تاثیر اقتباس‌ ادبی در گیشه سینما چیست؟

کدخبر: 2233675

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد فیلم‌هایی که با اقتباس از آثار ادبی ساخته می‌شوند در مقایسه با فیلم‌هایی با فیلمنامه‌ غیراقتباسی ۵۳ درصد فروش بیشتری دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از بوک‌سلرز، نتایج یک پژوهش که توسط انجمن ناشران بریتانیا انجام شده نشان می‌دهد فیلم‌هایی که با اقتباس از منابع ادبی ساخته می‌شوند در مقایسه با فیلم‌هایی که با فیلمنامه غیراقتباسی (اوریجینال) ساخته می‌شوند، ۴۴ درصد بیشتر در گیشه بریتانیا و ۵۳ درصد بیشتر در گیشه جهانی فروش دارند.

این تحقیق با استفاده از داده‌های گردآوری‌شده از چندین مصاحبه، مطالعه موردی، اطلاعات عمومی در دسترس و همچنین داده‌های به‌دست‌آمده از نهادهای مرتبط چون موسسه فیلم بریتانیا انجام شده است.

در این میان ۴۳ درصد از ۲۰ فیلم پرفروش سینماهای بریتانیا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ با اقتباس از کتاب‌ها و ۹ درصد فیلم‌ها نیز بر اساس کامیک بوک‌ها (کتاب‌های مصور) ساخته شده‌اند.

این گزارش همچنین تاکید دارد آثار ادبی منتشرشده به طور متوسط اساس ساخت ۵۲ درصد از برترین فیلم‌های بریتانیا در ۱۰ سال اخیر بوده است که ۶۱ درصد از فروش گیشه سینماهای بریتانیا و ۶۵ درصد از فروش گیشه جهانی را به خود اختصاص داده است. این آمار در برخی برهه‌های زمانی بالاتر نیز هست و به طور نمونه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ دوسوم از پرفروش‌ترین فیلم‌های بریتانیا بر اساس آثار منتشرشده ساخته شده‌اند.

همچنین فیلم‌های اقتباسی در مجموع با بازخوردهای بهتری از سوی منتقدان همراه بوده‌اند چرا که این فیلم‌ها از محبوبیت کتاب‌های پرفروش و شناخته‌شده به نفع خود استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، این فیلم‌ها در مقایسه با فیلم‌هایی با فیلمنامه غیراقتباسی دارای داستانی غنی‌تر و توسعه‌یافته‌تر برای جذب مخاطب هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: