پتروشیمی‌های پاک از پرداخت عوارض آلایندگی معاف می‌شوند

کدخبر: 2233790

مجتمع‌های پتروشیمی که جلو آلایندگی‌ را بگیرند از پرداخت عوارض یک درصد معاف می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: این سازمان در دوره‌های مالیاتی سه ماهه بر اساس نتایج پایش خروجی آلایندگی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی فهرست را به سازمان مالیاتی کشور اعلام می‌کند و درصورتی که واحد رفع آلودگی کند، موضوع به سازمان امور مالیاتی اعلام و آن صنعت از شمول پرداخت عوارض یک درصد خارج می‌شود.

شینا انصاری افزود: بر اساس ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده که سال ١٣٨٧ به تصویب رسید، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی ماهیتا آلاینده تلقی شده‌اند.

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: براین اساس نام این واحدها خود به خود در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد و برای دیگر واحدهای تولیدی صنعتی، سازمان حفاظت محیط‌زیست در دوره‌های مالیاتی سه ماهه براساس نتایج پایش خروجی، فهرست را به سازمان مالیاتی کشور اعلام می‌کند و واحدهای مشمول باید یک درصد از فروش خود را تحت عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

انصاری ادامه داد: درباره واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی برای خروج از فهرست صنایع آلاینده، به بررسی کارشناسی و پایش نیاز است که ازسوی معاونت‌های نظارت و پایش ادارات کل استان‌ها یا از طرف آزمایشگاه‌های معتمد استان‌ها از طریق پایش خوداظهاری، بررسی انجام می‌شود و درصورتی که واحد رفع آلودگی کند موضوع به سازمان امور مالیاتی اعلام و آن صنعت از شمول پرداخت عوارض یک درصد خارج می‌شود.

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: این موضوع می‌تواند به عنوان یک ابزار تشویقی برای صنایع نفت به شمار می‌آید تا به جای پرداخت عوارض آلایندگی برای بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی خود مثلا احداث و بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه فاضلاب یا نصب و ارتقای فیلتراسیون دودکش و مدیریت پسماندهای ویژه یا نصب سامانه‌های پایش آن‌لاین اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده که هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در درست رسیدگی است، تفکیک صنایع نفت از سایر صنایع برداشته شده و همه واحدهای تولیدی صنعتی بر مبنای پایش خروجی خود و احراز آلایندگی و بسته به شدت، نوع و مدت آلودگی، باید ۱,۵ درصد مالیات به ماخذ فروش پرداخت کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: