گزارش آموزشی| روند تصویب یک "لایحه" در مجلس

کدخبر: 2236355

لایحه، مواد و بندهای پیشنهادی است که از سوی دولت برای تبدیل شدن به قانون پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارائه می‌شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در نظام جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین نهاد قانونگذاری، مجلس شورای اسلامی است که قوانین قبل از تصویب به دو روش به پارلمان راه پیدا می کنند. گروهی از این قوانین پیش از تصویب، در قالب لایحه و از طریق دولت و برخی دیگر در قالب طرح و با ابتکار نمایندگان تدوین و تقدیم هیئت رئیسه می شود تا در ریل قانونگذاری قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

منظور از "طرح" و "طرح فوریت دار" چیست؟

**لایحه چیست؟

لایحه پیشنهادی است که از سوی دولت برای تصویب و تبدیل شدن به قانون، پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارائه می شود. لوایحی که از سوی قوه مجریه به قوه مقننه ارجاع می شود به صورت پیش فرض به صورت عادی به مجلس ارائه می شود مگر آنکه در بخشی نیاز به قانون گذاری فوری وجود داشته باشد که در این صورت لوایح با قید فوریت در دستور کار پارلمان قرار می گیرد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس، لوایح قانونى که از طرف دولت به مجلس پیشنهاد مى‏ شود، باید داراى موضوع و عنوان مشخص، دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه و داراى موادى متناسب با اصل موضوع و عنوان لایحه باشد.

در آئین نامه داخلی مجلس نیز ذکر شده که کلیه لوایح قانونى تقدیمى به مجلس، باید به امضای رئیس جمهور و وزیر یا وزرای مسؤل رسیده باشد. در صورت نداشتن وزیر مسئول، امضای رئیس جمهور کافى است. لوایح قانونى باید در جلسه علنى مجلس توسط وزیر مربوط و یا نماینده دولت تقدیم گردد و در موقع طرح آن نیز باید وزیر مربوطه یا نماینده دولت در صحن مجلس حاضر باشند.

** نحوه بررسی لوایح در مجلس

لوایحی که از سوی دولت به مجلس ارائه می شوند، به دو صورت یک شوری و دو شوری بررسی می شوند، در بررسی یک شوری، در یک جلسه کلیات این لوایح تصویب و جزئیات آن نیز بررسی می شود.

در لوایح دو شوری نیز در یک جلسه از مجلس، کلیات مصوب و لایحه مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی که مرتبط با آن لایحه است، ارجاع داده می شود که کمیسیون تخصصی نیز باید در زمان مقرر، گزارش خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند تا باردیگر این موضوع در دستور کار صحن علنی قوه مقننه قرار گیرد.

**لوایح یک، دو و سه فوریتی

لوایحی که از سوی دولت به مجلس ارائه می شود ممکن است با توجه به نیاز کشور به تصویب آن، به صورت اولویت دار و با قید یک، دو یا سه فوریت در پارلمان بررسی شود.

الف) لوایح یک فوریتی: این قبیل طرح ها و لوایح پس از تصویب فوریت آن در مجلس، به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود تا خارج از نوبت بررسی شود.

ب) لوایح دو فوریتی: در این گونه لوایح پس از تصویب دو فوریت آن، بلافاصله به توزیع آن بین نمایندگان اقدام می شود و در جلسه بعدی مجلس این موضوع در دستور کار قرار می گیرد، این گونه لایحه ها به کمیسیون ارجاع نمی شوند.

ج) لوایح سه فوریتی: در این قبیل لوایح پس از تصویب قید سه فوریتی آن، مجلس در همان جلسه به بررسی آن لایحه می پردازد و نیازمند ارجاع به کمیسیون هم نیست.

ضمنا هنگامی که لایحه ای با قید فوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد قبلاً از طرف رئیس مجلس مراتب به اطلاع شورای نگهبان می رسد و شورای مزبور باید در این جلسات حضور یابد و نظر خود را حتی المقدور و بلافاصله پس از آرای مجلس و یا حداکثر تا 24 ساعت اظهار کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: