نیروی هوایی یمن وارد کارزار می‌شود؛

برگ‌ برنده یمنی‌ها برای ادامه جنگ با آل‌سعود چیست؟!

کدخبر: 2240873

در آخرین روزهای تیرماه بود که نیروهای انصارالله یکی از شرکت های پالایشگاه نفتی آرامکو را با استفاده از پهپاد دور برد "صماد ۲" هدف قرار دادند. در همان روزها بود که محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: نیروی هوایی یمن به زودی وارد نبرد با متجاوزان سعودی - آمریکایی می شود.

در آخرین روزهای تیرماه بود که نیروهای انصارالله یکی از شرکت های پالایشگاه نفتی آرامکو را با استفاده از پهپاد دور برد "صماد 2" هدف قرار دادند. در همان روزها بود که محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: نیروی هوایی یمن به زودی وارد نبرد با متجاوزان سعودی - آمریکایی می شود. جنگنده های یمنی به زودی خواهند توانست وارد میدان مقابله با جنگنده های ائتلاف سعودی - آمریکایی و هم پیمان های آن شوند و به این ترتیب ملت یمن می تواند از حریم هوایی خود حفاظت کند. این جملات الحوثی یعنی جنگ یمن وارد فاز جدید شده که عربستان و آمریکا به هیچ وجه حتی فکر آن را هم نمی کردند.

پهپاد «صماد 2 »، سلاح یمنی جدیدی است که در چهارمین سال تجاوز و محاصره آمریکا و عربستان علیه یمن توسط مزدوران سعودی و اماراتی، وارد میدان نبرد شد. این پهپاد یک پرنده دور برد است که توانایی پرواز فراتر از 1000 کیلومتر را دارد و ویژگی مهم آن در نفوذ به حریم هوایی عربستان و عدم ردیابی از سوی رادارها و تجهیزات پیشرفته ارتش آل سعود است. حمله یک پهپاد شناسایی به شرکت آرامکو با عمق راهبردی آن، به معنای انتخاب یک هدف راهبردی با ابعاد نظامی و اقتصادی است، به گونه ای که بر همه تصمیم های آتی عربستان درباره ادامه تجاوز به یمن تاثیرگذار خواهد بود و همچنین بر طرح گسترده عربستان برای اقتصاد بدون نفت، تاثیرگذار است.

قطعا انتخاب پالایشگاه نفتی برای حملات موشکی تصمیمی راهبردی و هوشمندانه است که از طرف ارتش و کمیته های مردمی یمن گرفته شده و نشان از اهداف اقتصادی و نظامی یمنی ها برای تخریب زیر ساخت ها اساسی و حیاتی عربستان سعودی دارد و همچنین طبق گفته سخنگوی ارتش یمن یک سرآغاز قوی برای مرحله ای جدید از بازدارندگی در برابر تجاوز است، بنابراین این عملیات پهپادی، یک نقطه عطف اساسی در نبرد با دشمنان به شمار می رود.

نیروی هوایی یمن وارد کارزار می شود

نیروی هوایی فعلی یمن دست کم تا قبل از تجاوز ائتلاف سعودی ، بازمانده ای از دو کشور یمن شمالی و یمن جنوبی بود. یمن جنوبی جنگنده هایی چون میگ ۲۳ و میگ ۲۱ را در خدمت داشت که بعدها به یمن متحد راه پیدا کرد، ولی در دهه ۱۹۹۰ با پیوند دو یمن همچنان از روسیه خرید نظامی می شد. تا قبل از حمله عربستان به یمن، این کشور دارای ۱۳ فروند اف ۵ سری E و F ، ۲۰ فروند میگ ۲۶ و ۲۱ فروند سوخو ۲۲ بود که البته پیشرفته ترین جنگنده آن ها ۲۰ فروند میگ ۲۹ اس ام تی پیشرفته نسخه میگ ۲۹ بود که با توجه به سخنان محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن باید شاهد ورود این جنگنده ها به کارزار یمن باشیم.

همچنین بدنه ناوگان بالگردهای نیروی هوایی یمن را امروزه گونه های روسی Mil Mi-17 Hip-E، Mi-171Sh، Mi-8T، Mil Mi-14 Haze،و Mi-24D ،و Ka-27/ 28 و تعدادی بالگرد آمریکایی - ایتالیایی آگوستا بل Agusta-Bell AB204/AB205 وAB206Bو Agusta-Bell AB212 Twin Huey و Agusta-Bell AB214 تشکیل می دهد.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله با اشاره به حملات ائتلاف متجاوز ضد یمن گفت: نیروهای مقاومت یمن خواهان کشتن نیستند، اما در مقابل تداوم حملات این متجاوزان هم دست بسته نمی نشینند. عبدالسلام با اشاره به توانمندی های داخلی یمن در مسیر ارتقا موشک های بالستیک، هوایی و دریایی ارتش این کشور، هرگونه ارتباط ایران با اتفافات جاری در یمن را تکذیب کرد. عربستانی ها این واقعیت را نادیده گرفتند که یمن انباری از موشک های استراتژیک در اختیار دارد که اگر ارداه کند می تواند به راحتی ریاض و ابوظبی را شخم بزند.

اهداف حمله پهپادهای یمنی به آرامکو

حمله پهپادهای یمنی به شرکت دولتی آرامکو عربستان به عنوان بزرگترین شرکت نفتی جهان و شریان اصلی اقتصاد سعودی ها در درجه اول می تواند تاثیر به سزایی بر برنامه های اقتصادی این کشور از جمله طرح "چشم انداز 2030سعودی" بگذارد. این طرح توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که در حال حاضر سکان اصلاحات اقتصادی را در این کشور در دست دارد در آوریل 2016 ارادئه گردید.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

طبق این سند، عربستان قصد دارد تا حد زیادی وابستگی به نفت را کاهش داده و با ایجاد ساختارهای اقتصادی جدید، تنوع اساسی در درآمدهای خود از مسیر توریسم و تحول در بخش های آموزش، سلامت، زیر ساخت و خدمات ایجاد کند. بخشی از این طرح مربوط به تقویت فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، اقزایش میزان صنایع غیر وابسته به نفت، افزایش حجم تجارت میان عربستان و سایر کشورها و از همه مهم تر افزایش سرمایه گذاری دولت بر روی ساخت سلاح و مهمات است.

در این راستا سعودی ها برای اجرای طرح چشم انداز 2030 و کاهش وابستگی نفتی این کشور، خود را آماده فروش بخشی از سهام آرامکو در بورس می کنند. این امر زمانی قابل اجرا است که امنیت پالایشگاه های نفتی عربستان تامین باشد، اما حمله پهپادی انصارالله که به مهم ترین پالایشگاه نفتی آرامکو در ریاض انجام شد به معنای عدم امنیت این پالایشگاه ها بوده و طبیعی است که ارتقای قدرت موشکی یمنی ها در روند واگذاری آرامکو به بخش خصوصی می تواند مشکلات و نگرانی هایی ایجاد کند.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

از طرف دیگر حمله پهپادی اخیر نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان می تواند هدف راهبردی دیگر در بعد نظامی را دنبال کند، به گونه ای که بر تصمیم های آتی عربستان درباره ادامه تجاوز به یمن تاثیر بگذارد. نخستین پیام عملیات اخیر این است که حالا دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی، دور از دسترس ارتش و کمیته های مردمی یمن نیست، همانطور که پهپادها فرودگاه ابوظبی را نیز بدون کوچک ترین خطایی هدف قرار دادند. قطعا این حملات اولین پیام به اماراتی بود که تصور می کرد دست ارتش یمن به آنها نخواهد رسید و می توانند بدون رسیدن ارتش و کمیته های مردمی، به شهرهای یمن دست درازی کنند.

پهپاد صماد 2 صلاح جدید نیروهای انصار الله در برابر متجاوزان

پهپاد صماد 2 به عنوان صلاح جدید نیروهای انصار الله با قدرت و فناوری بالا و با برد بیش از یک هزار کیلومتر بدون آنکه صدها رادار و پدافند هوایی سعودی متوجه آن شوند توانست یکی از مهم ترین اهداف راهبردی خود تاسیسات نفتی آرامکو بدون هیچ گونه خطایی مورد هدف قرار دهد و این دقت بالا یک تهدید راهبردی برای امنیت ملی و همچنین اقتصادی عربستان به شمار می رود. تاکنون مراکز حساس اقتصادی و نظامی عربستان با خطر موشک های بالستیک یمن مواجه بودند و اکنون خطر پهپادهای دوربرد انصارالله نیز اضافه شده است. پیامدهای این عملیات تنها به هدف قرار گرفتن مراکز اقتصادی محدود نمی شود، بلکه به لحاظ نظامی هم در ادامه جنگ میان دو کشور نیز تایثر گذار خواهد بود.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

احمد دستمالچی کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به صحبت های محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن مبنی بر اینکه نیروی هوایی یمن به زودی وارد نبرد با متجاوزان سعودی - آمریکایی می شود، گفت: بعد از گذشت مدت ها از حمله سعودی ها علیه یمن، نیروهای این کشور برای مقابله با عربستان و دفاع از خود استراتژی جدیدی را اتخاذ کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه یمن و فاجعه بزرگ انسانی یعنی نسل کشی در این کشور اظهار کرد: بنابراین نیروهای یمنی با اتخاذ استراتژی جدید خود به مقابله با جنایت ها و اقدامات عربستان سعودی پرداخته اند و با هدف قرار دادن تمام تأسیسات حیاتی عربستان و امارات به وسیله جنگ افزارهای خود از قبیل پهپاد، موشک و دیگر امکانات زنگ خطر را برای آنها به صدا در آوردند.

دستمالچی با بیان اینکه در آینده تحولات یمن و عربستان سعودی شاهد یک مرحله جدیدی هستیم افزود: اکنون نیروهای یمنی می توانند با استفاده از این جنگ افزارها اهداف نظامی، سیاسی و اقتصادی عربستان را هدف قرار دهند. امروزه تیرهای یمن به ریاض و ابوظبی رسیده است و در آینده ممکن است سایر تأسیسات عربستانی در معرض اهداف آنها قرار گیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: وضعیتی که بین یمن و عربستان وجود دارد، فوق العاده خطیر است و به همین دلیل عربستان صادرات نفت خود از تنگه باب المندب را قطع کرده و این تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت جهانی نفت خواهد گذاشت. عربستان باید برای آینده تصمیم جدی بگیرد که آیا می خواهد با این وضعیت جنگ را ادامه و هزینه های آن را علیه خود افزایش دهد یا تصمیم به مذاکره گیرد؟ که احتمالا با ادامه شرایط و وارد شدن چند ضربه دیگر آنها وادار به انجام مذاکره می شوند.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

از موشک «صرخه» تا موشک «برکان 2 »، راهی که خیلی زود طی شد

سید عبدالملک بدر الدین الحوثی فرمانده انقلاب یمن نیز در ماه های اخیر اشاره کرده بود که ما مراحل نظامی مهمی را پشت سر گذاشته ایم که در راس آن تقویت قدرت موشکی و هوایی ماست، که از موشک «صرخه» به «برکان 2 »رسیده و با آن ریاض را هدف گرفتیم و ان شا الله به دورتر از ریاض هم خواهد رسید.

الحوثی همچنین گفته که «ساخت موشک برکان 2 غیرممکنی بود که برای ما ممکن شد و در دستاورد مهم و بی نظیر دیگری ما شروع به ساخت پهپادهایی کردیم که برد، ارتفاع و کارایی بیش تری خواهد داشت و به طور کلی مسیرهایی را در پیشرفت سیستم پدافند هوایی طی کرده ایم که تاثیر و کارآمدی آن را در واقع امر خواهیم دید». سید عبدالملک الحوثی پیش تر گفته بود که امور غافلگیرکننده ای در راه است!

صنایع نظامی یمن تنها در چند موشک و پهپاد خلاصه نمی شود، آنها تجهیزات دیگری اعم از توپخانه های هوشمندی مشابه bonus155 که برد آن به بیش از 25 کیلومتر می رسد و همچنین تانک های هوشمند و موشک اندازهای مدرن و دوربرد که مشابه موشک های ام270 را در دست ساخت دارد. همچنین اسلحه های ضد نفر و ضد زره صارم، خاطف، اشتر، حاسم، ذوالفقار، سرمد و قاصم امروز در میدان نبرد یمن حضور دارند و بلای جان مزدوران آل سعود شدند.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

نیروهای متجاوز به بهانه استفاده از کالاهای مختلف نظیر کودهای شیمیایی کشاورزی و لوله های آب در ساخت موشک ها، از ورود آنها به یمن جلوگیری می کنند. آنها معتقدند که موشک های یمنی از خارجِ این کشور وارد می شوند. اما تجربه نشان داده که قبل از هر عملیات موفق شلیک موشک بالستیک، تجربه های ناموفقی نیز وجود دارد. این موضوع می تواند اتهام واهی قاچاق موشک ها از خارج را از بین ببرند. در همین رابطه در ۲۴دسامبر گذشته یک موشک لحظاتی بعد از پرتاب در شمال صنعا فرود آمد. تعداد دیگری از موشک ها نیز به شیوه مشابه همین روند، طی سال گذشته در استان های صعده و عمران و الجوف و تعز و حجه سقوط کردند.

هفت روزی که چهار سال طول کشید

همگان دیدند که پهپاد صماد 2 با طی کردن مسافتی بیش از هزار کیلومتر به ریاض رسید و تاسیسات نفتی سعودی ها مورد هدف قرار داد. این مسئله به این معنا است که شهرهای طی شده توسط این پهپاد می تواند به عنوان هدف های بعدی انصارالله باشد. علاوه بر این، پهپاد صماد2 با برخورداری از سطحی پیشرفته از نظر سیستم های نشانه گیری و تکنولوژی قوی است و پیمودن مسافت 1300 کیلومتر در خاک عربستان تا ریاض، بدون آنکه از طریق پدافند هوایی پاتریوت عربستان رهگیری یا از طریق رادارهای نظامی رصد شود، نشان از آن است که این پهپاد به دستگاه های پیشرفته ایجاد پارازیت مجهز است و از توانمندی برای مانور تاکتیکی و استتار برخوردار است. همه این ابعاد به معنای موفقیت انصارالله در نبرد بازدارندگی است.

قدرتی که نادیده گرفتن آن، برای آل سعود گِران تمام شد

شاید روزی که بن سلمان دستور حمله به یمن را صادر کرد فکرش را هم نمی کرد که در چنین باتلاقی گرفتار شود. او در زمان حمله با افتخار اعلام کرد که در عرض یک هفته به صنعا خواهد رسید، یک هفته ای که چهار سال طول کشیده و ظاهرا هنوز هم ادامه خواهد داشت، زیرا تجربه نشان داده که آغازکننده هر جنگی حتما پایان دهنده آن نیست و این موضوع صد در صد در مورد جنگ یمن صِدق می کند. انصارالله یمن امروز به یک قدرت بازدارندگی کامل رسیده و در همه زمینه ها در مقابل متجاوزان ایستادگی می کند. اگر در روزهای نخست یمنی ها فقط عملیات های ایذایی و مختصر انجام می دادند، امروز با تکیه بر توان داخلی خود و به راحتی به قلب ریاض و ابوظبی موشک شلیک می کنند و وارد فاز حملات هوایی با پهپاد شده اند، حملاتی که بسیار مهم و راهبردی است و زمین بازی در این جنگ را تغییر داد. این تغییر زمین بازی یعنی عربستان و متحدانش دیگر در امان نیستند و نمی توانند به راحتیِ روزهای نخست سیاست بزن در رو را پیاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: