وزیر کشور:

چشم پوشی از بازار مواد مخدر با سود ۶۰ میلیارد دلاری برای برخی آسان نیست/ لذت جویی و قدرت طلبی انسان را از تعادل خارج کرده است

کدخبر: 2234826

رحمانی فضلی گفت: فلسفه غرب بر محور منافع است، وقتی سود تجارت مواد مخدر 60 میلیارد دلار در دنیاست، دیگر چشم پوشی از این تجارت راحت نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین همایش ملی مواجه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: به عنوان یک معلم و فردی که 40 سال کار اجرایی کرده است، معتقدم باید از تمامی یافته های علمی برای انجام امور و حل مشکلات استفاده کنیم، به شخصه ارتباطی هم که با دانشگاه دارم این گونه بوده است که در نوشتن هیچ مقاله ای شرکت نکرده ام مگر اینکه آن مقاله بتواند یکی از مشکلات کشور را حل کند.

رحمانی فضلی بزرگترین مشکل کشور را آسیب های اجتماعی دانست و گفت: به اعتقاد من حل این مشکل کار راحتی است راحت به این معنا که مسیر حل آن مشخص است، در حوزه مبارزه با مواد مخدر حدود 70 نوع ماده مخدر وجود داشت که امروزه به 700 نوع ماده مخدر رسیده است که استفاده از آنها هم به راحتی صورت می گیرد، فقط در حوزه تولید ماده مخدر تریاک از 2 هزار تن به 10 هزار تن رسیده ایم به طوریکه 20 هزار عملیات برای کشف و انهدام این نوع محموله ها انجام شده است.

وزیر کشور گفت: لذت جویی، تنوع طلبی، قدرت طلبی همگی موجب شده است که انسان امروزی از تعادل خارج شود، افراط و تفریط برای انسان مضر است، در خصوص مواجهه به آسیب های اجتماعی هم باید تعادل را رعایت کرد هر راهی را که فکرش را بکنید برای مواجه با آسیب های اجتماعی انجام شده برای مثال در مبارزه با مواد مخدر از راه های خشن گرفته تا راه های احساسی و رمانتیک انجام شده است اما هیچ یک از این دو راه نتوانسته اند به خوبی موفق باشند و در بهترین شرایط حدود 20 درصد افراد موفق شدند از اعتیاد رها شوند، ترک کنند و پاک بمانند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما باید در همه امور راه های رفته شده را مرور کنیم و از بهترین آنها استفاده کنیم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری توصیه به شناسایی و برطرف کردن آسیب های اجتماعی داشتند که برای ما حجت است تا راه های برطرف کردن آسیب های اجتماعی را شناسایی کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تغییر نسل و تغییر سبک زندگی را دو عامل مهم در شناسایی آسیب های اجتماعی دانست و افزود: مقام معظم رهبری هم به این دو عامل در ایجاد آسیب های اجتماعی سال های قبل اشاره کردند، اگر به 50 سال قبل بازگردیم می فهیمم شرایط در آن زمان با 40 سال پیش از آن تفاوت چندانی نداشت، تفاوتی که حتی اصلا نمی توان آن را تغییر دانست اما در شرایط کنونی تغییرات با سرعت غیر قابل اندازه گیری و وصف به وجود می آیند البته علاوه بر سرعت، عمق و ابعاد این تغییرات نیز به شدت در حال دگرگونی است و متاسفانه محور این تغییرات بر مبنای اصول لیبرالیستی و پزیتوریستی و کاملا مادی گرایانه است.

وی در ادامه افزود: غربی ها علاوه بر قدرت، رسانه را دارند و پول و ثروت کلانی در اختیارشان است و برای رسیدن به منافع خود از تمامی امکاناتشان استفاده می کنند، اساسا اصل پراگماتیسم که جزوی از اصول فلسفه غرب است بر محور منافع است وقتی سود تجارت مواد مخدر 60 میلیارد دلار در دنیاست، دیگر چشم پوشی از این تجارت راحت نیست، به تمام کسانی که در جهان مدعی تلاش برای حذف پولشویی هستند می گوییم چرا سرمایه های فروش مواد مخدر در بانک های شماست؟ این سرمایه ها چه نقشی در تراکنش های بانکی کشورهای شما دارد؟

علم مهمترین راه مبارزه با آسیب های اجتماعی است

رحمانی فضلی قوی ترین راه مبارزه با آسیب های اجتماعی را علم دانست و گفت: باید این نکته را بدانیم به واقع چند درصد علم ما از علوم تولیدی ماست، چقدر از علوم دینی استفاده کرده ایم؟ یا چقدر می توانیم رسانه را کنترل کنیم؟ یا چه کسی متولی شناسایی آسیب های اجتماعی است؟ تعداد زیادی رسانه، دانشگاه و مراکز فرهنگی در کشور داریم چرا این حجم از امکانات نمی توانند یک سایت را کنترل کنند؟ چرا نمی توانند یک آسیب اجتماعی را مهار کنند؟ اگر 40 کتاب هم در خصوص آسیب های اجتماعی بنویسیم باز هم مهم این است که چه میزان از آسیب های اجتماعی را می توانیم به کمک آنها حل کنیم، 40 سال از انقلاب گذشته است اما بعضی از تحلیل های علمی را به گونه ای می بینیم انگار همچنان در روزهای اول انقلاب هستیم در حالیکه تغییرات اجتماعی شرایط را بسیار تغییر داده است.

در حال تکمیل/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: