قادری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید در ساختار مناطق آزاد تجدید نظر کنیم/ واردات کالای مشابه داخلی در مناطق آزاد ممنوع شود

کدخبر: 2235751

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خواستار اعمال محدودیت‌های جدید وارداتی در مناطق آزاد شد.

جعفر قادری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به نامه 13 انجمن و اتحادیه مبنی بر عدم تصویب لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور که مقرر شده ورود برخی اقلام به داخل ممنوع شود این امر باید در مناطق آزاد بدون در نظر گرفتن استثنا صورت می گرفت.

وی افزود: نبود این نوع ممنوعیت ها موجب ورود برخی کالاها به مناطق آزاد تحت عنوان معافیت های مسافری به سرزمین اصلی شده است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار مهم امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما با شرایطی مثل محدودیت ارزی، اصلاح الگوی مصرف و ایجاد اشتغال مواجه هستیم نباید این مناطق را با استثنائات، به عنوان تیشه ای بر ریشه واحدهای تولیدی کشور عَلَم کنیم.

وی گفت: اینکه دولت مناطق آزاد را از ممنوعیت واردات اجناس خرد نظیر پوشاک و صنایع وابسته به آن مستثنی نکرده است به هیچ عنوان عملی عاقلانه به نظر نمی آید.

قادری با اشاره به معافیت های اعمال شده بر کالاهای مسافری و ورود آنها به بازار اصلی کشور، گفت: نظارت بیشتر بر واردات این اقلام تنها راه حل مبارزه با ورود این اجناس به بازار رسمی است، زیرا پس از ورود کالاهای مسافری از مناطق آزاد حتی نمیتوانیم نام آنها را قاچاق بگذاریم.

وی گفت: اثرات منع واردات اقلامی نظیر پوشاک در سرزمین اصلی (واردات از طریق گمرک) با اجازه ورود این اقلام به سرزمین فرعی (مناطق آزاد) کاملا از بین می رود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال آیا که افزایش تعداد مناطق آزاد توجیه اقتصادی و اشتغالی به دنبال خواهد داشت؟ گفت: معتقدم قبل از اینکه به تعداد مناطق آزادمان بیافزاییم باید در ساختار مناطق فعلی تجدیدنظر کنیم، زیرا در حال حاضر بیشتر بُعد وارداتی در این مناطق مشهود است تا اینکه زمینه سازی برای صادرات محور شدن کشور را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: معتقدم، ایجاد مناطق ویژه مناسب تر است چرا که ما در واردات اقلام محدودیت ها و قوانین روشن تری را مشاهده می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: