روزنامه سوری گزارش کرد

شهروندان حلب سوریه: خواب ترکیه برای اشغال حلب تعبیرنشدنی است

کدخبر: 2237416

شهروندان شهر حلب، بزرگ‌ترین شهر سوریه که یک سال و نیم پیش به دست ارتش سوریه و نیروهای مقاومت آزاد شد، رؤیای ترکیه برای تسلط بر این شهر را دست نیافتنی توصیف کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الوطن» سوریه امروز یکشنبه در گزارشی نوشت که شایعات رسانه ترکیه‌ای درباره تقلای ترکیه برای تسلط بر حلب از طریق مذاکره با روسیه با تمسخر شدید اهالی حلب همراه شده است.

طبق نوشته «الوطن»، مردم شهر حلب سوریه ضمن دست‌نیافتنی خواندن رویاهای ترکیه، ایمان و وفاداری خود را به دولت سوریه اعلام و موفقیت ارتش سوریه در برهم زدن محاسبات ائتلاف‌های مختلف علیه سوریه را تمجید کردند.

بنا بر این گزارش، اخیرا روزنامه «ینی شفق» ترکیه در خبری مدعی شده است که هیئت‌های ترکیه و روسیه برای واگذاری [و الحاق] کنترل حلب به ترکیه در حال مذاکره بوده و در صورت توافق نیروهای ارتش ترکیه - ارتش آزاد سوریه کنترل حلب را به دست خواهند گرفت.

نتایج یک نظرسنجی در بین مردم حلب از اتفاق نظر آنها بر سر یک مساله حکایت داشت اینکه طرح چنین ادعاهایی در مقطع کنونی به قصد بالا بردن روحیه گروه‌های تروریستی صورت می‌گیرد.

این در حالی است که تروریست‌ها پایگاه‌های خود را در سوریه یکی پس از دیگری از دست داده اند و تازه‌ترین آن مربوط به درعا والقنیطره است به گونه ای که با انتقال تروریست‌ها در کنج جغرافیای ادلب، زمینه نابودی کامل آنها فراهم شود.

الوطن نوشت، مردم حلب معتقدند ترکیه و مزدوران آن از بین گروه‌های مسلح نتوانستند حتی قطعه‌ای از خاک سرزمین سوریه در خارج ادلب را در برابر پیشروی ارتش سوریه در چنگ خود نگاه دارند پس چگونه می‌توانند شهری به بزرگی حلب را پس از اینکه در جنگ از دست دادند با مذاکره به تصرف خود درآورند.

به گفته حلبی‌ها، این شهر به لطف دلاورمردان ارتش و مردم صبور و مقاوم آن آزاد شد و نقشه‌های دشمنان برای تسلط بر پایتخت اقتصادی سوریه و دومین شهر بزرگ این کشور ناکام ماند.

یکی از شهروندان حلب در گفت‌وگو با «الوطن» تاکید کرد: همه مردم حلب به رهبری سیاسی و نظامی سوریه اعتماد دارند و به متحد آن، روسیه هم اعتماد دارند که جز با مشورت و موافقت رهبری سوریه و جز برای منافع ملت سوریه به منظور کندن ریشه تروریسم جهانی از خاک سوریه مذاکره نمی‌کند.

الوطن به نقل از یکی دیگر از شهروندان حلب شایعات درباره حلب را گواه ورشکستگی سیاست ترکیه و گروه‌های مسلحی دانست که نسبت به از دست دادن آخرین پایگاه خود در ادلب هراس دارند.

این شهروند حلبی افزود: امروز اربابان تروریسم در سوریه دلواپس گام بعدی ارتش سوریه هستند که بر اساس اطلاعات دریافتی، استان ادلب که در اشغال گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به الفاعده و گروه‌های وابسته به آن است، مقصد بعدی ارتش سوریه محسوب می‌شود که امروز دیگر بیشتر کشورهای دنیا هم خواهان سرکوبی تروریست‎های آنجا هستند.

«فواد علیکو»، عضو نیروهای ائتلاف مخالفان سوریه در اظهاراتی با اشاره به زمزمه‌های تحویل حلب به ترکیه عنوان کرده است: کنترل حماه، حلب و ادلب به ترکیه واگذار خواهد شد، در این خصوص نیز از لحاظ سیاسی و نظامی قدم های جدی برداشته شده است.

وی در گفت وگو با روزنامه ینی شفق ترکیه گفته است در صورت کنترل حلب توسط ترکیه از اروپا و ترکیه بیش از 3 میلیون پناهنده به سوریه باز خواهند گشت. این اقدامات با خروج نیروهای دولت مرکزی و نیروهای پشتیبان آنها از منطقه آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر این که بعد از تخلیه روستاهای الفوعه و کفریا از روستاهای شیعه نشین این منطقه، کریدور سنی حلب، حماء و ادلب تکمیل شده است تصریح کرد: بعد از نیمه دوم سال 2018 میلادی در شرق سوریه آمریکا و ی.پ.گ، در مرکز ترکیه و ارتش آزاد سوریه و در جنوب و غرب روسیه و دولت مرکزی حاکم خواهد شد.

طرحی که ترکیه برای حلب دارد این است که تاسیسات صنایع، ساختمان ها و زیرساختارهای حلب، حماه و ادلب را که تماما تخریب شده بازسازی کرده و امکان بازگشت پناهندگان را مهیا کنند.

شایان ذکر است، شهر حلب قبل از جنگ داخلی سوریه ۵.۵ میلیون تن جمعیت داشت که بعد از درگیری‌ها ۷۵ درصد جمعیت آن خارج شدند. این شهر روزی بزرگترین قطب صنعتی در خاورمیانه محسوب می‌شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: