هشدار پلیس فتا به شهروندان؛

هنگام خرید رمز کارت بانکی را خودتان وارد کنید/ پای عابربانک به بهانه برنده شدن در قرعه کشی نروید

کدخبر: 2233762

پلیس فتا در رابطه با کلاهبرداری‌ از طریق دستگاه‌های پز و خودپردازها به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا اظهار کرد: بیش از 80 درصد انگیزه های مجرمان در کشور، انگیزه های مالی است.

وی افزود: بر اساس آمار مرکز IC3 که وابسته به ایالت متحده است، بیش از 85 کشور جهان گزارشات و شکایات خود را در این مرکز ثبت می کنند. طبق آمار این مرکز در سال 2017، بیش از 142 میلیارد دلار مربوط به خسارات ناشی از جرایم سایبری بوده است و در حوزه باج افزارها نیز 2.3 میلیارد دلار و در حوزه کلاهبرداری از افراد سالمند نیز، در فضای سایبری از 49523 نفر از افراد سالمند بالای 50 سال به مبلغ 362 میلیون دلار کلاهبرداری شده است که بیشترین قربانی ها را داشته است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در ادامه گفت: در کشور ما نیز افرادی که دارای سن و سال زیادی هستند و تکنولوژی های نوین بعد از دوران جوانی آن ها پا به عرصه ظهور در کشور گذاشته است، جرایمی علیه شان رخ می دهد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این افراد اهداف مجرمان سایبری هستند، چراکه این افراد اطلاعاتی کافی از اینترنت، تجهیزات هوشمند و غیره ندارند و باید آگاهی های خود را بالا ببرند، یا اینکه حداقل از افراد بسیار مطمئن مخصوصا در تبادلات مالی شان استفاده کنند.

سرهنگ رمضانی با بیان اینکه دستگاه های پز و خودپردازها یکی از موارد و زمینه های بروز جرایم سایبری در کشور هستند، گفت: برداشت های غیرمجاز در رتبه اول جرایم سایبری کشور قرار دارد و این مسئله به دستگاه های پز برمی گردد، چرا که در بیشتر این گونه موارد مجرمان دست به انجام یک نوع جرم سایبری به نام اسکیمینگ می زنند و با استفاده از یک وسیله تجهیزاتی به نام اسکیمر انجام این جرم را برنامه ریزی و طراحی می کنند، به این صورت که در کنار دستگاه های پز چه به صورت سیار و چه به صورت ثابت که در فروشگاه ها در اختیار فروشندگان قرار دارند، اقدام به سرقت اطلاعات کارت مشتریان و خریداران می کنند.

وی در ادامه گفت: یک خریدار و مشتری باید بداند که دارای یک حریم خصوصی بانکی است و برای این حریم خصوصی خود باید احترام قائل باشد، وقتی خریدار کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده قرار می دهد و او نیز از خریدار رمز کارت بانکی اش را طلب می کند، زمانی که فروشنده می گوید: رمزتان! این یعنی اینکه این رمز است و قرار نیست که در اختیار کسی به جز مالک کارت بانکی باشد. اما متاسفانه شاهد این هستیم که خریدار در جواب آن هم با صدای بلند و در حضور سایر مشتریان در فروشگاه رمز خود را اعلام می کند که این کار بسیار خطرناک است، چراکه یک شخصی در صورت داشتن دستگاه اسکیمر در کنار این دستگاه های پز می تواند با کارت های مغناطیسی ساده سریعا اطلاعات خریدار را به دستگاه اسکیمر خود منتقل کند و با توجه به اعلام رمز کارت با صدای بلند، فرد سارق رمز را یاداشت کرده و با ایجاد کارت دوقلو کارت عابر خریدار را به وجود می آورد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در پاسخ به این پرسش که آیا این دستگاه ها قابل شناسایی هستند یا خیر، گفت: ما در گذشته این مشکل را در دستگاه های خودپرداز هم داشته ایم، چراکه در دستگاه های اسکیمر مشابه کیبورد بانک را برروی خودپرداز قرار می دادند و هر کاربر هر رمزی را که روی دستگاه کیبورد خودپرداز وارد می کرد، یک نسخه هم برای مجرم ارسال می شد یا مثلا مجرمان اقداماتی همچون نصب دوربین بر روی دستگاه های اسکیمر برای برداشت پول از خودپرداز را انجام می دادند، در همین خصوص با همکاری پلیس فتا و بانک مرکزی تمام خود پردازهای کشور به آنتی اسکیمر مجهز شدند تا در این صورت مجرمان نتوانند دستگاه های اسکیمر خود را به خودپردازها متصل کنند و این کار غیر ممکن شده است.

سرهنگ رمضانی در رابطه با رصد دستگاه های پز نیز گفت: بسیاری از راهکارها برای مقابله از برداشت پول از حساب مشتریان دستگاه های کارتخوان با همکاری پلیس و بانک مرکزی در دست بررسی است.

وی افزود: باید کارت بانکی تحت هر شرایطی در دست مشتریان محفوظ بماند، همچنین دستگاه های پز موجود در فروشگاه ها به هنگام خرید نیز باید در اختیار خریداران قرار گیرد و بین مشتری و فروشنده و در دید مشتریان باشد. در صورت وارد کردن مبلغ کالای خریداری شده توسط فروشنده در دستگاه پز، خریداران باید با چک کردن میزان مبلغ وارد شده و وارد کردن رمز کارت توسط خود ادامه روند پرداخت خرید را انجام دهند و زمانی که به دستگاه پز، اسکیمری هم متصل باشد و بخواهند اطلاعات خریداران را سرقت کنند، اگر رمز کارت را با صدای بلند در اختیار فروشندگان قرار ندهند، هیچ خطری خریدار را تهدید نمی کند و خسارتی نمی بیند.

سرهنگ رمضانی گفت: باید فروشندگان دستگاه های پز را در اختیار خریداران قرار دهند تا خریداران بتوانند با اعتماد بالا به فروشندگان و با خیال راحت خرید کنند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا با بیان اینکه برقراری تماس با هموطنان مبنی بر برنده شدن آنان در قرعه کشی و دریافت جایزه یکی از اشکال رایج کلاهبرداری مجرمان در کشور است، گفت: بارها در این رابطه به هموطنان هشدار داده ایم، اما نمی دانم که چرا مردم فریب این گونه تماس ها را می خورند.

وی در این خصوص گفت: این یک روش مهندسی اجتماعی است، به عنوان مثال فردی با شما تماس می گیرد و به شما می گوید که شماره تلفن شما برنده شده است یا یک سناریو خیلی قوی با لحنی بسیار مودبانه را طراحی می کند که برای دریافت جایزه خود به دستگاه های خودپرداز مراجعه کنید، این یک زنگ خطر است.

سرهنگ رمضانی تصریح کرد: طمع خانواده ها عامل اصلی خسارات وارده به آن ها است. اگر قرار باشد که کسی برنده جایزه ای شود و یا هدیه ای دریافت کند، باید از یک مرجع رسمی مانند صدا و سیما برنده جایزه شده باشد.

وی افزود:هموطنان به هیچ عنوان برای دریافت جایزه به دستگاه های خود پرداز مراجعه نکنند، ورود به دستگاه خودپرداز یعنی اینکه عده ای سودجو می خواهند شما را فریب دهند.

سرهنگ رمضانی در پایان گفت: هموطنان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوکی، آن را از طریق وب سایت پلیس فتا اعلام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: