی از برندهای موسسه اطلاعات است، افزود: اگرچه با توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی، نشریات با اُفت در شمارگان رو به رو شده‌اند، اما به نظر من می‌شد که با راهکارهایی از توقف انتشار «دنیای ورزش» جلوگیری کرد و با خونی تازه‌تر آن را احیا کرد.

این روزنامه‌نگار باسابقه که از خاطره تیراژهای ۲۸۰ هزار نسخه‌ای این نشریه هم در سال‌های پس از انقلاب سخن می‌گفت، در عین حال برخی انتقادها به اُفت کیفی این نشریه را در سال‌های اخیر، وارد دانست و ادامه داد: روزنامه‌نگارانی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در دامن «دنیای ورزش» پرورش یافتند، بعدها مسئول اداره صفحات ورزشی رسانه‌های مختلف و حتی رادیو و تلویزیون شدند و این موفقیت کمی برای این نشریه نبود.

حمیدی که خود معلم ورزش بوده و هست و در عین حال به خاطر علاقه‌اش به فعالیت روزنامه‌نگاری در حوزه ورزش، مسئولیت صفحات والیبال «دنیای ورزش» را بر عهده داشته است، گفت: تعدادی از همکاران رسمی دنیای ورزش به بخش کارگزینی موسسه اطلاعات معرفی شده‌اند تا در بخش‌های دیگر موسسه مشغول به کار شوند. البته مدیران موسسه اطلاعات این حق را دارند که درباره سرنوشت نشریات موسسه تصمیم بگیرند چون به هر حال باید دخل و خرج این موسسه با هم جور باشد اما به نظر من ۱۰ سال پیش‌تر می‌شد برای چنین روزهایی، تصمیمات بهتری گرفت.

همچنین «انشاءالله رحمتی» سردبیر نشریه «اطلاعات حکمت و معرفت» درباره صحت و سُقم شایعات پیرامون توقف فعالیت این نشریه پس از ۱۳ سال انتشار، ضمن تائید برخی مشکلات مالی در مجموعه موسسه اطلاعات که عمدتاً به بحران کاغذ هم مربوط می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر نه مسئله تعطیلی نشریه «حکمت و معرفت» قطعی است و نه ادامه منظم انتشار آن به صورت ماهیانه؛ در واقع موضوع فعلاً در ابهام قرار دارد.

وی با اشاره به پیشنهادهایی که برای تداوم انتشار این مجله نسبتاً قدیمی در اطلاعات به مدیران این موسسه ارائه کرده است، افزود: احتمال دارد این نشریه به صورت فصلنامه دربیاید تا هزینه‌هایش کمتر شود اما باید دید در مورد نحوه پیشنهادیِ انتشار «حکمت و معرفت» می‌توانیم به توافق برسیم یا نه که این مسئله، مبهم است و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

سردبیر نشریه «حکمت و معرفت» تاکید کرد که موسسه اطلاعات هم مانند بسیاری دیگر از موسسات مطبوعات و رسانه‌های مکتوب با مشکلات مالی و به ویژه بحران کاغذ دست به گریبان است و مدیران، بیم آن دارند که نتوانند برخی از عناوین نشریات زیرمجموعه آن را کمافی السابق، منتشر کنند.

همچنین خبرنگار مهر درباره وضعیت فعالیت سایر نشریات زیرمجموعه موسسه اطلاعات کسب اطلاع کرد که بر این اساس، مجله «جوانان» که پیشتر به صورت هفتگی منتشر می‌شد، به صورت ماهیانه و با سردبیری «فتح‌الله جوادی» - که همزمان سردبیری «اطلاعات هفتگی» را بر عهده دارد - منتشر خواهد شد. علاوه بر این نشریات «اطلاعات سیاسی - اقتصادی»، «اطلاعات فرانسه» (که به زبان فرانسوی منتشر می‌شود) کمافی‌السابق منتشر می‌شوند.

بر اساس همین گزارش، مشکلات مورد اشاره هنوز به خود روزنامه اطلاعات سرایت نکرده و این روزنامه کمافی‌السابق و در همان تعداد صفحات منتشر خواهد شد. ضمن اینکه ضمائم این روزنامه که همراه با خود روزنامه و تقریباً به صورت روزانه منتشر می‌شدند، شامل آفتاب مهتاب، اجتماعی، ادب و هنر، اطلاعات، خانواده، دانش و فرهنگی، کما فی‌السابق منتشر می‌شوند و مشکلی برای ادامه انتشار آنها، فعلاً وجود ندارد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: