فلوراید چگونه سلامتی شما را نابود می‌کند؟

کدخبر: 2237227

مصرف فلوراید گرچه برای سلامت بهداشت دهان و دندان مفید است اما مصرف آب‌های حاوی فلوراید عوارض جبران نشدنی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ؛ تعداد کمی از مردم از اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض فلوراید آگاه هستند. فلوروزیس دندانی آشکارترین عارضه ناشی از مصرف طولانی مدت فلوراید است. فلوروزیس دندانی منجر به تغییر رنگ دندان و دندانهای مردم می شود، در سال های اخیر از مزایای فلورایداسیون آب (افزودن فلوراید به آب آشامیدنی) گفته می شود با این حال مصرف طولانی مدت فلوراید آسیب های دیگری را نیز به دنبال دارد که اغلب آنها پنهان مانده اند.

در اینجا برخی از عوارض فلوراید که منجر به از دست رفتن سلامتی شما می شود را بررسی کرده ایم.

تاثیر بر هوش و ادراک

فلوراید یک نوع سم نوروتوکسین است و حداقل 50 مطالعات انسانی آن را با میزان هوش کم انسان در ارتباط می دانند. فلوراید بر رشد مغز جنین نیز تاثیر می گذارد، یک مطالعه انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که سطح بالای فلوراید در کاهش میزان هوش کودکان اثرگذار است.

فلوراید چگونه سلامتی شما را نابود می کند؟

مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که فلوراید می تواند منجر به اختلال حافظه و حتی آسیب مغزی شود.

بیشتر بخوانید: دهانشويه هایی که سرطان زا می شوند

خطر ابتلا به بیماری قلبی

از آنجایی که فلوراید زیاد در آئورت جمع می شود، قلب شما می تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر این تجمع قرار گیرد، فلوراید منجر به استرس اکسیداتیو و پاسخ التهابی، تشدید آترواسکلروز و آسیب قلبی می شود.

علاوه بر این، وجود فلوراید در آب های زیرزمینی به ابتلا به فشار خون بالا در ارتباط است و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

ناباروری مردان

یکی از اثرات نامطلوب فلوراید، ناباروری در مردان است، نتایج بیش از 60 مطالعه نشان داده است که فلوراید می تواند بر تولید مثل مردان تاثیر بگذارد و باعث کاهش میزان و حرکت اسپرم و همچنین ترشح تستوسترون شود.

بد نیست بدانید که آن دسته از مناطق آمریکا که آب آشامیدنی آنها حاوی بیش از 3 واحد در میلیون فلوراید هستند، نرخ باروری پایین تری نسبت به سایر مناطق دارند؛ حتی اگر این مقدار از نظر سازمان محیط زیست آمریکا، ایمن باشد.

استخوان ضعیف و فلوروز اسکلتی

دلیل دیگری برای جلوگیری از مصرف طولانی مدت آب حاوی فلوراید این است که در مطالعات انجام شده رد پای فلوراید در تضعیف استخوان دیده شده است.

برخی مطالعات نشان داده در مناطقی که آب آشامیدنی حاوی 4 میلی گرم فلوراید در هر لیتر بوده است، میزان شكستگی استخوان بالاتر و تراكم استخوان پایین تری داشته اند، مطالعات حیوانی نیز ارتباط میان کاهش تراکم استخوان با مصرف فلوراید را تایید کرده اند. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از فلوراید باعث فلوئوروزیس استخوانی می شود که می تواند منجر به آسیب جدی اعصاب استخوانی شود.

بیشتر بخوانید: خطرات پنهانی که پشت استفاده از دهانشویه ها نهفته است

آسیب DNA سلولی و سرطان

فلوراید سبب آسیب ژنتیکی می شود و می تواند خطر ابتلا به سرطان را به ویژه سرطان ریه و مثانه را افزایش دهد، بعضی از کارشناسان معتقدند که آب حاوی فلوراید می تواند منجر به بدخیم شدن سرطان ها شود. در یک مطالعه، احتمال ابتلا به سرطان استخوان در پسرانی که از کودکی مصرف کننده آب حاوی فلوراید شده قرار داشتند، بیشتر بوده است.

فلوراید چگونه سلامتی شما را نابود می کند؟

اختلال غدد درون ریز

فلوراید می تواند عملکرد غدد درون ریز خود را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از ترشح انسولین، T3، T4 و هورمون های دیگر شود. همچنین فلوراید ملاتونین را تحت تاثیر قرار می دهد، ملاتونین مسئول تنظیم خواب و چرخه خواب شماست.

مسائل مربوط به دستگاه گوارش

حتی مصرف مقدار کمی فلوراید نیز ممکن است موجب آسیب معده و استفراغ در افراد شود.

مراکز بهداشتی هر ساله از مسمومیت هزاران کودک در اثر مصرف و خوردن بیش از حد فلوراید در قالب خمیر دندان خبر می دهند، خوردن فلوراید می تواند به تهوع، استفراغ و درد شکمی منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: