پلاستیک همچون کوه یخ/میکروپلاستیک‌ها در دستگاه تنفسی انسان

کدخبر: 2232241

سردبیر نشنال جئوگرافی فارسی باتشبیه پلاستیک به کوه یخ که بخش بزرگتر آن پیدا نیست گفت: میکروپلاستیک‌ها به دستگاه گوارش ماهیان، به خاک وگیاهان و ازطریق هوا به دستگاه تنفسی ما راه پیداکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردبیر مجله نشنال جئوگرافیک فارسی در مراسم کمپین «بی‌پلاستیک» این مجله که به مناسبت روز بدون پلاستیک برگزار شد گفت: روی جلد شماره ۶۶ مجله نشنال جئوگرافیک یک کیسه پلاستیک را در قالب کوه یخ نشان داده است. در کوه‌های یخ بخش‌هایی که زیر آب است خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که بیرون از آب دیده می‌شود. همچنین در کوه‌های یخ بخشی که بیرون از آب است سریع‌تر ذوب می‌شود و کوه ناگهان وارونه می‌شود که حتی می‌تواند سونامی ایجاد کند و بسیار خطرناک است.

بابک نیکخواه بهرامی افزود: پلاستیک اساسا چیز بدی نیست و نحوه استفاده از آن است که می‌تواند نادرست باشد. کاربرد پلاستیک در هواپیماها منجر به استفاده از سوخت کمتر شده است. اما معضل انجایی است که پسوند یکبار مصرف به پلاستیک می‌چسبد. در ظروف یکبار مصرف و نی ها و ... که عمر مفید بسیار کوتاهی دارند و مشکل‌ساز شده‌اند.

وی تاکید کرد: پلاستیک‌ها وقتی تجزیه و خرد می‌شوند به میکروپلاستیک بدل می‌شوند. محققان به تازگی دریافته‌اند که میکروپلاستیک‌ها حتی وارد زنجیره غذایی انسان شده‌اند. میکروپلاستیک نه تنها در دستگاه گوارش ماهیان، که حتی به خاک و گیاهان و به هوا و دستگاه تنفسی ما وارد شده‌اند.

سردبیر مجله نشنال جئوگرافیک فارسی ادامه داد: مجله نشننال جئوگرافیک تصمیم گرفته یک آگاهی بزرگ درباره پلاستیک ایجاد کند و نشنال جسوگرافیک فارسی هم همین کمپین را به اسم #بی_پلاستیک راه‌اندازی کرده است. مخاطبان ما می‌توانند هر راهی را که برای کاهش مصرف پلاستیک به ذهنشان می‌رسد در قالب ویدیو برای ما ارسال کنند و اگز محتوای خوبی فراهم شود مستندی در این زمینه خواهیم ساخت.

نیکخواه بهرامی با بیان این که ساخت هشتگ تنها اقدام مجله برای حذف پلاستیک نیست گفت: پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر دو نوع است. یک سری پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر هستند و نوع دیگر تخریب پذیر. نوع اول وقتی که تجزیه می‌شوند به ارگانیسم‌های زیستی بدل می‌شوند اما نوع دیگر که طی فرایندهای نفتی ساخته شده‌اند به میکروپلاستیک تبدیل شده و مشکل‌ساز خواهند شد.

وی اعلام کرد: علاوه بر این که مصرف پلاستیک را در دفترمان به حداقل رساندیم، سلفون‌هایی که مجله را با آن می‌پوشاندیم و تعدادشان هم بسیار زیاد بود، با همکاری یک شرکت پلیمر ایرانی به پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر بدل کردیم تا سهم خود را ایفا کرده باشیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: